Dette følger av at
a) Det er ingen annen måte å søke HELFO-refusjon på enn å ha direkteoppgjør og sende kravet elektronisk
b) Du har plikt til å ha oppslag/informere pasienten om at du ikke lengre tilbyr HELFO-refusjon
Endringene i Folketrygdloven innebærer at alle refusjonskrav fra behandler til HELFO må gjennomføres elektronisk; og det er ikke lenger slik at pasienten kan legge ut for behandling de har fått, og i etterkant selv søke om refusjon fra HELFO.
Dette betyr at kombinasjonen papirbasert journal og HELFO-refusjon bortfaller. Og siden HELFO-refusjon for bestemte typer behandlinger er en lovbestemt rettighet, så mener undertegnede at det er nærmest umulig å drive tannlegepraksis uten elektronisk journal- EPJ. Det må også bli slik at alle praktiserende tannleger må ha direkteoppgjørsavtale med HELFO. Tiden med manuelle, papir-journaler er definitivt over. Konklusjonen er at dersom tannlegen ikke kan sende inn elektronisk refusjonskrav til HELFO, så vil ikke pasienten få den refusjon de har krav på. I tillegg vil det være tannlegens ansvar dersom pasienten mister kronebeløp i refusjon gjennom et eventuelt Frikort. Den enkleste løsningen er ofte den beste: Vi har funnet 4 elektroniske journalsystem som har en funksjon som beskriver behandling og som HELFO godkjenner som krav om refusjon. Se høyre marg. : OPUS, NEXTSYS og DENTICA. Vi vet ingenting om hvilke tilbud den behandlende (aldrende??) tannlege vil kunne få for å lette de siste praksisår, men vi vet at både OPUS og NEXTSYS er omfattende og kostbare journalsystemer, og vi tror at «lillebror» DENTICA er enkelt, fleksibelt og tilsnakkelig. For den behandlende tannlege som har under 40.000 kroner gjennomsnittlig i refusjonskrav pr. måned har HELFO utviklet en ny, grei og praktisk løsning, sitat: «Du som tidlegare har lasta ned refusjonskrav frå EPJ (elektronisk pasientjournal) til minnepinne eller CD/DVD og sendt dette til Helfo, kan nå laste opp refusjonskravet ditt direkte i Tjenesteportalen for helseaktørar. Du slepp å bruke samlerekning. Kravet blir automatisk behandla, og utbetalinga kjem raskare på konto.» Veiledning for helseaktører HELFO tlf. 23327040
HELFO har både muntlig og skriftlig forsikret oss om at dette er sikker kommunikasjon etter loven Slik kommer du igang med Tjenesteportalen for helseaktører (utenom NHN)Du kommer inn på dette bildet, og Trykk «LOGG INN» øverst til Høyre: OBS nederste linje som forteller deg at du er på “Sikker innlogging til digitale tjenester fra Helfo og Helsedirektoratet” Så kommer du inn på valg av “innloggingsvalg” som du er vant til ved hjelp av elektronisk legitimasjon; BankID, BankID på mobil, BuyPass eller liknende NÅR du er logget inn, trykk på bildet “Mine oppgjør”
Derfra klarer du deg fint. Enklere blir det ikke… |
INFORMASJONSLINKER
EPJ – Journalsystem som oppfyller kravene om å lage en fil som tannlegen kan sende til HELFO Vi vet ingenting om hvilke tilbud den behandlende (aldrende??) tannlege vil kunne få for å lette de siste praksisår. I en slik situasjon er kanskje DENTICA eller MyClinic enklere; fleksible og tilsnakkelige: DENTICA utgis av Arken Software MyClinic er et enkelt journalsystem for tannleger der også pasienten kan få tilgang til sin journal. Orthodontis er et program for kjeveortopeder, men for å bruke det til allmenn så mangler det tanndiagram. Hvis de hadde lagt til det, samt litt andre modifikasjoner(fx alle innslagspunkt) så kunne det tenkes brukt til allmennpraksis.
|
*Vi vet at det er kolleger som utfører refusjonsberettiget behandling, og som for å slippe merarbeide med søknad/krav til HELFO trekker fra beløpet pasienten eventuelt har krav på i refusjon, fra honorarsummen. Dette kan ha gått bra hittil, men treffer du den rette pasienten kan det gå riktig ille, tror undertegnede. Det kan bety at en tannlege som selv vil betale HELFO-refusjonen, må dokumentere og spesifisere refusjonen for pasienten: Behandlende tannlege MÅ få pasientens underskrift på en spesifisert kvittering at han/hun er inneforstått med at refusjonsbeløpet som pasienten ellers ville ha krav på fra HELFO er fratrukket regningen, og at pasienten derfor fraskriver seg retten til å få refusjon fra HELFO for den spesifiserte, utførte behandling. I gitte tilfelle vil det være tannlegens ansvar om pasienten går glipp av Frikort:
DET høres vel kronglete ut?