3.mars 2022 sendte NRK “Folkeopplysningen” et 40 minutter langt TV program om kvalitet på tannlegearbeid/tannlegeundersøkeløse: 2 pasienter besøkte 8 tannleger hver. Resultatet var ikke bare overraskende, men også forskrekkelig både for pasienter og tannleger. Kan dette karakteriseres som en anonym uthenging av en hel tannlegestand, som i dette tilfelle er helt ute av stand til å forsvare seg?
Link til NRKs nettside og video finner du her, eller trykk på bildet
Det ble gjort et nummer av at de 2 testpasientene var bilmekanikere: “Folkeopplysningen” forklarte at “vanlige folk” ikke vet hva hverken tannleger eller bilreparatører foretar seg inne i munnen din; respektive med bilen din. Utgangspunktet var altså skepsis til yrkesgruppene. I ettertid har flere pekt på at den ene “bilreparatør” ikke var det, men Statist: Altså en betalt aktør fordi oppdragsgiver har en agenda.
- Når “Folkeopplysninghen lyver om deltakeres bakgrunn; hva annet lyver de om?
- Kan vi kreve at tannlegenes navn blir offentliggjort i behandlingsrekkefølge?
- Er dommen i Høyesterettsaken Legeforeningen / Legelisten et signal om at slike undersøkelser må være åpne, og at behandlers identitet kan kreves?
— 0 —
Tannhjulet skrev til den tekniske produsenten av videoen “Hva driver tannleger med”. Vi fikk telefonisk tilbakemelding om at “man ikke utgir tannlegenes navn….”
Anders Wahl er det umulig å finne kontaktinformasjon om; han har vel gjemmekontor…?
Hva driver tannleger med?
Da Ole Harald Gjessing (47) hadde satt seg godt til rette i tannlegestolen, begynte tannlegen å rense tennene og fjerne tannstein.
Det tannlegen ikke visste, var at pasienten den siste måneden hadde vært hos sju andre tannleger og gjort akkurat det samme.
Fra null til tre hull
Det var NRK-programmet Folkeopplysningen som sendte Gjessing på helt vanlige statussjekker hos en rekke tannleger. Han hadde ikke vært hos tannlegen på ti år. Rino Memo (59) fikk det samme oppdraget.
De to er bilmekanikere og fikser andres biler langt oftere enn de får fikset egne tenner. Likevel hadde de ingen vondter eller problemer med tennene da de startet den omfattende tannlegerunden.
Målet var å sjekke om det er samsvar mellom hva ulike tannleger finner, og hva de mener er viktig å gjøre av puss, stell og fiksing.
Forbrukerrådets test av tannlegekvalitet 2011
Forbrukerrådet undersøkelse i 2010/2011 endte opp i en rapport der man delvis navnga tannlegen og delvis nøyde seg med tannlegekopntorets navn eller kjede. Det betyr at den enkelte tannlege kan gjemme seg bak klinikkens navn, som “Tannlegesenteret i Storgata”, “Kvakk tannlegekontor”, “Colosseumklinikken” o.l.
Men det var én tannlege som virkelig utmerket seg med grove overslag
Forbrukerrådets test av tannlegekvalitet 17.2.2011 - Undersøkelsen endte opp i en rapport der man delvis navnga tannlegen og delvis nøyde seg med tannlegekontorets navn eller kjede. |