20190101 GC LightPro -topp

Praksiseierforeningen TIPS – inntrykk fra årsmøtet

IMG_0167

Praksiseierforeningen – nå Tips – inntrykk fra årsmøte 13.- 14 sept.

For å favne flere vil foreningen nå hete «Tannleger i Privat Sektor»

Focus fikk lov å være til stede, noe vi takker for. Her er vårt subjektive inntrykk.

Leder Kari Odland startet med inntrykk fra privat sektor: «Unge vegrer seg for å investere i egen praksis, de vil heller være kontraktører i et voksende marked av kjeder som skal konkurrere om pasienter med stadig mindre behov.»  Klarere kan det neppe oppsummeres fra et privat ståsted.

 

 

IMG_0166Dag 1.  Halve dagen – fram til lunsj- var avsatt til «Lykkelige valg» med motivator og kommunikasjonsrådgiver Pellegrino Riccardo. Han har snakket seg gjennom flere kjente firma og visstnok flere tannhelsefylker med det samme lykkelige budskap. Ble vi mer motiverte av å høre på en del halvmorsomme anekdoter servert i en profesjonell innpakning? Tja, for undertegnede som gjennom et langt kursliv har hørt mye av slik, preller det fort av. Men mange lo tidvis, så «new rapping» fungerer for noen. Noen likte godt hans innspill om den nødvendige/vanskelige samtalen som bør være slike spørsmål: Er vi trygge? Er vi på bølgelengde? Har vi en framtid sammen? Spør gjerne dine nærmeste ansatte- eller ektefellen. Det spørs om vi liker svaret.

Deretter fikk vi tre foredrag av mer merkantil art.

Abhi Ullas fra Straumann i Sveits snakket om  KI (kunstig intelligens).  Han viste oss en slags lettbrukt skanner som ga foto og diagnose før pasienten kom inn til tannlegen. En frivillig kollega ble behørig scannet. Han fikk vite at han hadde noe behov for bleking. Systemet kan også gi betydelige muligheter når det gjelder regulering med skinner. Mersalg ble nevnt flere ganger.  Joda, framtiden er her, KI på vei inn også hos oss.

Deretter presenterte Peder og Theodor Remman dataprogrammet Boneprox,  en mulighet for diagnose av beinskjørhet. Boneprox er beskrevet på tannhjulet; link her.

Tannlege Esben Kardel presenterte et jordnært program om hvordan man kan vise pasienten hvordan utseende kan bli. Lettere og rimeligere enn mock-ups.

Til slutt kom Carl Christian Blich og spurte hva og hvem tannhelseforsikring egentlig var for.  Foreløpig er det bare Norwegian som dekker årlig kontroll. Både IF og Norsk tannhelseforsikring forlanger hhv årlig eller 15 mnd kontroll som må dekkes av egen lomme. Da kan man spørre seg hvor mye «akutt» som oppstår. Både Focus og Tidende har hatt artikler om emnet.

 

TIPS praksiseier ny logo 150x75 Praksiseierforeningen skifter navn til TIPS - 20190808 23342 :Hensikten med å endre Pefspa sitt navn til "Tannleger i privat sektor" er å endre formål og visjon slik at Praksiseierforeningen skal bli en forening for alle tannleger i privat sektor, uavhengig om man er eier, leier, ansatt eller kontraktør.

 

sofhie elise h200Dag 2.  Halve dagen var avsatt til tema overbehandling. Til manges forundring fikk vi møte Norges største influencer, Sofie Elise Isachsen som har 600000 følgere, 2 egne TV serier, podcaster og bøker. Hun ble kåret til årets mektigste kvinne i 2017!  For å se det i perspektiv: Hun har følgere som tilsvarer hele 10 årskull. Utolig, rett og slett. En del av de mer voksne i salen var nok noe avventende  i starten. Men de fleste fikk bakoversveis av hennes historie, som vi i normal forutinntatthet hadde forventet skulle være en hyllest til et laminerte utseende. Vi fikk derimot en historie om underbehandling og unnfallenhet. Hennes problem var et stort overbitt som bare ble føyset bort som uproblematisk av tannlegene hun oppsøkte i hjemfylket.  Først da hun fikk hjelp i Oslo, var diagnosen så alvorlig at korrigeringen måtte skje kirurgisk. For hennes del hadde ungdomsårene vært fylt av dårlig selvtillit pga underbittet. Hun overkompenserte ved bruk av fillere og annen kosmetisk kirurgi. En skikkelig tankevekker, ærlig og faktisk rørende framført.

Sofie Elise ble etterfulgt av Bjørn Tvedt, spesialist i plastisk kirurgi og ØNH, ansiktskirurg og trainer for Belkyra og Restylane. Han brukte dobbelt så lang tid som han hadde til disposisjon. Vi fikk mange interessante eksempler på skjønnhetsidealer verden rundt: I Kina er store ører tegn på velstand, verdens største forbruk på kosmetisk kirurgi har Korea, og i Brasil gis skattefradrag på skjønnhetsoperasjoner. Ingen tvil om at vi har beveget oss fra behovssamfunn til et forbrukssamfunn. Misunnelse er drivkraften sa han. Mange har en snobb i seg, det være kropp, vin, klokker, kultur. Kroppspress kommer fra venner, familie og kanskje spesielt media. Vi fikk se mange vakre opererte menensker, du store hva man kan gjøre med kniven. Han var skeptisk til fillere, det kunne føre til blindhet sa han.Tvedt sa at markedsføringen i Norge kan pushe utlandsbehandling. Vi får ikke vise før og etter bilder i Norge! Men det florerer på nettet fra utlandet, gjerne manipulert. Internettet er helt vesentlig, mente han. Det må reguleres- ellers vinner den frekkeste. Livskvalitet er det nye helsebegrepet, men de psykiske problemene er undervurdert. Helsepersonelloven regulerer, men ingen følger opp. Standen tør ikke varsle!

paneldebatt b 200Debatten som fulgte var for lang og til dels springende. Kjetil Reppen presiserte at studentene fikk god opplæring i det etiske aspektet ved yrket. Skal vi flytte våre etiske grenser for å hindre at pasientene drar utenlands? spurte Odland. Sofie Elise hadde fått rumpeimplantat i Tyrkia, men dårlig info, og virket genuint overrasket over Bjørn Tvedts ord om at kunstige innlegg der bak måtte ut igjen. Infeksjoner mente hun derimot ikke virket skremmende på ungdom – det ville jo uansett bli tatt hånd om av norsk helsevesen. Reppen ba henne skrive noe om farer på bloggen sin- men hun repliserte fyndig at hun skulle ha seg frabedt innblanding om innhold på egen blogg. Ellers var det slik det pleier å være; Deltakerne snakket i stor grad fra eget ståsted. De fleste blandet kosmetikk og estetikk. Den fornøyde laminatpasienten viste seg å være en velinformert lege, uten ønske om tenner a la Jürgen Klopp. Slik han framsto var laminater helt innafor. Som Reppen understreket: All behandling må skje på grunnlag av diagnose og indikasjon.  Sluttdefinisjonen på overbehandling ble forsøkt slik: » All behandling som ikke gavner pasienten»

 

Svend Holum fra Saga Consult presenterte «Tannlegestistikken» som de nå har laget for fjerde gang. Se www.Tannlegeportalen.no Han mente lønnsomheten holdt seg rimelig stabil for mindre praksiser, og påpekte at eier i alle fall bør sitte igjen med like mye som en assistenttannlege. Tallene hans viste at en tredjedel av eiere ikke gjorde det. Men praksiseiere er blitt mer prisbevisste, de drev mer markedsføring, og handler fra utlandet.

Han mente spesielt det har skjedd en endring de par siste årene. Assistenter har ikke kunnet kjøpe større klinikker, det gjøres av oppkjøpskåte kjeder!  Kjeder baserer seg på på lønnsomhet- i framtiden. Kommersialiseringen er merkbar. Kjedene skal nok selges! Husk at det er høy økonomisk kompetanse på kjøpersiden. Flere kjeder er på vei, sa han.  Men han var taus om hva han konkret visste  Kjedene er synlige og hørbare – men ikke SÅ store enda, så hvor skal vi? Vil konsolideringen fortsette?  Blir kjedene flere og større? Flere internasjonale aktører vil komme på banen. Tradisjonell tannbehandling minker. Større konkurranse , særlig i byene, mindre lojale kunder. Ubalanse i tilbudet av tannleger, spesielt i byer.  Noen tannleger vil hoppe av kjedene. Hva gjør de så?

Carl Chrisian Blich avrundet det hele med spørsmål om hvordan  NPE beregner premien. Premiene har økt voldsomt, særlig for tannleger som driver med implantat/protetikk. Blich har gjennomgått alle medholdssaker siden NPE startet (9 år). Dette kommer i en egen artikkel som skal publiseres relativt snart. Det er et paradoks at NPE ikke gjør noe med de få som står for størstedelen av klagene. 12 behandlingssteder hadde 25 prosent av alle sakene. 1 tannlege hadde 80 medholdssaker!

 

Passord er feil

Mistet ditt passord?

Passord er feil

Mistet passordet ditt?

Skriv inn e-postadressen din.
Du vil motta en link for å generere et nytt passord.

E-post er feil

Tilbake til Logg inn