Sammenheng PRIS og KVALITET illustrasjoner

 

Betyr bilders kvalitetsforskjell noe for pris og bruksområde?

For de saksøkte er det viktig å påpeke forskjellen på bilder; kvalitet- og bruksområde

Det er etter vår mening 2 hovedgrupper bilder som angår VÅR sak, og som nevnes i Åndsverkloven.

  • Journalistiske-/nyhets-bilder / redaksjonelle bilder: En fotograf forklarte at det karakteristiske for slike bilder var at man måtte være på plass/på stedet man måtte være for å ta bildet: for eksempel fotografi av en flagg der man er avhengig av vind-, sol-, himmelforhold osv. Eller spesielle anledninger som f.eks demonstrasjoner, møter, feiringer.
  • Robin Lunds «enkle» illustrasjonsbilder / hilsener: Det som karakteriserer Robin Lunds enkle illustrasjonsbilder er at de kan skapes hvor som helst, hvilken tid på døgnet. Du trenger ikke en gang fotoutstyr. Det holder med en laptop og bilderedigeringsprogramvare.

 

I vurdering av bildenes pris  kommer kavalitet og bruksområde

  • Redaksjonelle/journalistiske bilder = Høy kvalitet/oppløsning. Jo høyere oppløsning, jo bedre skarphet og detaljer. Bruksområde er  både digitale og analoge media, spesielle media der oppløsning er viktig, trykte media o.l.
  • «Enkle» illustrasjonsbilder = Oftest lav oppløsning: Bilder som ikke krever tydelige detaljer. Bruksområde er Sosiale media som Facebook, twitter, og websider med enkle redigeringsløsninger for små bedrifter og EPF:
    Markedstilpassede, merkantile bilder som i sin enkle form innbyr til deling, spesielt når det er umulig eller komplisert å finne ut om noen krever opphavsrett til bildene (og dermed krever betaling eller kreditering for bruk).

 

INGEN av de fremlagte bilag fra Robin Lund har noen sammenheng  med «enkle» illustrasjonsbilder

OBS at alle priseksempler fra Robin Lunds egen nettside er «Journalistiske bilder»

Robin Lund har lagt frem dokumentasjon på at hans forretningside er å selge bestilte og forhåndsavtalte bilder: Det er lagt frem 4 redaksjonelle bilder;

Betyr bilders kvalitetsforskjell noe for pris og bruksområde (2-TR)

Passord er feil

Mistet ditt passord?

Passord er feil

Mistet passordet ditt?

Skriv inn e-postadressen din.
Du vil motta en link for å generere et nytt passord.

E-post er feil

Tilbake til Logg inn