20190101 GC LightPro -topp

TANNBLOGGEN

Tannbloggen med Focusnyhetsbilde 700x100
20191020 tannedammen med and 400x99
20191002 Fra livet i tannedammen med KM foto 400x99

Vi finner oss jo i det meste?

————————-27.november 2019————————-

 

Høsten er jakttid. I påsken døde min trofaste hund “Fenni” av alderdom: Jeg gråt mye; det er merkelig hvordan man blir glad i sine firbente venner – jeg savner henne ofte.

IMG_2836Til alt hell har jeg barnebarnet “Dina”. Starten av jakten gikk temmelig dårlig, og savnet etter Fenni ble ikke mindre.  Men etterhvert har Dina tatt ansvar, og blir bedre og bedre elghund.
Årets jakt er merkelig: Hovedmålet er jo elg. Men stadig vekk ble vi “forstyrret” av hjort som kom mer frem, som tok oppmerksomheten til Dina – og som gjorde at det er jaget mer hjort enn elg.

Og slik har jeg det i Tannedammen også: Det er større artikler jeg arbeider med, men stadig vekk glimter det til med “ting som haster i nuet”.  Og derfor er dt jaktet mer på “småting” enn de tyngre saker:
For et par uker siden snappet jeg opp en melding på “Oss tannleger imellom” om at noen depoter både skriftlig og muntlig forsøker å lure våre kolleger og arbeidsgivere til å kjøpe tjenester vi ikke trenger. En kollega fikk tilbud om konvertering av Digora bildedatabase til den nette sum av kr. 35.000, samt årlig avgift kr. 5000 (trolig pr. arbeidsstasjon). Jeg skrev om det samme i et 2017 Nyhetsbrev: Denne gangen er svindelforsøket godt dokumentérbart; kolleger som har gått i garnet bør kunne kreve pengene tilbake. Se artikkelen nedenfor.

Jeg fikk også tips om at den siste oppdateringen til OPUS har så mange feil/bugs at man har måttet avinstallere oppdateringen. Dersom man har mange arbeidsstasjoner blir dette ofte en kostbar affære med ekstern kompetanse for å oppdatere. Da er det vel legitimt å spørre hvem som skal betale tannklinikken for alt ekstra arbeidet? Og hvem skal fronte tannlegenes krav? Eller avfeies slike krav med at “shit happens” og at “dette er en del av risikosport ved å ha egen praksis?  Noen som har erfaring?

Høstmørket har en egen sjarm. Med snø blir det lyst og vakkert. Og glatt.

Men “Tannhjulet” har pigger; vi finner fram…

 

Vil du gi en KOMMENTAR? Det gjør du her

20191120 teksten og logo Alle MÅ150x

Hvem skal dekke klinikkens merutgifter når man mottar en oppdatering med så mange feil at oppdateringen må avinstalleres igjen? Er det leverandørens ansvar å ha kvalitetssikret sine produkter?

Digora plate og logo 150x115

Enkelte leverandører vil forlede dere som har Digora-scanner! Her er løsningen og sannheten.

kjeveortopedi_001
Dette er overskriften på en kronikk i Dagens medisin 26.10.2019. Kronikken setter spørsmålstegn ved om grunnlaget for å fjerne gruppe C er korrekt og grundig.  Dagens Medisin gior også muligheter for tilsvar og kommentar, slik at det er mest naturlig å henvise til artikkelen som du finner på denne linken Kronikken er skrevet av: Axel…
healthy teeth concept dentist tooth symbol oral  icon stomatology background
Jeg trenger hjelp for å orientere meg om hva som er installert i markedet: Jeg holder på med en artikkel  i Focus om hva som eksisterer av tilbud, samt en artikkel om hva man kan gjøre for å komme ut best mulig og forsvarlig. Det jeg trenger er BILDER av ditt anlegg, og jeg tenker…
20191027 AKNE 150x117

TIDSSKRIFTET forn den norske legeforening har en artikkel om behandling av akner. Høyst aktuell informasjon og til hjelp for den norske tannlege

tannlegetroll 150x154

Svenske myndigheter satser stort for å bekjempe økonomisk og faglig kriminalitet utført av tannleger eller grupper av tannleger. Innsatsen heter “TROLLET”, og har ført til flere fengselsstraffer, tilbakebetaling og tilbakekalling av autorisasjon.

Presentasjon av Tannbloggen.no
Og
 en “godis”…

————————-20. oktober 2019————————-

 

“Focus Nyhetsbrev” startet jeg med for 15- 20 år siden, for å utvikle en brobygger mellom publikasjonen “Focus” og internettsiden Webtannlegen som senere ble til Tannhjulet.no

Nå vil jeg gjerne bli mer digital. Jeg har jo inntrykk av at dere har satt pris på mine nyhetsbrev, og har lenge fundert på hvordan en omlegging skulle bli best mulig. Så kom “Tannbloggen.no” seilende på ei fjøl – og jeg grep sjansen til å lage en plattform der vi kan få enda bedre kontakt. 

Forventningene er at jeg fremdeles skal klare å være meg selv, bare litt løsere, litt oftere og litt mindre pretensiøs (?). Men som alltid, med kritiske skråblikk og Focus på å gjøre hverdagen til den praktiserende tannlege best mulig.

Tannbloggen vil være en underside på Tannhjulet.no.
Forsiden på Tannhjulet vil som tidligere presentere bilder og linker til nyheter og artikler, mens det under hvert blogginnlegg vil finnes artikler, nyheter, produkter mm. som jeg anser relevant for Tannbloggen der og da.
Tannbloggen vil foreløpig også publiseres på facebooksiden Tannhjulet, slik at dere kan legge inn kommentarer; Ros&ris.

 

Har du noen ideer, råd eller veiledning å komme med i denne sammenheng? Alle kommentarer vil bli satt stor pris på:-)

sukkertoy samhold 200x168

 

Forøvrig noterer vi oss at NTF forlenger den tidlige og rimeligere påmeldingen til Landsmøtet. Begynner det å tynnes litt i salene? Mange om beinet? 

Flere depoter og markedsførere har sine godkjente kurs. Vi ser også at etpar av de store tannklinikk-kjedene reklamerer for sine «Academy», selv i Tidende.  Lekre og velutstyrte kurslokaler med potensiale til kursdeltakere fra hele Europa, minst,- uten flyskam. Smart måte å utdanne sine egne til det man spesifikt vil satse på, enten det er aligners, bleking, markedsføring eller hva det måtte være? Kursmarkedet kan synes lukurativt. 

Selvstendige tannleger kan kanskje kjenne en liten bismak ved å putte kurspenger i lommene til en utenforstående, gjerne utenlandsk investor, framfor egen fagforening? 

Om man tør spørre?

Start på høstens aktiviteter!

————————-13.september 2019————————-

I løpet av sommeren har det kommet inn kommentarer om “Tannhelseforsikringer”, og det er tydelig at temaet opptar mange.

 

Tannhelseforsikring er i utgangspunktet noe pasientene tegner for å få rimeligere finansiering av sine tannlegeutgifter, og skal i utgangspunktet ikke engasjere oss tannleger. Men slik blir det selvfølgelig ikke; forsikringsselskapene vil stresse tannlegene til å utlevere journalopplysninger og pasientene vil stresse oss for at mest mulig tannbehandling skal betales av forsikringen de har tegnet.
Allerede nå ser vi at noen forsikringsselskap er ganske kritisk restriktive til hva de aksepterer som  nyoppstått behandlingsbehov. Da ser vi at pasientene i stor grad bebreider tannlegen: Derfor må tannlegen være på vakt, være godt orientert og kunne videreformidle positivt hvilke(t) forsikringsalternativ pasienten bør velge. Jeg har en klar formening om hvilke forsikringsselskap som fremstår som rause eller knotete…

Krav om god dokumentasjon av behandling og utlevering av journalopplysninger er noe som vil angå samtlige praktiserende tannleger. Pasientene skaffer seg informasjon om hvilke rettigheter de har: Tannhjulet holder deg oppdatert.

 

Det er overraskende at kolleger, særlig de som jobber der, ikke har fått med seg at tannklinikk-kjeden Oris er lagt ut for salgInternasjonalt. Og at det kommer flere nyetableringer/salg.
Det samme gjelder salg av leverandører som Dental Sør. Eller salg av dentallaboratorier.

 

Felles for det jeg nevner over, er at hele tannhelsetjenesten blir enda mer påvirket av økonomer og finansakrobater. Årsaken er at det tilsynelatende er god butikk i tannhelsetjeneste. Det igjen betyr at “dette går ikke over“; vi må være orientert, forberedt og istand til å gjøre det beste ut av situasjonen. Det dreier seg om integritet og at vi må stå sammen. Vårt neste “Focus” vil sette søkelys på dette; følg med!

 

Det er håp i hengende tanntråd: Jeg ønsker dere alle en god start på høsten, enten dere jakter på dyr eller en god hverdag.

Sommeren er her

————————-27.juni 2019————————-

De fleste tar vel en velfortjent sommerferie nå?  “Tannedammen” tar likevel ikke helt ferie; det er ganske mye som skjer, så jeg skal ta det punktvis:

Vannkvalitet på Askøy har fått mye oppmerksomhet, uten å vektlegge at vannproblemene i Bergen 2004 og Oslo 2007 var vel så dramatiske. Men da var ikke media så aktive. Men fordi jeg engasjerte meg i å foreslå en godt og rimelig løsning, har jeg pløyd metervis av artikler og referanser. Og i dag fant jeg en lang artikkel på Mattilsynet, og det var en gjennomgang av vannbehandling beregnet for husholdninger (og derfor også tannklinikker – min kommentar). Ikke helt uventet for meg ble det satt store spørsmålstegn ved reklamerte referanser, og på en pen måte ble det sagt at de fleste leverandører hadde upålitelig dokumentasjon og produkter som ikke holdt mål, parret med konsulenter som ikke hadde kompetanse.  
Og i går dumpet det ned i epostkassen min et “sikkerhetsvarsel” som advarte alle med en unit fra før 2017. Ikke bare var det en god timing, men å lage en skremsels-epost som munner ut i mersalg – høyst sannsynlig uten grunn – er vel kanskje litt drøyt. Og når man deretter presenterer en mastodontisk praktløsning til over 200.000 kroner – uten UV – uten dokumentert virkning eller rot i virkeligheten, da kjenner jeg at bunnen er nådd.

Amalgamutskillere er også en stor belastning for mange, og igjen finner jeg klinikker som har gitt carte blance til leverandøren: Stor klinikk, 4 små sedimenteringskar type SRAB til kr. 5.500 pr stk pr. år, og noen elefantastiske separasjonstanker som ingen på klinikken kan håndtere når de slutter å fungere: Kan det bli bedre?

ORIS pyntet brud_106x150

Klinikk-kjedene går ikke så altfor godt, skrev vi i siste Focus: Nå vil investor og tannlegene i Oris selge seg ut, og i en “konfidensiell” invitasjon ser vi hvordan ORIS-kjeden markedsfører seg overfor investorer her og i den store verden. Og at “tannlegedrevet” ikke lenger er så viktig. Det bør kunne starte en diskusjon om hvordan “den frie og selvstendige tannlege” skal kunne klare seg i tiden fremover.

Det er planen at jeg gjennom sommermånedene skal legge ut artikler om de nevnte temaene – og litt annet. Du finner konkret og praktisk veiledning; så les av og til det som skrives på Tannhjulet. Eller send meg en epost.

–  Focus er å holde deg oppdatert
Bruk sommeren til å tenke på om du kan gi meg noen tips!


 

Passord er feil

Mistet ditt passord?

Passord er feil

Mistet passordet ditt?

Skriv inn e-postadressen din.
Du vil motta en link for å generere et nytt passord.

E-post er feil

Tilbake til Logg inn