Hvor mye faglig oppdatering orker vi?
————————-22. desember 2019————————-
Nå har den største aksjeposten i ORIS skiftet eiere – til utlandet ved Bridgepoint Capital Development. I melding til de ansatte fokuseres det på at man nå samler inn krefter for å satse stort på faglig kompetanse, og vil bygge ut sitt “Oris Academy“.
Colosseum-kjeden har hatt sitt “Colosseum Academy” i lengre tid. Ved en intern rokkering er én person dedikert til oppgaven med å sørge for faglige mål og spisskompetanse både innenlands og utenlands i et stort og moderne kurslokale på Majorstua.
Tannfeen; også en dental klinikk-kjede, er på hugget med å skulle utvide til rundt 10 klinikker i 2020, og søker allerede etter egen fagperson som skal sikre det faglige innhold.
Parallellt med dette har vi alle produsenter og leverandører som tilbyr kurs og omfattende etterutdanning innen de forskjellige disipliner; endo, implantatbehandling, reguleringsskinner mm.
Hvor står Tannlegeforeningen i dette?
Klinikk-kjedeansatte går på egne kurs. Den offentlige tannhelsetjenesten arrangerer sine kurs. Om flere leverandører blir rausere med kurstilbudene, blir ikke saken bedre.
Hovedstyret fikk på Representantskapet i år gjennomslag for senkede kurskrav, til færre kurstimer og kortere intervaller. Augustkursene forsvant og det ryktes at januarkusrene har mindre påmelding. Holmenkollesynposiet er (forløpig?) en vinner. Kan det ende med at flere føler medlemsavgiften i NTF unødvendig etter hvert? Kostbar blir den ihvertfall når du er kontraktør.
Kan praksisen med å godkjenne ulike leverandørkurs ha vært spiker’n i kisten?
Står vi i fare for kurstilbud som er for omfattende, i en konkurranse der NTF “gir opp”?
Vi får forresten en ny dental klinikk-kjede i januar: Da åpner BLID AS (Askeladden.co – OBS at det er .co) klinikk på Grünerløkka. Samme firma som hadde frisør-suksessen Cutters.
Til slutt: Vil tannleger føle seg slik mange pasienter nok føler det når gamletannlegen har solgt pasientporteføljen? LIC Scadenta har kjøpt kundeporteføljen, pluss noen eksklusive agenturer, av Dentatec AS. Det er hverken galt eller ufornuftig, men jeg vil mer enn gjerne ha kommentar på reaksjonen når LIC Scadenta ringer DEG, og forteller at du som kunde er solgt til DEM. 🙂
Focus, Tannhjulet.no og Tannbloggen ønsker deg og dine
“En riktig God Jul og et fredelig Nytt År”