Egne merkevarer (EMV på norsk, OBL Own Private Label på engelsk) betegnelse på varer som i motsetning til merkevarer som eies av industrien (f.eks. GC, Ivoclar, DentsPly) er handelens egne merker, utviklet og markedsført av en detaljist eller detaljistkjede og kun for salg hos denne (f.eks. Orbis, TopDent). Enkelt sagt: Det er produkter du kan handle inn og få produsert med din egen logo.
EMV Private merker kjennetegnes ved at de er sikret full distribusjon, god eksponering (Ogilvie 1994) og fullt gjennomslag for prisavslag i butikk. Det koster også vanligvis mindre å produsere og markedsføre private merker sammenliknet med nasjonale merker. Dette skyldes særlig at kjedene pga. størrelsen kan presse produsentenes priser samtidig som kostnadene ved å distribuere og eksponere produktene i kjedenes utsalg er relativt lave. Ofte er også kostnadene knyttet til produktutvikling relativt beskjedne. Dette skyldes at mange av produktene som lanseres som private merker, er kopiprodukter.
Forhandlerne av EMV er ansvarlige for hele livssyklusen til produktet og merket – fra utvikling, prising, lagerbeholdning og markedsføring, til salg av selve produktet. Innen tannlegefaget kan det virke som om produktkunnkapen er lav eller fraværende hos forhandler. «Utvikling» kan være byttet ut med «kopiering» eller «ukjent produsent».
Et annet kjennetegn ved private merker er at de konkurrerer med nasjonale merker. Det betyr at kjedene er både kunde og konkurrent til de nasjonale merkene.
17155