TANNBLOGGEN

Mallards sitting on an ice floe on lake Michigan
Tannbloggen 600x90 til TYanmnhjulet 20220401

fjærpenn126x150

Vi sliter med å få LINKENE til å virke korrekt på mobiltelefonen, slik at du må bruke PC for å få best mulig kvalitet på Tannbloggen. Vi arbeider med saken :-) Send gjerne epostadressen din til 45450090, så får du melding også direkte på PC og mailbox.

 

 

Sommeren er over og vi forbereder oss på høstens aktiviteter

————————-  25. august 2022  ————————-

 

 

 

– Nå er det en god stund siden sist dere hørte fra meg: Covid er noe man må regne som snubletråd i disse dager, og det tok meg flere uker å slutte å være sliten og ha lyst til å bare sove… En fattig trøst at man ikke er alene om slike symptomer.

 

Robin Lund banner skrekk-bildedeling 430x300Det som har opptatt mest, er bildedeling på Internett, og historien jeg fortalte i fjor om Robin Lund (søk “gribber” i søkefeltet øverst til høyre). Det har vært mye arbeide med den saken, og 28.oktober skal 7 “offer” i Tingretten. Foreløpig har vi nesten 100 stykker som har avvist fakturaen for tyveri av et enkelt bilde, og jeg samler informasjon så godt jeg kan. Du finner noe informasjon på https://bildedeling.no, og jeg setter pris på om du kan publisere dette bildet med link på de sosiale medier du er medlem i. 

 

Mitt lager av deler til tannlegeutstyr.
Jeg har samlet sammen alle NSK-gjenstander; roterende instrumenter av meget god kvalitet – masse deler til vinkelstykker og turbiner.

 DENTEX logo m tlf og ramme farge 150x43NSK-delene har jeg overlatt til Andres Gurholt: Han har vært i bransjen nesten like lenge som meg. Han driver for seg selv i sitt firma DENTEX og har hjulpet mange kolleger med fornuftige løsninger. Han har telefon 95100504.

 

Høsten blir økonomisk utfordrende for mange. Det snakkes om dyrtid, og hver dag hører vi om prisrekorder på strøm. Til tross for ganske god tilbakebetaling (det politikerne kaller strømstøtte), merkes prisveksten overalt ellers også. Dette slår selvsagt ut på bunnlinjen for tannleger. I vilken grad pasientene reagerer på økte honorarer gjenstår å se. ALT øker, matvarepriser med 10% på et år leser vi i dag.
Uansett vil pasientene få dårligere økonomi. Matvareprisene har økt med 10% leste vi idag, og det må spares de fleste steder.
Også hos tannlegen – og det må vi være forberedt på:

Jeg har allerede fått innspill fra kolleger som ser at uteståendebeløpet er på vei oppover: Pasientene blir bedt om å betale, men har “glemt” kredittkortet.
Første råd er: Betaling etter hver seanse. (Det skal ikke være problem å beregne á-kontobeløp for hvert oppmøte selv ved store arbeider; spesielt ved store arbeider. :-) Betaler ikke pasienten da, blir han/hun gjort oppmerksom på at beløpet må betales før behandling ved neste time.  Forresten, pasienten har neppe glemt telefonen:  Da er VIPPS en veldig god løsning
Andre råd: Tenk gjerne gjennom om den beste måten å håndtere slik “økonomi”-kommunikasjon på, er å drille sekretæren på dette.

Jeg har ikke glemt utfordringene med kjeder, arbeidsforhold, fremtidig tannhelseutvalg og liknende. Det kommer :-)

kaare lommetannlege elipse transp 100x100

Med vennlig hilsen Kaare Mathiesen

Tannlege MNTF, Redaktør

kaare@tannhjulet.no / 90123121

Samleside corona covid informasjon banner
helfo_logo 150x67

Pr. 23.6.2022 har Helfo laget en veileder som går gjennom de grunnleggende vilkårene på området tannbehandling, og vurderingene som du må gjøre før du kan kreve refusjon.

key med www SEARCH 150X60

Vi har oversikt over noen norske domenenavn som er til salgs

stortinget tegning 114x50

Førte seminaret til noe? Les vårt “skråblikk”

NM kort-logo 150x120 kms

Et tvers igjennom raust arrangement: Gode kurs og vennlige, hyggelige omgivelser

Kjedene ER her 150x90

Jeg har tenkt å lage en artikkel om arbeid og trivsel blant dere som har inngått avtale med kjeder. Kan du hjelpe meg med dine erfaringer?

Støre portrett 139x150

Denne artikkelen handler om politikere: I dette tilfellet Arbeiderpartiet som sletter websider og uttalelser som de i ettertid angrer på: Er dette sensur eller et angrep på ytringsfrihet? Demokrati?

Artikkel fra februar 2021:
 SMITTEVERNUTSTYR  på  tannlegekontoret 

Tidligere blogger / nyhetsbrev:

fjærpenn126x150

Vi sliter med å få LINKENE til å virke korrekt på mobiltelefonen, slik at du må bruke PC for å få best mulig kvalitet på Tannbloggen. Vi arbeider med saken :-) Send gjerne epostadressen din til 45450090, så får du melding også direkte på PC og mailbox.

 

 

Midt-Norgemøtet endelig tilbake !

————————- 1. april 2022  ————————-

“Horror-krav” fra HELFO, Tannhelseutredning, Tannklinikk-kjeder .. 

 

MIDT-NORGEMOTET MNM blomsten hestehov 100x150Jeg blir aldri lei av å reise til Trondheim på vårkanten: Et overveldende samvittighetsfullt, omtenksomt og raust arrangement: Uansett hvor du er i Norge, meld deg på til neste års møte. Men vær rask: Kveldsarrangement og hotellrom er borte i løpet av det første døgnet etter påmeldingstart.

Denne gang var det kun mulig å være med én dag (operert fot 😉 , men jeg fikk gleden av å komme meg helt rundt på utstillingen, stille kollegiale spørsmål om kursene, bare hyggelige kommentarer; motta mange tips om kjeder, Helfo og mer som jeg skal skrive om fremover.

2022 MNM banner til Tannbloggen med trykk herHelgen før Midt-Norgemøte var det et annet møte i Trondheim: Rundt 100 kjeveortopeder var samlet for å møte HELFO og snakke om takster. Trodde de…  Referat følger om ca én uke

Jeg har fått signaler fra kjeveortopeder og andre kolleger om “Horror-krav” fra HELFO: Det rammer skyldige som uskyldige; “Betal 2,7 millioner NOK med 14 dagers varsel med umiddelbar utpanting hvis det ikke betales”.  Det kan virkelig knekke noen og enhver, og er en framgangsmåte som neppe kan være lovlig.  –>Har du en opplevelse du kan dele? Husk at jeg er god på å holde ditt navn skjult og dine omgivelser anonyme.

stortinget tegning 114x50 med klikkhandI forbindelse med Munnhelsedagen inviterte AP, SV og Fagforbundet Ung til tannhelsepolitisk seminar på Stortinget 21.mars.  Vi har et grundig kommentert referat, og undrer ikke lenger på hvorfor stortingsrepresentantene bestemmer slik de gjør…  Klikk her eller på bildet for å lese “skråblikk”.

20220331 Oris salvesen front THSF 200x212 bikkettNeste Tannbloggen skal fortsette serien om Tannklinikk-kjeder: De fleste som gir meg innspill, får tilsendt utkast til gjennomlesing. Denne gangen fikk jeg litt bakoversveis, og må rette den opprinnelige artikkel. Dette sier noe om hvor viktig det er at dere lesere er engasjerte!  Så jeg trenger akkurat nå flere synspunkter på kjeder.  Det dukker foresten opp flere små-kjeder; vet du om noen? 3 eller flere klinikker med samme eier(e).
Omtaler av tannklikk-kjeder som sådan er interessant. Vi kom over en artikkel i “Tannhelsesekretæren” om Oris Dental AS, der de intervjuet Erik Salvesen. Du kan lese artikkelen her

 

Fortsettelse kommer; følg gjerne med på utlisting av artikler som du ser under Tannbloggen.

.
Mallards sitting on an ice floe on lake Michigan

Har du sett en trojansk hest? Ta kontakt!

 

fjærpenn126x150

Vi sliter med å få LINKENE til å virke korrekt på mobiltelefonen, slik at du må bruke PC for å få best mulig kvalitet på Tannbloggen. Vi arbeider med saken :-) Send gjerne epostadressen din til 45450090, så får du melding også direkte på PC og mailbox.

 

 

Trojanske hester og salg av tannlegepraksis

————————- 19. februar 2022  ————————-

Cartoon Trojan horse with Greek soldiers in it in 2 versions.

Den trojanske hest  er et uttrykk med opprinnelse i en krigslist under trojanerkrigen. En stor trehest ble sendt til motstanderen som trodde det var en gave.  Det var det som kjent ikke; Hesten inneholdt fiendens krigere.

I overført betydning brukes uttrykket ofte om personer, grupper, elementer eller annet som er “smuglet inn” av motstandere eller andre parter som ønsker å skaffe seg informasjon i det skjulte

Har dette relevans til en selgende tannlege? Vi mener «ja»

Det har vært tradisjon for at tannlegepraksiser ble omsatt rimeligere enn hva tilsvarende foretak bedriftsøkonomisk var verd. Vi hadde også en regel i NTF om at tannlegepraksiser måtte være eid av tannleger. Etter hvert ble dette endret: Det bante veien for investorer/kjeder, som nå oftest ikke lenger er tannleger.

 

Spørsmålet er om du vet hvilket nettverk som står bak kjøperen.
Skal  du selge, er det ofte slik at tannhelsekjedene gir den beste pris. Selvsagt selger man til dem som gir mest. Men kan det være slik at enkelte i kjøps-nettverk har en posisjon i flere tannlegelegepraksiser? Kanskje som regnskapsfører, styreleder, økonomirådgiver mm.?

«Hmm», tenker du; «Slik kan det vel ikke være? Bukken og havresekken?»

Vi skal ta et eksempel:

Smile Forum AS eies i praksis av brødrene Henning og Trond-Egil Korsmoe med 50% hver. Relasjonene reflekteres også i firmaene Smile Invest AS, Pluss Økonomi AS og Pluss Regnskap invest AS . Sistnevnte selskap eies forøvrig av flere profilerte kolleger.

Trond-Egil Korsmoe  er kjent for tannleger gjennom regnskap, økonomirådgiving og foredrag. Han har god oversikt over flere tannlegers inntjening og bunnlinjer.  Smile Forum AS har  som formål «Investeringsvirksomhet og rådgivning relatert til etablering, kjøp og salg av virksomheter»

En periode var han styreleder i Gard Lauvsnes sitt selskap GLOMTEK AS, som senere skiftet navn til  COLOSSEUM TANN AS (avviklet i 2018)

Henning Korsmoe og Trond-Egil Korsmoe har et omfattende nett. Vi har laget en pdf du kan laste ned her

 

Cartoon Trojan horse with Greek soldiers in it in 2 versions.

Kjedene vil selvfølgelig benytte seg av kontakter som kjenner tannlegestanden. Alle triks er lov for å skaffe seg bedre kjøp: For nå er det primært ikke den enkelte tannlege som er konkurrent, men andre små og større kjeder!

 

Dette er en sann historie:

Året 2020 kontaktet Trond-Egil Korsmoe flere tannleger og tilbød, for noen hundre tusen kroner, sin assistanse ved eventuelt salg av praksis.

I 2021 ble en tannlege først telefonkontaktet av Smile Forum AS, og deretter mail fra Trond-Egil Korsmoe.
I august/september 2021 ble det avholdt fysisk møte med Smile Forum AS som skulle fortelle om Colosseum. Sammen med Trond-Egil Korsmoe kom gründer av Colosseum tannklinikk; Gard Lauvsnes.
Det skulle vise seg at Colosseum-kjeden ikke var part i avtalen: 
Smile Forum AS fortalte at de ville ha en forkjøpsavtale med 10 klinikker i området for å selge disse samlet inn til “Group Of Leading Dentists” (GOLD; etablert mai 2021. 50% eierskap Gard Lauvsnes).

Dealen var:
Tannlegen skulle overlevere sine aksjer til Smile Forum AS uten vederlag (men skulle selv garantere for salgssummen), og så ville Gard Lauvsnes og Korsmoe prøve å selge aksjene til GOLD. Altså til den andre av partene i møtet; noe tannlegen ikke visste
!
Dersom salg til GOLD ikke lyktes, ville Korsmoe og Lauvsnes prøve andre veier og tannlegen skulle få oppgjør om 6 mnd. Eller få aksjene tilbake!

Avtalen virket så spesiell at tannlegen kontaktet advokat for å få vurdert denne. Advokaten ba tannlegen holde seg langt unna!

 

I mitt hode betyr det at de privatpraktiserende tannleger som fremdeles har egen praksis, står overfor velutdannede blådresser som konstant presser på for å kjøpe deres praksis. Vi har også noen eksempler på at kjedene kommer først i køen slik at lojale kolleger som arbeidet i praksisen, ikke engang blir informert når praksisen skal selges. Til en kjede.
Det synes jeg er mer enn stygt.

I januar i år advarte jeg tannleger som skal selge: Du kontakte profesjonell hjelp som kan praksissalg. I tillegg bør du ha fått klarsignal fra DIN advokat FØR du signerer noen type avtale. Dersom du må insistere – tennes varsellampene…
Tannedammen er ikke stor, og forretningskritisk informasjon kan lett komme på avveie. Vi har ofte stor tillit til andre som svømmer i Tannedammen, og som har annen kompetanse enn oss selv. Eller sidestilt: Tannleger tror av og til at de kan alt….

Mallards sitting on an ice floe on lake Michigan

Det er vel morsomt å vite hvem man handler med; og om det drives butikk i butikken?

 

fjærpenn126x150

Du som leser dette på Mobiltelefonen din: Vi sliter med å få LINKENE til å virke korrekt på mobil, slik at du må bruke PC for å få best ut av Tannbloggen. Vi arbeider med saken :-) Send meg gjerne epostadressen din til 45450090, så får du melding også direkte på PC og mailbox.

 

Kjedene ER her 150x90Takk for mange reaksjoner på tema om «Kjedene» forrige Tannbloggen: «Dette visste jeg ikke», var mange av kommentarene. Jeg skal  være nøytral, men det er klart at jeg får noen tanker når det er “kav” umulig å finne ut hvem som styrer produksjonspress, behandlingsmetoder og etiske føringer. Det er både ros og ris – men fortsett å gi meg tilbakemeldinger; det er viktig for både tannhelsen og tannhelsetjenesten.

 

 

Tannhelseforsikringer?

————————- 6. februar 2022  ————————-

Knask eller knep?

 

 

Til glede for pasientene eller forsikringsselskapene?

Tannhelseforsikringer er her fortsatt. Det er faktum. Blir de? Høyst sannsynlig. Til tross for at NTF er skeptisk til tannhelseforsikringer. «Tannhelseforsikringer kan være både pris- og behandlingsdrivende, og ha en uheldig påvirkning». (NTF-Næringspolitisk Forum 2021).

Norsk Tannhelseforsikring 150x41 Norsk Tannhelseforsikring, NorskTHF, var tidlig ute med markedsføring overfor NTF,  tannleger og pasienter, og rakk å få en del reklame inn på venteværelsene bortetter. Noen tannleger forsto at sistnevnte kanskje ikke var i henhold til Helsepersonelloven, men fremdeles ser vi ønske om «samarbeid» på NorskTHF sin nettside.

I NorskTHF’s forsikringsavtale må pasientene dokumentere i detalj tannhelsesituasjonen når  de tegner forsikring. Konseptet er i tillegg noe komplisert, og det kan bety mye krangling med pasientene for å få utbetalt forsikringssummen etter behandling.

LO med 970 000 medlemmer avtalte  i oktober 2017 å innlemme NorskTHF i sine medlemsfordeler – til en gunstigere pris enn «prislista» til NorskTHF. Avtalen ble framsnakket i all markdsføring av NorskTHF.

LO sa opp avtale med NorskTHF 600x106 ramme

Oppsigelse av en avtale av en slik dimensjon er i seg selv oppsiktsvekkende. I tillegg har oppsigelsen foregått i stillhet! Har betydelig misnøye med forsikringshåndtering nådd opp fra grasrota? Eller? Forsikringspremie på tilbud (forskjellige sammenslutninger får også forskjellige priser) kan også bety at forsikringsselskapet må være nøyere med hva de vil betale ut. En slags ond sirkel?

 

bank norwegian 150x44 Bank Norwegian Tannhelseforsikring har en policy som ikke forlanger «nullstilling», egne skjema eller mye diskusjon. De forlanger i normaltilfellet kun at pasienten sender inn journalutskrift med takstnr, tann og pris. Tannlegen behøver altså ikke være klar over at pasienten har forsikring! Da forsvinner Næringspolitisk Forum sitt argument om prisdrivende…

Vi spurte om Bank Norwegian hadde statistikk over bruk av forsikringstjenesten. Blant svarene fant vi: Fordelt på sum utbetalt lå kroner (takst 304) på 19%, 3 flaters fyllinger (takst 203) var 7%. Korrigerer vi for pris mellom 3-flater og krone, virker det ikke som at behandlingen drives mot kroner. Medianutbetalingen var på kr. 3224, svært få lå i 10 tusenkronersklassen.
Behandlingen var fordelt på nesten 70 koder(!) med høyest bruk av røntgen. Av nesten 5500 innmeldte krav ble 920 avslått, de fleste fordi det ikke hadde gått de tre månedene karens som kreves.  Undersøkelse refunderes årlig med kr 654, dette medfører nok at ca 70% av medlemmene melder krav.
Ut fra det vi kan se virker både krav og behandling å være edruelige og relevante.

Det er flere tilbydere av tannhelseforsikring; det skal jeg ta opp ved neste anledning.

 

Det er aldri for sent (tidlig) å påvirke, og jeg tenker at det må være verdifullt å høre hvordan tannlegene oppfatter de forskjellige “Tannhelseforsikringene”: Enten ved at de har satt seg inn i presentasjonen av forsikringene, eller tilbakemelding fra pasientene.

Kan jeg få tilsendt dine meninger?
Jeg praktiserer full taushetsplikt  :-)

 

 

 

 

Passord er feil

Mistet ditt passord?

Passord er feil

Mistet passordet ditt?

Skriv inn e-postadressen din.
Du vil motta en link for å generere et nytt passord.

E-post er feil

Tilbake til Logg inn