20190101 GC LightPro -topp

Nyhetsbrevet 27.juni 2019; Kjære kolleger

20190401 FOCUS NYHETSBREV TOPP 850X134

Fredag 13. sept. 2019: Start på høstens aktiviteter

I løpet av sommeren har det kommet inn kommentarer om “Tannhelseforsikringer”, og det er tydelig at temaet opptar mange. 
Tannhelseforsikring er i utgangspunktet noe pasientene tegner for å få rimeligere finansiering av sine tannlegeutgifter, og skal i utgangspunktet ikke engasjere oss tannleger. Men slik blir det selvfølgelig ikke; forsikringsselskapene vil stresse tannlegene til å utlevere journalopplysninger og pasientene vil stresse oss for at mest mulig tannbehandling skal betales av forsikringen de har tegnet.
Allerede nå ser vi at noen forsikringsselskap er ganske kritisk restriktive til hva de aksepterer som  nyoppstått behandlingsbehov. Da ser vi at pasientene i stor grad bebreider tannlegen: Derfor må tannlegen være på vakt, være godt orientert og kunne videreformidle positivt hvilke(t) forsikringsalternativ pasienten bør velge. Jeg har en klar formening om hvilke forsikringsselskap som fremstår som rause eller knotete…
Krav om god dokumentasjon av behandling og utlevering av journalopplysninger er noe som vil angå samtlige praktiserende tannleger. Pasientene skaffer seg informasjon om hvilke rettigheter de har: Tannhjulet holder deg oppdatert.
Det er overraskende at kolleger, særlig de som jobber der, ikke har fått med seg at tannklinikk-kjeden Oris er lagt ut for salgInternasjonalt. Og at det kommer flere nyetableringer/salg. 
Det samme gjelder salg av leverandører som Dental Sør. Eller salg av dentallaboratorier.
Felles for det jeg nevner over, er at hele tannhelsetjenesten blir enda mer påvirket av økonomer og finansakrobater. Årsaken er at det tilsynelatende er god butikk i tannhelsetjeneste. Det igjen betyr at “dette går ikke over“; vi må være orientert, forberedt og istand til å gjøre det beste ut av situasjonen. Det dreier seg om integritet og at vi må stå sammen. Vårt neste “Focus” vil sette søkelys på dette; følg med!
Det er håp i hengende tanntråd: Jeg ønsker dere alle en god start på høsten, enten dere jakter på dyr eller en god hverdag.
 
For “Focus” er høstjakta i gang. Denne gang med ny hund :-(

 

2016-kaare-beste-bilde-75x87-lrMed vennlig hilsen

Kaare Mathiesen, Tannlege og redaktør

 

 

 

Forrige Nyhetsbrev:

27.juni 2019 Kjære kollega, sommeren er her:

De fleste tar vel en velfortjent sommerferie nå?  “Tannedammen” tar likevel ikke helt ferie; det er ganske mye som skjer, så jeg skal ta det punktvis:

Vannkvalitet på Askøy har fått mye oppmerksomhet, uten å vektlegge at vannproblemene i Bergen 2004 og Oslo 2007 var vel så dramatiske. Men da var ikke media så aktive. Men fordi jeg engasjerte meg i å foreslå en godt og rimelig løsning, har jeg pløyd metervis av artikler og referanser. Og i dag fant jeg en lang artikkel på Mattilsynet, og det var en gjennomgang av vannbehandling beregnet for husholdninger (og derfor også tannklinikker – min kommentar). Ikke helt uventet for meg ble det satt store spørsmålstegn ved reklamerte referanser, og på en pen måte ble det sagt at de fleste leverandører hadde upålitelig dokumentasjon og produkter som ikke holdt mål, parret med konsulenter som ikke hadde kompetanse.  
Og i går dumpet det ned i epostkassen min et “sikkerhetsvarsel” som advarte alle med en unit fra før 2017. Ikke bare var det en god timing, men å lage en skremsels-epost som munner ut i mersalg – høyst sannsynlig uten grunn – er vel kanskje litt drøyt. Og når man deretter presenterer en mastodontisk praktløsning til over 200.000 kroner – uten UV – uten dokumentert virkning eller rot i virkeligheten, da kjenner jeg at bunnen er nådd.

Amalgamutskillere er også en stor belastning for mange, og igjen finner jeg klinikker som har gitt carte blance til leverandøren: Stor klinikk, 4 små sedimenteringskar type SRAB til kr. 5.500 pr stk pr. år, og noen elefantastiske separasjonstanker som ingen på klinikken kan håndtere når de slutter å fungere: Kan det bli bedre?

ORIS pyntet brud_106x150

Klinikk-kjedene går ikke så altfor godt, skrev vi i siste Focus: Nå vil investor og tannlegene i Oris selge seg ut, og i en “konfidensiell” invitasjon ser vi hvordan ORIS-kjeden markedsfører seg overfor investorer her og i den store verden. Og at “tannlegedrevet” ikke lenger er så viktig. Det bør kunne starte en diskusjon om hvordan “den frie og selvstendige tannlege” skal kunne klare seg i tiden fremover.

Det er planen at jeg gjennom sommermånedene skal legge ut artikler om de nevnte temaene – og litt annet. Du finner konkret og praktisk veiledning; så les av og til det som skrives på Tannhjulet. Eller send meg en epost.

–  Focus er å holde deg oppdatert
Bruk sommeren til å tenke på om du kan gi meg noen tips!

 

Forrige Nyhetsbrev:

4.juni 2019:

«Focus Vår 2019» er utsendt, og skal ligge i postkassen din senest i morgen, betinget av at vi har riktig postadresse til deg.

«Focus Vår 2019» ligger elektronisk på tannhjulet i flere versjoner; utgave med sideoppslag (bla-utgave), vanlig pdf med nedlastingsmuligheter, samt hver enkelt artikkel i egen pdf-format. Du finner alt når du lukker denne siden.

utsnitt forside amalgam 200x115Utskiftingstakt og utgiftsnivå for å levere amalgamavfall er hovedtema, basert på at mange privatpraktiserende tannleger og fylkestannlegen i Hordaland reagerte på de årvisse store regninger for denne tjenesten.

Den viktigste kunnskapen jeg får ut av dette, er at vi er omgitt av påstander om fakta, det henvises til lover og regler som av og til ikke finnes, og det konstrueres miljø-ord som skal påvirke vår adferd og handlinger.

Jeg oppdager at mange “kildehenvisninger” er en stafettpinne, hvilket vil si at leddene bringer informasjonen ukritisk videre, basert på tillit.
Det samme gjelder de leverandører som av ulike årsaker har ønsket å sette bort håndtering av amalgamfiltre til en underleverandør, basert på tillit.

Denne gangen tror jeg Focus på vegne av tannlegene har gjort en grundig gjennomgang av lovverket, og har gitt en klar konklusjon.

Vi står oftest alene i praksisen med ansvar for avfallshåndtering: Send inn dine synspunkter i en epost.
“Hvis man står med dritt opp til halsen, gjelder det å ikke henge med hodet”

–  nei, se FREMOVER
Det kan vi f.eks. gjøre sammen?

 

 

Forrige Nyhetsbrev:

15.mai 2019:

«Focus Vår 2019» er nå sendt i trykken, og at du gjerne må sjekke at vi har riktig POST-adresse til deg hvis du vil ha «Focus» tilsendt. Det håper jeg du så i eposten.

Det er mye å ta tak i for tiden: Rutiner for håndtering av avfall, spesielt amalgam er det mye focus på. Særlig er det mange kolleger som nå har fått inkasso på en avtale de ikke ser de har underskrevet, med følgende reaksjon på et høyt gebyr som skal fortsette selv om amalgamavfall synker dramatisk. Reaksjon kom også fra en fylkestannlege, som gjerne vil at faste utgifter skal være rimelig og fornuftig. Så her kan det være nyttig stoff å sette seg inn i – for alle.

Jeg forsøker også å få aksept for at «Hvorfor hisse seg opp over ting  du ikke kan gjøre noe med?». Tannhelseforsikring vil berøre oss alle sammen, uansett arbeidsplass. Og tannhelseforsikring vil være der, flere vil etableres – uansett  hva tannlegen mener. Da kan det offentlige rom oppleve oss som bakstreverske, lite troverdige og med en egenagenda som ikke er bra. Med det mener jeg at vi må være positive, gi god informasjon og håpe på at vi har gitt pasienten et valg vedkommende blir fornøyd med.

Når du dukker ned til Tannhjulet, anbefaler jeg at du også ser på dette med sending av sikker elektronisk brev, og på forsiden “Rett til utskrift av journal”

Men nå er nasjonaldagen snart her, og når vi ser hvordan vi har det her på berget er det mye å være glade for. Og det får vi feire…

Jeg ønsker dere en riktig flott 17.mai !

Forrige Nyhetsbrev:

11.april 2019:

“Nå står ikke verden til Påske”, sa bestemor når noe uventet skjedde.

emoj_002 50x50Og livet er et slags Kinder-egg; du vet ikke helt hva du får. Når jeg nå mottar mange og hyggelige meldinger med “takk for fine råd og gode tips”, blir jeg veldig glad: Mange ganger føler jeg at også jeg kjemper mot vindmøller.

Påsken er tid for lesing, og vanligvis er ordtaket  at “Når et tilbud ser ut til å være så fantastisk at det virker for godt til å være sant; så er det faktisk det”:

Vårt påske-kinderegg gir eksempler på at gode tilbud faktisk kan være gode:

kinderegg med hare 200x150
  1. Offentlig- og privatpraktiserende kan “for ingenting” starte å beherske bentetthetsmålinger ved hjelp av dataprogrammet “Boneprox”. Slik kan man bli en verdifull samtalepartner med pasienten, om osteoporose.
  2. “Pasientpost” er et sikkert system for elektronisk brev med vedlegg (eks. røntgenbilder), og prisen er under halvparten av  brevpost.  I tillegg følger et logistikksystem som er til nytte og glede, særlig når samtlige tannleger etter hvert møter mer krav om innsyn og tilsending av journal-opplysninger: Sjekk hva tannhelseforsikringer kan forlange av dokumentasjon tilbake i tid! At det blir mer administrasjon er sikkert:
  3. Klinikkadministrasjon er det jo mange som opplever som en belastning? Er du klinikkeier kan du gjøre avtale om gratis å være med i et kommersielt innrettet tannlege-nettverk som heter “Folkvang”, og helt fritt velge å bruke medlemsfordeler, gode verktøy og hjelpemidler. Mer info kommer:-)

Når du kommer ned til Tannhjulet; Tannedammen og forsiden, finner du alle artikler nevnt her, samt noe mer påskelektyre:

4. Alle praktiserende tannleger bør kunne litt om regulering med skinner, og da finner du faktisk enda et flott tilbud som er sant:
WEB-basert undervisningsprogram/sertifisering som er gratis før 1.juni: Dentiline finner du på Møtekalenderen, helt øverst som en banner.

Du kan også være sikker på at ingenting av “gode råd” herfra er annonser:

Det er tjenester jeg helt på egen hånd har funnet fram til.

Jeg ønsker dere en riktig God Påske!

 

Forrige Nyhetsbrev:

 

31.mars 2019:

Hvem tar tak?

Focus har flere ganger satt søkelys på reklame vi mener er ulovlig, uetisk eller utilbørlig i vår Tannedam. Vi har dokumentert og vist bilder fra web og gater. Noen reklamerer med produkter, eller spesialistkompetanse som for eksempel “Spesialist i HELFO-refusjoner”. Skjønnhetssalonger reklamerer med hvite tenner og fillere i leppene.

Men så da?  Hvem skal gjøre noe? Og hva skal «noen» gjøre? Den enkelte tannlege som oppdager noe? Problemet er at erfaring viser med all tydelighet at varsling ofte er en stor påkjenning for varsleren selv: Den som er «meldt inn» har krav på fullt innsyn, og vil sannsynligvis engasjere både andre kolleger, foreningen og kanskje rettsapparatet. Og du som varsler må dokumentere overfor og forsvare deg mot, uante utfordringer. Dette er ikke noe for pyser.

Vi har også opplevd at det som er ment som en bekymringsmelding blir avfeid som «for lite dokumentert», «for få eksempler» eller umulig å etterprøve. Det siste kom fram ved tydelig journal-«redigering»

Uansett utfall er varsling og bekymringsmeldinger tidsrøvende og utakknemlig.

3 apekatterOg hvorfor skulle nå en enkeltperson gidde, når vi leser om store beløp som tas ut av Helfo, eller gjengangere i NPE systemet? Disse våre myndighetsorganer holder kjeft og lar bøllene fortsette.

Hvem tar tak – skrev vi som innledning. I forbindelse med VG’s famøse dansevideodekning, dukket et for meg nytt ord opp: Initiativrett. Ordet ble brukt av leder i Pressens faglige utvalg overfor «Sofie», Giskes dansepartner. PFU’s leder innrømmet at hun hadde mulighet til å bruke “Initiativrett” overfor den ivrige journalisten. Samtidig flagget hun selv handlingsvegring, idet hun ville dytte initiativet over til «Sofie»

ER det ikke det samme våre myndigheter gjør når de ikke viser interesse for å ta tak? Burde man forlange Initiavplikt fra oven?

Ellers bruker Focus for tiden mye ressurser til Tannhelseforsikringer, og jeg kan forsikre dere om at dette vil angå både offentlige og privatpraktiserende tannleger. Kan vi stå sammen? Du finner tema både på Tannedammen og på forsiden av Tannhjulet.  Les også om avholdt IDS-møte i Køln og et særdeles flott Midt-norgemøte i Trondheim.

 

Forrige Nyhetsbrev:

13.mars 2019:

VG utsnitt forside 72dpi200x253VG presenterer i lørdagsutgaven 2.mars 2019 – enda en gang – “Prisgap for samme arbeid på tannklinikkene”, “Hva koster tannlegen”, “Lønner det seg med tannhelseforsikring”og “Sammenlikninger forsikringer”: Hver for seg store tema som presses inn i én enkelt artikkel i en overfladisk avis.  Det måtte avstedkomme reaksjoner ihvertfall hos tannleger. Noen ble hengt ut på feil grunnlag fordi journalisten Stella Bugge ikke har den kompetansen leserne burde forvente. Det blir mye fake news på populærfremstilling. “Same shit new wrapping?”

Men noe nytt kom det ihvertfall: En ryddig oversikt over de 3 tannhelseforsikringstilbud som pasientene våre får.
Tannhelseforsikring angår enhver praktiserende tannlege. I England går det verst ut over offentlig ansatte, og i Nederland er det privatpraktiserende som får merke at forsikringsselskap kan bestemme både behandling, materialer og priser. Jeg mener at Den offentlige tannhelsetjenesten må være på vakt – og mistenksom, men likevel opplyste og informasjonsvillige: Det er i et nøytralt DOT-miljø man møter usikre pasienter, og det er kanskje der tannlegene kan gi nøytral veiledning om fremtidig tannbehandling og behov. På Tannhjulet og på Facebook-gruppen OTI kan du oppdatere deg og sette deg inn i hva som presenteres av tannforsikringer – og hva løsningen kan bli.

Denne uken er det IDS – Europas største dentalmesse som avholdes hvert annet år: Hit kommer 2300 utstillere fra hele verden og over 155000 besøkende.  Jeg har vært der rundt 15 ganger, og det er en opplevelse for en utstyrsfreak: Det er ikke ende på hva slags produkter du kan finne og som du må ha…
Men denne gang ble jeg hjemme: Det er slitsomt å gå dager på dentalmesse. Vondt i ryggen får man også. : Som en gevinst satt jeg hjemme og så Almåsprogrammet “Praktisk info” i går, og der kom det en fornuftig professor og satte på plass all den “fake” informasjon jeg har mottatt fra sessel-selgere på dentalutstillinger. Du kan søke på www.dplay.no.

 

Forrige Nyhetsbrev:

 

28.februar 2019:      Vi er nettopp kommet hjem fra 14 dager i Cambodsja og VietNam. Så her kommer et kort reisebrev som er litt tannlegerelatert på slutten.

røde khmer soldater 200x155Det ble en svært interessant og impulsgivende reise. Vi fikk selvfølgelig se Anchor Wat, og vi fikk selvfølgelig med oss innfødte guider rundt 40 år gamle, og som kunne fortelle de verste og grufulle historier fra Pol Pot og Røde Khmer-tiden 1975-1979. Man regner med at ca. 2 millioner mennesker ble brutalt myrdet i den perioden: Alle intellektuelle; leger, tannleger, lærere og de fleste som kunne lese. Bare et fåtall ble skutt, for det var en altfor dyr henrettelsesmetode. I stedet fikk ofrene bakhodet knust med en jernstang eller magen sprettet opp. Spebarn ble slengt mot trestammer. Barn og tenåringer utgjorde en svært stor del av Røde Khmer-styrken, og eksempelvis var det mange barn i drapsgeriljaen som torturerte og drepte i den kjente torturleiren S21. Vår guide fortalte at barn og tenåringer var de letteste å manipulere og hjernevaske. Da tenker jeg at vi kanskje burde tenke på om våre barn har godt av at foreldrene tidlig innprenter dem synspunkter og ideologi, for så å stille dem ut i demonstrasjonsopptog  tidlig i tenårene. Noen burde kanskje si ifra?

Vi var i hovedstaden Phnom Penh. Jeg skal love dere at det var røyk i luften. Forresten, i Saigon var det enda verre: Nesten ikke en sykkel å se; mopedene hadde vunnet. Der var det kalkulert 6 millioner mopeder/scootere pr. 10 mill. innbyggere.

Så gikk båten vår nedover Mekong-elven og mot Saigon i VietNam. I elven Mekong kaster man absolutt alt: Lik, ekskrementer, kloakk, søppel, mat, plast. Det var fullt av søppel langs alle strender det bodde folk. I den nederste del fikk vi besøke ett av flere oppdrettsanlegg:  100000 stk “Red Snapper”-fisk på ca 20m x 20m x 9m inngjerdede plasser (ikke kummer); på rekke og rad og med full flyt til elva Mekong. Jeg orker ikke å tenke på hvor mye kjemikalier og antibiotika som må tilsettes for å gjøre fiske spiselig de fleste steder. Vi som turister har sikkert fått i oss tilstrekkelig dose Genmodifiserte (GMO) stoffer.

Så nå er det kanskje på tide å aksjonere for å kvitte oss med GMO-stoffer? Dette og litt om andre hendelser i Tannedammen finner du når du lukker siden.

 

Forrige Nyhetsbrev:


7.februar 2019:
       Vi er alle opptatt av å bli anerkjent og godt likt av våre pasienter. “Legelisten” og “Google-anmeldelser” er toneangivende i markedet for sider der pasienter kan vurdere og lage anmeldelser på helsepersonell.  Det vanskelige er at slike vurderinger kan legges inn helt anonymt, og hverken du eller jeg har mulighet til å forsvare oss mot det. Derfor er det ganske oppsiktsvekkende når “Personvernnemda” overprøver Datatilsynets vedtak, slik at leger og tannleger ikke har anledning til å reservere seg mot “anmeldelser”. I tillegg ser jeg at enkelte tannklinikk-hjemmesider opererer med egne vurderingssider! Det er urovekkende at vi ikke ser dokumentasjon, der heller.

disguiseLegeforeningen kjemper denne kampen for oss. Uten oss.
Uryddig markedsføring skader tannleger både i offentlig og privat virksomhet, og burde engasjere oss kraftig. Det spesielle er at det svært ofte er pasienten (eller brukeren) som er taperen: Kan dere huske oppslaget i fjor om at firma som var i “Mitt anbud”, betalte/ga rabatt til brukere som leverte inn gode omtaler og 5 stjerner? Du finner litt om slikt under artikkelen om Legelisten.

Uryddig oppfattes det nok også når 2 statlige institusjoner; Mattilsynet og Legemiddelverket, er uenige om hva produkter er og hvem som skal bestemme om det! Igjen noe som rammer enhver kliniker, og i siste ledd pasienter. Krigen går på Hydrogenperoksid, Opalescence ENDO. Dere kan lese litt om det, og her ser det ut til at byråkrater igjen kaster bort tid på tull og marginale problemer: Ganske sikkert fordi dette er noe de kan klare fra skrivebordet uten å bli kalde på bena :-) Men helt ærlig: Akkurat her fortjener Mattilsynet kred for at de ihvertfall forsøker å hjelpe klinikere og pasienter. Men fotarbeidet i markedet som beautysalonger, hud & hår, velvære og liknende behersker, står fortsatt igjen: I Oslo florerer salongene, med tilbud på både bleking og Botox – uten hverken lege eller tannlege. Vi skal prøve å forfølge saken.

Foresten… har du vaksinert deg mot influensavirus? Det er ikke for sent

God bedring (til dere det gjelder)

Forrige Nyhetsbrev:


NYTTÅRSBREV 17.januar 2019

Se fremover, fordi det er dit vi skal !

Vår forening introduserte i 2018 at vi skal gjøre kloke valg. Senest på Vestlandsmøtets åpningstale forklarte Presidenten på nytt hva de egentlig mente med “kloke valg”, som nå er kommet i  Kloke valg in my head 200x281.jpgrettet versjon. Men i bakgrunnen er overbehandling ganske alvorlig, og vi har sett altfor mange dokumenterte, grove overtramp. Er det bedre at NTF tar direkte kontakt med “verstingene” og kaller dem inn til samtale?

Jeg er også opptatt av at vi som gruppe må sees og tas på alvor. “Kloke valg” kan bli en del av det, men vi må også være positivt synlige i mediabildet og i det offentlige Norge:  Vil noen høre på oss og hva vi mener? I radio og på TV (Dagsnyttatten, Brennpunkt) er Tannlegeforeningen sjelden invitert, samt at myndighetene ikke tar NTF med på råd. En god start er det sikkert om vi i 2019 slutter med å bruke ufine adjektiv om myndighetspersoner vi helst skal ha god kommunikasjon med. Det hadde også vært fint å se ordet “tannlege” oftere i offentlige høringer som gjelder helse.

Det er forresten mye annet som er utfordrende ved inngangen til det nye året: Skal IF dirigere hvem som skal behandle pasienter med forsikring fra IF? Ny, offentlig utredning “Helsepersonell med utdanning fra utlandet” spår overetablering av tannleger: Vil det påvirke yrkesutøvelse og markedsføring?

På Tannhjulet skriver vi om alt dette og mer, for eksempel også om sykmelding som ikke behøver å gi rett til sykepenger. Og forresten: Ikke bli syk! Rapport forteller at omtrent 14%, tilsvarende 110 000 pasientskader, oppsto under sykehusopphold 2017. Og i 2019 er vi jo enda fler pasienter!

Igjen: Godt Nytt År til dere alle


 

FØR-juls brev 14. Desember 2018

Det er så mye jeg skulle ha skrevet til dere om, og kommentert etter hvert som informasjonene kommer fram til meg. Så blir det bare til at den ene aktivitet overtar etter den annen, og så flyr tiden fra meg.
En trøst er at tiden også kommer. Så selv om det er spesielt mye styr i tiden før jul, så kommer opplevelsene etter at vi har hatt forventninger i lang tid.

I November ble det svenske Riksstämman arrangert, og mange forventet at faglige nyheter og nye produkter skulle komme. Men nei, egentlig ikke noe å skrive om, bortsett fra nyheten hjemmefra om at tannlegekjeden Oris har overtatt eierskapet i tannteknikerbedriften Proteket. Hva skal norske tannleger tenke om at en konkurrerende aktør eier tannteknikerlabben man bruker?

stamceller bokomslag 136x150 croppedFocus gikk på et gratis møte om usynlige tannreguleringsskinner, beregnet på allmenntannlegen. Forventningene var en kommersiell gjennomgang av noe vi kunne fra før, men så opplever vi og kollegene en betryggende faglig  gjennomgang av en helhetlig rutine der det viktigste skjer på norsk jord.

Tirsdag kveld satte vi oss ned for å se på NRKs “Norge nå”. Først og fremst ble det en spennende gjennomgang av helseforventninger for fremtiden, og til vår glede så er tannlege Cecilie Gjerde en del av den.
Dette er årets julegave; en tegneseriebok om Stamceller: Så fint forklart av Cecilie og forfatter Øystein Runde at barna kan få bedre kunnskap enn mange av oss. Løp og kjøp! :-)

Jo da, det er en hektisk tid før jul. Det skyldes helt sikkert(!) forventninger til et møte, en middag, julegaver, alt skal bli bedre etter nyttår…
Når forventningene møter nåtiden: Du senker skuldrene, glemmer alt du ennå ikke har rukket å gjøre – og gleder deg over at du er her…

Det er DA du kjenner at tiden kommer.

PS:   Jeg glemmer forresten hele tiden å publisere de mest interessante artikler på Facebooksiden til Tannhjulet… Til eksempel hvordan man skal unngå å bli lurt ved kjøp på internett. Jeg tenkte på julegaver, men bedre sent enn aldri?
————————————————————————————–

15.oktober 2018

Nå er det gått en drøy uke siden NTFs Landsmøte og NorDental 2018 ble avsluttet. Færre utstillere, mindre utstillinger og betydelig færre tannleger har  de siste år vært en tydelig trend i Scandinavia:. Den store messen i København, Scandefa, har kollapset og blir erstattet av noe danskene kaller “Fagdagene”.  Har trenden nådd NorDental? Utstillingen har skrumpet, NTF har tatt store deler av potensielt utstillingsområdet til eget bruk, og 5-700 færre tannleger var påmeldt. Kan det oppveies av at man fyller opp med klinikkassistenter og tannpleiere? Og “barnedag” på lørdag?

I første omgang har vi referater fra Landsmøtet, og NorDental følger i løpet av uken…

Molar incisiv hypomineralisasjon_150x150Endelig kommer tenner skikkelig på dagsorden, tenkte jeg: Søndag morgen førsteoppslag på TV2 Nyhetene: Emaljeskader ny folkesykdom. Laang seanse som ble borte i løpet av dagen. Men kom igjen for fullt i dag tidlig. Jeg søkte på TV2, men fikk bare opp masse reklame for tannhelse, inntil jeg endelig fant oppslaget. Det ligger på Bloggen.

En trend som kan vokse betydelig, er “usynlige” reguleringsskinner. Særlig etter at de enkleste reguleringskasus trolig mister trygderefusjon. Følgene kan være at allmennpraktikeren (og Den off. tannhelsetjenesten) kan få store mengder “små”-kasus til behandling. DA er det faglig viktig at vi følger med i utviklingen, og min tanke er at tannteknikeren er en god samarbeidspartner å ha. Nærhet til konsulent og kurs er viktig.

Vi får lite klage på Nyhetsbrevene jeg sender ut.  Du kan alltid melde deg av; eller melde kolleger på :-) ! Personvernærklæringen vår finner du på tannhjulet.no
————————————————————

2. oktober 2018

NorDental kolliderer kraftig med Høstferie de fleste steder i Norge. Og med elg-jakten så klart. For å bøte på det inviterer NTF alle tannhelsepersonells barn til storstilt barnehage lørdag: Jeg tror det kan bli en fantastisk opplevelse for barna og foreldrene, så det er absolutt et tiltrekkende arrangement.
nordentalegenlogo 2018 uten ramme 150x100På NorDental kan det være en stor avlastning å kunne bruke mobilen for å se utstillerliste; standsnummer og plass på kartet over hvor de forskjellige utstillere er i geografien. Jeg har laget lister og kart der våre (tannhjulets) leverandørliste er reflektert. Ligger på bloggen.

Dere har alle fått brosjyrer i posten og påminnelser i Epost-kurven. Det er tilbud fra leverandørene du kan spare mange penger på – men husk å sammenlikne og be gjerne om at “Nordental-tilbud” skal vare 1 arbeidsuke etter utstillingen:-)

Noen av dere bør høre innom HELFO hvordan man håndterer å være tannlege i flere klinikker med ulike eiere. Det er veldig aktuelt når eksempelvis offentlig ansatte ønsker seg en kveld eller to i privatpraksis.
Jeg vil gjerne høre svar(ene)
—————————————————————

22. september 2018

voltaren voltarol h=150Én morgen fikk jeg rødvinen i halsen: En skikkelig faremelding om Voltarén – dere vet det antiflogistikummet som leger og tannleger bruker som personlige sukkertøy mot alle småvondter i nakke, hals og skuldre. Jeg sjekket hastig i omgangskretsen og – jada- de aller fleste skvatt til. Jeg selv ble egentlig ganske engstelig: 50% økt sjanse for hjerte-karsykdommer!

  1. og 15. sept. hadde Praksiseierforeningen/SPA sitt årsmøte, og Focus fikk anledning til å være der. Det kom fram mye spennende, og vi har fyldig referat.

Opp mot NorDental 2018 er det faktisk en del gode tilbud og rabatter å hente. Mange har kampanjer, og du kan finne noen i høyre marg på tannhjulet.no. Der finner du også fremtidens tannlegeunit beregnet på barn.

Jeg undrer forresten på om det er mulig å finne noen som  kunne tenke seg å være med og drive Focus videre? Det er godt mulig for meg å være med en etterfølger eller to inn i fremtiden for å få et mykt generasjonsskifte i Focus.
————————————————————

3.september 2018

Vi valgte å utgi vårutgaven av “Focus”-publikasjonen sammen med skolestart. Litt sent, og det har mange forklaringer som vi ikke skal komme nærmere inn på bortsett fra at redaktøren stupte over sykkelen i Oslo’s trikkespor. Gipset høyre hånd er ikke innertier for en skribent.

Alle tannleger vi har postadresse til, har nå fått sin utgave av “Focus” i posten, så gi beskjed om du ikke får ditt eget eksemplar.

Høstens prøveprosjekt er å forme “FOCUS” Nyhetsbrev som innledning til en “Blogg”: Med det mener jeg å forme et mer personlig “Nyhetsbrev”som sendes ut som epost der jeg tar opp et tema – eller kanskje to – alle tema tannlegerelatert.  Nyhetsbrevet skal komme oftere, være lettlest og heller be deg følge en link til “Bloggsiden for tannleger”: Der kommenterer vi aktuelle nyhetssaker.

Helt hvordan det blir vil tiden vise, og jeg ber om tålmodighet :-)

En forandring er at dette Nyhetsbrevet ikke blir gjentatt på “For Tannleger” på tannhjulet.no, men bare ligger som en blogg du kan trykke på hvis du vil se den igjen. Nyhetsbrevet vil også bli publisert på Facebook. Forøvrig vil alle temaene ligge som “blogger” du kan trykke på for å lese og/eller linke videre derfra.

Det leder til en viktig Blogg: “Focus utgivelse august 2018”: trykk på den så finner du hele Focus i nedlastbar og bladbar versjon.

I tillegg ligger alle artikler som egne linker til en pdf: På hver artikkel legger vi inn ekstra bakgrunns- og dybdeinformasjon. Denne gangen er jeg ganske på etterskudd, men legger inn så raskt jeg kan.

Vi gir prioritet til informasjon om Personvernfordningen GDPR: Personvernforordningen er et sett med krav EU har gitt medlemslandene slik at de skal implementere GDPR i sine personvernlover. I Norge heter den aktuelle loven “Personopplysningsloven”, og det er den vi skal forholde oss til.

“Focus Media” har hatt kontakt med tannleger i nærmere 40 år, og bygget opp en god database der vi lagrer så mange tannlegenavn, postadresse(r), eksamensår, epostadresse og mobilnummer som vi kan finne og fått overlevert. Det alt vesentlige er basert på postutsendelse av “Focus”, og de fleste andre informasjoner om personen kommer fra denne aktivitet: Med bakgrunn i årelang kontakt, regner vi at alle kolleger som mottar Focus og Focus Nyhetsbrev, har samtykket i at de tilsendes disse publikasjoner. Hvis du ikke vil ha Focus, er det enkelt å returnere eposten med beskjed om å bli strøket
—————————————————————–

14.mars 2018 til både tannleger og leverandører

Hei alle sammen:-)

På digitale tannlegeplattformer og sosiale medier har det vært ivrig debatt om endringene i trygdetilskudd til tannbehandling. Det har roet seg, men resultatet er at behandling av Odontofobi og tannbehandling relatert til dette, helt er fjernet fra privatpraksis. På samme innslagspunkt er det også “manglende evne til egenomsorg”: Dokumentasjonskravet til denne diagnosen og innslagspunkt 4, er betydelig skjerpet. Vi kan nok anta at disse endringene reduserer bruk av avansert protetikk- og implantatbehandling. Vil du lese mer, så finn menyvalget “For tannleger” på tannhjulet når du “lander” der:  Trykk på et bilde for å komme til Landingssiden på Tannhjulet

sorthvitt 270x135Blekemidler er et tema som dukker opp fra tid til annen. Det blir også gjennomgang av seriøse og useriøse blekemdiler i neste Focus, og jeg vil gjerne at du sender meg informasjon om ditt produkt dersom du vil ha det med i oversikten. Vi baserer innholdet på en nylig publisert svensk studie, og supplerer med norsk ekspertise og produkter på dette markedet.

Regnskapsføring for tannleger: Vi beskriver tilbudet tannleger får om regnskapsførsel, årsavslutning, finansiering (Leasing), dataaprogram og annen økonomistyring. Alle leverandører vil få noen linjer til å presentere sitt firma.

Planlegging av kommende aktiviteter
Når du trykker på et bilde, så havner du på landingssiden Media-Info, et sted du også finner på menyen øverst på alle Tannhjul-sidene.  Der kan du se hvilke tema vi ønsker å ta opp både i Nyhetsbrevet til tannleger og i publikasjonen Focus. Denne gangen har jeg ikke rukket å legge inn regnskapsføring og blekemidler som du ser overfor her. I tillegg kommer også artikler om kompositte tannfyllingsmaterialer. Og som nevnt, fra “For tannleger”-menyen øverst vil du kanskje finne hva som rører seg i bransjen

Eksempelvis:-) Vi har hørt at flere sliter med Bring´s overgang til enhetspriser og enhetsvilkår for pakker. Pakkene kommer for sent, kommer aldri eller kommer til feil sted. Gi oss beskjed og innspill; dette er interessant for alle tannleger. Men husk: Bring lever for å levere, ikke av å levere. Det forstår vi…

“Agenda” og Tilbud
På forsiden av Tannhjulet, og på “For tannleger” og andre steder, dukker det opp Tannhjulet Agenda: Der kan annonsører publisere egne artikler, videoer, brosjyrer og annet. “Tilbud” er et annet sted der firmaene fra Leverandørregisteret gjør sine tilbud mer tilgjengelige. Hver gang vi sender ut Nyhetsbrev, får vi besøk av omtrent 2600 tannleger.
——————–

paaskebrev 2018 heading 400x78
Trenger dere noe å pusle med i Påskeferien?

Jeg må vel først og fremst melde at det merkes å få 2 nye barnebarn med hver sine foreldresett i løpet av de tre siste ukene: Ikke helt lett å forberede informasjon til dere. Jeg gjør det derfor slik at bloggene/artiklene som dere finner, er informative, men at de oppdateres fortløpende. Det er fint om dere vil kommentere, for de kan bli artikler i neste “Focus” !

På landingssiden https://tannhjulet.no/fortannleger/ legges det mobilvennlige artikler som egner seg godt som påskelitteratur. Fra faglig informasjon om blekemidler, ulovlig salg og mulig kreftrisiko; til festligere artikkel som “Økonomi for virkelige mennesker”. Noen nye spørsmål og svar om trygd og HELFO, og en artikkel om at autorisasjonsjuks kan gi fengselsstraff. Tenk det.

Tilbakemeldinger fra dere er velkomne: Noen lurer på bedre ordninger for retur av miljøfarlig avfall. Andre om pensjon, regnskapsføring, sporeprøver og tannforsikring.
For all del: Ta Personvernsfordningen GDPR helt rolig. Ikke la noen konsultere deg; Focus har dette i fokus.

Forresten, har noen et gammelt røntgenhode til Philps Oralix 65KW som en kollega kan få kjøpt?

Det meste legges fortløpende på Tannhjulet.no. Se inn på mobilen i Påsken: Det skal skje noe!  Ta også en titt på “Tilbudssiden” og på Agenda.
———————————————–

27.februar 2018

Blir det roligere nå?

Jeg ville sende ut Nyhetsbrev mye tidligere denne gangen. Men så dukker det opp saker hele tiden, og man bare skal…

Debatten om presiseringen av innslagspunktene 4 og 14 ser ut til å være over: Odontofobi er ute av det gule heftet, og innstramming av dokumentasjon vekker skrekk: Nå har jeg fått flere henvendelser med “jeg lar være å bruke trygderefusjon, nå er jo alt blitt umulig”: Men det er det ikke, og dere må bare passe på dokumentasjon og egen sunn fornuft: Send inn, dere blir tatt pent imot! Ferdige informasjonsmaler til legen ligger fortsatt på Tannhjulet.

Vi har også laget “Det gule heftet” slik at du SER endringene i rødt.

Enda bedre er kanskje sakene fra Tingretten, der du finner avgjørelser fra virkeligheten:-) Det ledet oss til “Forståelse av innslagspunkt 4”, som sammen med 14 kan bli en utfordrende øvelse. Vi skal fortsette å ta tak i trygdeordningene og HELFO.

Viktig for oss alle er “tjenestepensjon” spesielt og pensjon generelt: Nå diskuteres offentlig tjenestepensjon, og selv om det ikke er direkte relasjon, så er tema “aksjesparekonto” viktig for økonomien. Litt om det har vi plassert i “Pensjon samleside” på landingssiden “For tannleger”.

Forresten, pensjonistmedlemsskap i NTF får du ikke selv om du slutter som aktiv kliniker, dersom du har andre inntekter. Smålig og stusselig av representantskapsmedlemmer som sov i timen?

Inger-Lise var på Nitimen  mandag morgen sammen med Trond Viggo, og leverte underholdende veiledning om tenner, munnstell og helse.lise puss, puss300x250

Ja da, vi linker og vi linker: Det er en del å spare på nyttige linker på Tannhjulet; Tilbudshjulet du ser overfor og artikler på forsiden under Agenda. Møtekalenderen ikke minst; den linker til de fleste kurs/møter i vår andedam.

Kan jeg få litt hjelp av dere?  Vi skal skrive om regnskapsførsel og årsavslutninger, og trenger navn og epostadresse til firmaer/personer som gjør slikt for tannleger. Vi skal bare spørre dem om kundegrunnlaget de har, så det er ikke noe markedsføring herfra.

————————————–

30. januar 2018

Diskusjonen omkring innslagspunkt 14?

Dette er en svært viktig debatt som raser på sosiale media. Noen skarpe innlegg hadde 600 «likes»!

Det kom ikke et innslag jeg forventet i kveld, tirsdag, NRK Dagsnytt 21. I morgen kan det bli nye møter mellom NTF og myndighetene, så vær oppmerksomme på NRK Dagsnytt 18 eller 21 i morgen kveld!
De fleste tannleger mener at innslagspunkt 14 hjelper de av våre pasienter som trenger det mest- de sykeste, kronikerne, ofte uføretrygdet og slitne av sykdommen.
Er tannlegene urettferdig behandlet? Hva er grunnen til  kollegiale raseriutbrudd etter innslaget i Dagsnytt 18?

Jeg har sett på tallene:

  • 2820 tannleger har vært innom innslagpunkt 14 i 2017, og tatt ut ca 210-215 millioner (Runder til ca 200 millioner)
  • 2650 tannleger har, ser det ut til, tatt ut som middelverdi kr. 22.000, hvilket betyr at halvparten har tatt ut mindre enn kr. 22.000
  • 170 tannleger (6%) har fått utbetalt like mye som de 2650 tannlegene = ca 100 millioner kroner.
  • 25-30 tannleger (1% !) har tatt ut halvparten der igjen, ca. 50 millioner    Kilde: HDIR

1% av tannlegene har mottatt 25% av totalen
6% av tannlegene tok ut 50% av pengene
Helseministeren reagerer, forståelig nok.
På hva er usikkert: Overforbruk av hva? På hvem?  Har noen kjent til disse tallene før de havnet på Helseministerens bord?

Odontofobipasienter fjernes fra den private tannhelsetjeneste.  «Alle» reagerer. At også nesten hele resten av punktet legges dødt med tilførsel av en ny setning, forsvinner i oppstandelsen.
Jeg undret meg over hvorfor ingen fra NTF møtte i Dagsnytt 18. Der var det kun fokus på odontofobi. Var NTF i det hele tatt informert før ministerens utspill? Ut fra sosiale media tolker jeg innlegg fra sentrale tillitsvalgte med krav om utskifting av helseministeren dithen at NTF ikke var invitert i dialog. Mulig dialogen blir vanskeliggjort av en kollektiv irritasjon, også fra NTF. (dialog= en samtale hvor målet er å forstå den andre og å utjevne motsetninger)

Presidenten gir videoreferat fra «Dialog»møte med ministeren 29. januar. Presidenten sier at ministeren tar selvkritikk på at han har sagt tannleger «misbruker» trygden. Ellers har han lyttet til NTF og tar innspill med seg.  Alle var enige om at det hadde vært et fint møte…

Vårt forslag til veiledning til leger og pasienter på Innslagspunkt 4 legges tydeligere ut på Tannhjulet.
—————————————-

 

Disse er i en annen format:

 

20180124 nyhetsbrev tannleger 690x1170

20180116 nyhetsbrev tannleger

20171220 Nyhetsbrev julebrev TA

20171207 Nyhetsbrev TA

20171101 Nyhetsbrev TA

 

 

Passord er feil

Mistet ditt passord?

Passord er feil

Mistet passordet ditt?

Skriv inn e-postadressen din.
Du vil motta en link for å generere et nytt passord.

E-post er feil

Tilbake til Logg inn