20190101 GC LightPro -topp

ARKIV fra JAN 2019 til JUNI 2019 Focus Nyhetsbrev

20190401 FOCUS NYHETSBREV TOPP 850X134

 

 2016-kaare-beste-bilde-75x87-lr

Kaare Mathiesen, Tannlege og redaktør

27.juni 2019 Kjære kollega, sommeren er her:

De fleste tar vel en velfortjent sommerferie nå?  “Tannedammen” tar likevel ikke helt ferie; det er ganske mye som skjer, så jeg skal ta det punktvis:

Vannkvalitet på Askøy har fått mye oppmerksomhet, uten å vektlegge at vannproblemene i Bergen 2004 og Oslo 2007 var vel så dramatiske. Men da var ikke media så aktive. Men fordi jeg engasjerte meg i å foreslå en godt og rimelig løsning, har jeg pløyd metervis av artikler og referanser. Og i dag fant jeg en lang artikkel på Mattilsynet, og det var en gjennomgang av vannbehandling beregnet for husholdninger (og derfor også tannklinikker – min kommentar). Ikke helt uventet for meg ble det satt store spørsmålstegn ved reklamerte referanser, og på en pen måte ble det sagt at de fleste leverandører hadde upålitelig dokumentasjon og produkter som ikke holdt mål, parret med konsulenter som ikke hadde kompetanse.  
Og i går dumpet det ned i epostkassen min et “sikkerhetsvarsel” som advarte alle med en unit fra før 2017. Ikke bare var det en god timing, men å lage en skremsels-epost som munner ut i mersalg – høyst sannsynlig uten grunn – er vel kanskje litt drøyt. Og når man deretter presenterer en mastodontisk praktløsning til over 200.000 kroner – uten UV – uten dokumentert virkning eller rot i virkeligheten, da kjenner jeg at bunnen er nådd.

Amalgamutskillere er også en stor belastning for mange, og igjen finner jeg klinikker som har gitt carte blance til leverandøren: Stor klinikk, 4 små sedimenteringskar type SRAB til kr. 5.500 pr stk pr. år, og noen elefantastiske separasjonstanker som ingen på klinikken kan håndtere når de slutter å fungere: Kan det bli bedre?

ORIS pyntet brud_106x150

Klinikk-kjedene går ikke så altfor godt, skrev vi i siste Focus: Nå vil investor og tannlegene i Oris selge seg ut, og i en “konfidensiell” invitasjon ser vi hvordan ORIS-kjeden markedsfører seg overfor investorer her og i den store verden. Og at “tannlegedrevet” ikke lenger er så viktig. Det bør kunne starte en diskusjon om hvordan “den frie og selvstendige tannlege” skal kunne klare seg i tiden fremover.

Det er planen at jeg gjennom sommermånedene skal legge ut artikler om de nevnte temaene – og litt annet. Du finner konkret og praktisk veiledning; så les av og til det som skrives på Tannhjulet. Eller send meg en epost.

–  Focus er å holde deg oppdatert
Bruk sommeren til å tenke på om du kan gi meg noen tips!

Forrige Nyhetsbrev:

4.juni 2019:

«Focus Vår 2019» er utsendt, og skal ligge i postkassen din senest i morgen, betinget av at vi har riktig postadresse til deg.

«Focus Vår 2019» ligger elektronisk på tannhjulet i flere versjoner; utgave med sideoppslag (bla-utgave), vanlig pdf med nedlastingsmuligheter, samt hver enkelt artikkel i egen pdf-format. Du finner alt når du lukker denne siden.

utsnitt forside amalgam 200x115Utskiftingstakt og utgiftsnivå for å levere amalgamavfall er hovedtema, basert på at mange privatpraktiserende tannleger og fylkestannlegen i Hordaland reagerte på de årvisse store regninger for denne tjenesten.

Den viktigste kunnskapen jeg får ut av dette, er at vi er omgitt av påstander om fakta, det henvises til lover og regler som av og til ikke finnes, og det konstrueres miljø-ord som skal påvirke vår adferd og handlinger.

Jeg oppdager at mange “kildehenvisninger” er en stafettpinne, hvilket vil si at leddene bringer informasjonen ukritisk videre, basert på tillit.
Det samme gjelder de leverandører som av ulike årsaker har ønsket å sette bort håndtering av amalgamfiltre til en underleverandør, basert på tillit.

Denne gangen tror jeg Focus på vegne av tannlegene har gjort en grundig gjennomgang av lovverket, og har gitt en klar konklusjon.

Vi står oftest alene i praksisen med ansvar for avfallshåndtering: Send inn dine synspunkter i en epost.
“Hvis man står med dritt opp til halsen, gjelder det å ikke henge med hodet”

–  nei, se FREMOVER
Det kan vi f.eks. gjøre sammen?

 

Forrige Nyhetsbrev:

15.mai 2019:

«Focus Vår 2019» er nå sendt i trykken, og at du gjerne må sjekke at vi har riktig POST-adresse til deg hvis du vil ha «Focus» tilsendt. Det håper jeg du så i eposten.

Det er mye å ta tak i for tiden: Rutiner for håndtering av avfall, spesielt amalgam er det mye focus på. Særlig er det mange kolleger som nå har fått inkasso på en avtale de ikke ser de har underskrevet, med følgende reaksjon på et høyt gebyr som skal fortsette selv om amalgamavfall synker dramatisk. Reaksjon kom også fra en fylkestannlege, som gjerne vil at faste utgifter skal være rimelig og fornuftig. Så her kan det være nyttig stoff å sette seg inn i – for alle.

Jeg forsøker også å få aksept for at «Hvorfor hisse seg opp over ting  du ikke kan gjøre noe med?». Tannhelseforsikring vil berøre oss alle sammen, uansett arbeidsplass. Og tannhelseforsikring vil være der, flere vil etableres – uansett  hva tannlegen mener. Da kan det offentlige rom oppleve oss som bakstreverske, lite troverdige og med en egenagenda som ikke er bra. Med det mener jeg at vi må være positive, gi god informasjon og håpe på at vi har gitt pasienten et valg vedkommende blir fornøyd med.

Når du dukker ned til Tannhjulet, anbefaler jeg at du også ser på dette med sending av sikker elektronisk brev, og på forsiden “Rett til utskrift av journal”

Men nå er nasjonaldagen snart her, og når vi ser hvordan vi har det her på berget er det mye å være glade for. Og det får vi feire…

Jeg ønsker dere en riktig flott 17.mai !

Forrige Nyhetsbrev:

11.april 2019:

“Nå står ikke verden til Påske”, sa bestemor når noe uventet skjedde.

emoj_002 50x50Og livet er et slags Kinder-egg; du vet ikke helt hva du får. Når jeg nå mottar mange og hyggelige meldinger med “takk for fine råd og gode tips”, blir jeg veldig glad: Mange ganger føler jeg at også jeg kjemper mot vindmøller.

Påsken er tid for lesing, og vanligvis er ordtaket  at “Når et tilbud ser ut til å være så fantastisk at det virker for godt til å være sant; så er det faktisk det”:

Vårt påske-kinderegg gir eksempler på at gode tilbud faktisk kan være gode:

kinderegg med hare 200x150
  1. Offentlig- og privatpraktiserende kan “for ingenting” starte å beherske bentetthetsmålinger ved hjelp av dataprogrammet “Boneprox”. Slik kan man bli en verdifull samtalepartner med pasienten, om osteoporose.
  2. “Pasientpost” er et sikkert system for elektronisk brev med vedlegg (eks. røntgenbilder), og prisen er under halvparten av  brevpost.  I tillegg følger et logistikksystem som er til nytte og glede, særlig når samtlige tannleger etter hvert møter mer krav om innsyn og tilsending av journal-opplysninger: Sjekk hva tannhelseforsikringer kan forlange av dokumentasjon tilbake i tid! At det blir mer administrasjon er sikkert:
  3. Klinikkadministrasjon er det jo mange som opplever som en belastning? Er du klinikkeier kan du gjøre avtale om gratis å være med i et kommersielt innrettet tannlege-nettverk som heter “Folkvang”, og helt fritt velge å bruke medlemsfordeler, gode verktøy og hjelpemidler. Mer info kommer:-)

Når du kommer ned til Tannhjulet; Tannedammen og forsiden, finner du alle artikler nevnt her, samt noe mer påskelektyre:

4. Alle praktiserende tannleger bør kunne litt om regulering med skinner, og da finner du faktisk enda et flott tilbud som er sant:
WEB-basert undervisningsprogram/sertifisering som er gratis før 1.juni: Dentiline finner du på Møtekalenderen, helt øverst som en banner.

Du kan også være sikker på at ingenting av “gode råd” herfra er annonser:

Det er tjenester jeg helt på egen hånd har funnet fram til.

Jeg ønsker dere en riktig God Påske!

Forrige Nyhetsbrev:

31.mars 2019:

Hvem tar tak?

Focus har flere ganger satt søkelys på reklame vi mener er ulovlig, uetisk eller utilbørlig i vår Tannedam. Vi har dokumentert og vist bilder fra web og gater. Noen reklamerer med produkter, eller spesialistkompetanse som for eksempel “Spesialist i HELFO-refusjoner”. Skjønnhetssalonger reklamerer med hvite tenner og fillere i leppene.

Men så da?  Hvem skal gjøre noe? Og hva skal «noen» gjøre? Den enkelte tannlege som oppdager noe? Problemet er at erfaring viser med all tydelighet at varsling ofte er en stor påkjenning for varsleren selv: Den som er «meldt inn» har krav på fullt innsyn, og vil sannsynligvis engasjere både andre kolleger, foreningen og kanskje rettsapparatet. Og du som varsler må dokumentere overfor og forsvare deg mot, uante utfordringer. Dette er ikke noe for pyser.

Vi har også opplevd at det som er ment som en bekymringsmelding blir avfeid som «for lite dokumentert», «for få eksempler» eller umulig å etterprøve. Det siste kom fram ved tydelig journal-«redigering»

Uansett utfall er varsling og bekymringsmeldinger tidsrøvende og utakknemlig.

3 apekatterOg hvorfor skulle nå en enkeltperson gidde, når vi leser om store beløp som tas ut av Helfo, eller gjengangere i NPE systemet? Disse våre myndighetsorganer holder kjeft og lar bøllene fortsette.

Hvem tar tak – skrev vi som innledning. I forbindelse med VG’s famøse dansevideodekning, dukket et for meg nytt ord opp: Initiativrett. Ordet ble brukt av leder i Pressens faglige utvalg overfor «Sofie», Giskes dansepartner. PFU’s leder innrømmet at hun hadde mulighet til å bruke “Initiativrett” overfor den ivrige journalisten. Samtidig flagget hun selv handlingsvegring, idet hun ville dytte initiativet over til «Sofie»

ER det ikke det samme våre myndigheter gjør når de ikke viser interesse for å ta tak? Burde man forlange Initiavplikt fra oven?

Ellers bruker Focus for tiden mye ressurser til Tannhelseforsikringer, og jeg kan forsikre dere om at dette vil angå både offentlige og privatpraktiserende tannleger. Kan vi stå sammen? Du finner tema både på Tannedammen og på forsiden av Tannhjulet.  Les også om avholdt IDS-møte i Køln og et særdeles flott Midt-norgemøte i Trondheim.

Forrige Nyhetsbrev:

13.mars 2019:

VG utsnitt forside 72dpi200x253VG presenterer i lørdagsutgaven 2.mars 2019 – enda en gang – “Prisgap for samme arbeid på tannklinikkene”, “Hva koster tannlegen”, “Lønner det seg med tannhelseforsikring”og “Sammenlikninger forsikringer”: Hver for seg store tema som presses inn i én enkelt artikkel i en overfladisk avis.  Det måtte avstedkomme reaksjoner ihvertfall hos tannleger. Noen ble hengt ut på feil grunnlag fordi journalisten Stella Bugge ikke har den kompetansen leserne burde forvente. Det blir mye fake news på populærfremstilling. “Same shit new wrapping?”

Men noe nytt kom det ihvertfall: En ryddig oversikt over de 3 tannhelseforsikringstilbud som pasientene våre får.
Tannhelseforsikring angår enhver praktiserende tannlege. I England går det verst ut over offentlig ansatte, og i Nederland er det privatpraktiserende som får merke at forsikringsselskap kan bestemme både behandling, materialer og priser. Jeg mener at Den offentlige tannhelsetjenesten må være på vakt – og mistenksom, men likevel opplyste og informasjonsvillige: Det er i et nøytralt DOT-miljø man møter usikre pasienter, og det er kanskje der tannlegene kan gi nøytral veiledning om fremtidig tannbehandling og behov. På Tannhjulet og på Facebook-gruppen OTI kan du oppdatere deg og sette deg inn i hva som presenteres av tannforsikringer – og hva løsningen kan bli.

Denne uken er det IDS – Europas største dentalmesse som avholdes hvert annet år: Hit kommer 2300 utstillere fra hele verden og over 155000 besøkende.  Jeg har vært der rundt 15 ganger, og det er en opplevelse for en utstyrsfreak: Det er ikke ende på hva slags produkter du kan finne og som du må ha…
Men denne gang ble jeg hjemme: Det er slitsomt å gå dager på dentalmesse. Vondt i ryggen får man også. : Som en gevinst satt jeg hjemme og så Almåsprogrammet “Praktisk info” i går, og der kom det en fornuftig professor og satte på plass all den “fake” informasjon jeg har mottatt fra sessel-selgere på dentalutstillinger. Du kan søke på www.dplay.no.

Forrige Nyhetsbrev:

28.februar 2019:      Vi er nettopp kommet hjem fra 14 dager i Cambodsja og VietNam. Så her kommer et kort reisebrev som er litt tannlegerelatert på slutten.

røde khmer soldater 200x155Det ble en svært interessant og impulsgivende reise. Vi fikk selvfølgelig se Anchor Wat, og vi fikk selvfølgelig med oss innfødte guider rundt 40 år gamle, og som kunne fortelle de verste og grufulle historier fra Pol Pot og Røde Khmer-tiden 1975-1979. Man regner med at ca. 2 millioner mennesker ble brutalt myrdet i den perioden: Alle intellektuelle; leger, tannleger, lærere og de fleste som kunne lese. Bare et fåtall ble skutt, for det var en altfor dyr henrettelsesmetode. I stedet fikk ofrene bakhodet knust med en jernstang eller magen sprettet opp. Spebarn ble slengt mot trestammer. Barn og tenåringer utgjorde en svært stor del av Røde Khmer-styrken, og eksempelvis var det mange barn i drapsgeriljaen som torturerte og drepte i den kjente torturleiren S21. Vår guide fortalte at barn og tenåringer var de letteste å manipulere og hjernevaske. Da tenker jeg at vi kanskje burde tenke på om våre barn har godt av at foreldrene tidlig innprenter dem synspunkter og ideologi, for så å stille dem ut i demonstrasjonsopptog  tidlig i tenårene. Noen burde kanskje si ifra?

Vi var i hovedstaden Phnom Penh. Jeg skal love dere at det var røyk i luften. Forresten, i Saigon var det enda verre: Nesten ikke en sykkel å se; mopedene hadde vunnet. Der var det kalkulert 6 millioner mopeder/scootere pr. 10 mill. innbyggere.

Så gikk båten vår nedover Mekong-elven og mot Saigon i VietNam. I elven Mekong kaster man absolutt alt: Lik, ekskrementer, kloakk, søppel, mat, plast. Det var fullt av søppel langs alle strender det bodde folk. I den nederste del fikk vi besøke ett av flere oppdrettsanlegg:  100000 stk “Red Snapper”-fisk på ca 20m x 20m x 9m inngjerdede plasser (ikke kummer); på rekke og rad og med full flyt til elva Mekong. Jeg orker ikke å tenke på hvor mye kjemikalier og antibiotika som må tilsettes for å gjøre fiske spiselig de fleste steder. Vi som turister har sikkert fått i oss tilstrekkelig dose Genmodifiserte (GMO) stoffer.

Så nå er det kanskje på tide å aksjonere for å kvitte oss med GMO-stoffer? Dette og litt om andre hendelser i Tannedammen finner du når du lukker siden.

Forrige Nyhetsbrev:


7.februar 2019:
       Vi er alle opptatt av å bli anerkjent og godt likt av våre pasienter. “Legelisten” og “Google-anmeldelser” er toneangivende i markedet for sider der pasienter kan vurdere og lage anmeldelser på helsepersonell.  Det vanskelige er at slike vurderinger kan legges inn helt anonymt, og hverken du eller jeg har mulighet til å forsvare oss mot det. Derfor er det ganske oppsiktsvekkende når “Personvernnemda” overprøver Datatilsynets vedtak, slik at leger og tannleger ikke har anledning til å reservere seg mot “anmeldelser”. I tillegg ser jeg at enkelte tannklinikk-hjemmesider opererer med egne vurderingssider! Det er urovekkende at vi ikke ser dokumentasjon, der heller.

disguiseLegeforeningen kjemper denne kampen for oss. Uten oss.
Uryddig markedsføring skader tannleger både i offentlig og privat virksomhet, og burde engasjere oss kraftig. Det spesielle er at det svært ofte er pasienten (eller brukeren) som er taperen: Kan dere huske oppslaget i fjor om at firma som var i “Mitt anbud”, betalte/ga rabatt til brukere som leverte inn gode omtaler og 5 stjerner? Du finner litt om slikt under artikkelen om Legelisten.

Uryddig oppfattes det nok også når 2 statlige institusjoner; Mattilsynet og Legemiddelverket, er uenige om hva produkter er og hvem som skal bestemme om det! Igjen noe som rammer enhver kliniker, og i siste ledd pasienter. Krigen går på Hydrogenperoksid, Opalescence ENDO. Dere kan lese litt om det, og her ser det ut til at byråkrater igjen kaster bort tid på tull og marginale problemer: Ganske sikkert fordi dette er noe de kan klare fra skrivebordet uten å bli kalde på bena :-) Men helt ærlig: Akkurat her fortjener Mattilsynet kred for at de ihvertfall forsøker å hjelpe klinikere og pasienter. Men fotarbeidet i markedet som beautysalonger, hud & hår, velvære og liknende behersker, står fortsatt igjen: I Oslo florerer salongene, med tilbud på både bleking og Botox – uten hverken lege eller tannlege. Vi skal prøve å forfølge saken.

Foresten… har du vaksinert deg mot influensavirus? Det er ikke for sent

God bedring (til dere det gjelder)

Forrige Nyhetsbrev:


NYTTÅRSBREV 17.januar 2019

Se fremover, fordi det er dit vi skal !

Vår forening introduserte i 2018 at vi skal gjøre kloke valg. Senest på Vestlandsmøtets åpningstale forklarte Presidenten på nytt hva de egentlig mente med “kloke valg”, som nå er kommet i  Kloke valg in my head 200x281.jpgrettet versjon. Men i bakgrunnen er overbehandling ganske alvorlig, og vi har sett altfor mange dokumenterte, grove overtramp. Er det bedre at NTF tar direkte kontakt med “verstingene” og kaller dem inn til samtale?

Jeg er også opptatt av at vi som gruppe må sees og tas på alvor. “Kloke valg” kan bli en del av det, men vi må også være positivt synlige i mediabildet og i det offentlige Norge:  Vil noen høre på oss og hva vi mener? I radio og på TV (Dagsnyttatten, Brennpunkt) er Tannlegeforeningen sjelden invitert, samt at myndighetene ikke tar NTF med på råd. En god start er det sikkert om vi i 2019 slutter med å bruke ufine adjektiv om myndighetspersoner vi helst skal ha god kommunikasjon med. Det hadde også vært fint å se ordet “tannlege” oftere i offentlige høringer som gjelder helse.

Det er forresten mye annet som er utfordrende ved inngangen til det nye året: Skal IF dirigere hvem som skal behandle pasienter med forsikring fra IF? Ny, offentlig utredning “Helsepersonell med utdanning fra utlandet” spår overetablering av tannleger: Vil det påvirke yrkesutøvelse og markedsføring?

På Tannhjulet skriver vi om alt dette og mer, for eksempel også om sykmelding som ikke behøver å gi rett til sykepenger. Og forresten: Ikke bli syk! Rapport forteller at omtrent 14%, tilsvarende 110 000 pasientskader, oppsto under sykehusopphold 2017. Og i 2019 er vi jo enda fler pasienter!

Igjen: Godt Nytt År til dere alle

Passord er feil

Mistet ditt passord?

Passord er feil

Mistet passordet ditt?

Skriv inn e-postadressen din.
Du vil motta en link for å generere et nytt passord.

E-post er feil

Tilbake til Logg inn