Tannklinikkene “Dentales” (i 2017) (Nå: Oris Dental Aker Brygge/Lysaker) startet markedsføring av Tannforsikring IF ved å bruke mobiltelefonnumre de fant i pasientjournaldatabasen sin. Flere kolleger syntes dette var et forholdsvis grisete og ukollegial markedsføring og bruk av pasientinformasjon. “Focus” klagde dette inn for flere instanser: Fylkesmannen i O&A, Forbrukerombudet, Konkurransetilsynet, Statens helsetilsyn, Direktoratet for E-helse. I tillegg hevdet NTF at de fulgte nøye med i saken. Resultatet var forbløffende “null reaksjon” overfor Dentales sine 3 klinikker.
LES også artikkelen:![]() |
Tannklinikker som er tilknyttet Tannforsikring IF driver i en viss grad markedsføring av forsikringsordningen, de selger forsikringen (gjør avtaler/formidler forsikringsavtale), har betalt avgift for å bli “sertifisert” til forsikringsbehandling, foretar diagnose og dokumenterer behandlingskrav til den samme forsikringen, og behandler pasienten ut fra diagnosen: Kan de bli mer “Bukken og Havresekken”?
- Focus mener at denne sammenblanding er klart ulovlig iht Helsepersonelloven, på mange punkter.
- Focus mener at de enkelte tilknyttede klinikkers opptreden med markedsføring av forsikring og markedsføring av “godkjent klinikk for tannforsikring IF” er grovt ukollegial og bør forfølges av NTF. Av “webshotsene” nedenfor ser man det er mye å ta av. Villedende markedsføring, aggressiv (forførende) markedsføring er noen av mange adjektiv vi kan tenke oss.
- Focus antar at ordningen er i gråsonen og kan komme i konflikt med Pasientrettighetsloven, Personvernloven og Forbrukerloven. I skrivende stund lar i disse punkter ligge.
At tannklinikken/tannlegen betaler forsikringsselskapet for rett til å sende faktura og behandle pasienten, anses for en meget tvilsom ordning. Vi har hørt både % av omsetningen og kr. 4800 i året.
LES også bakgrunnssjekken:![]() |
Les også artikkelen: ![]() |