OTS bidrar til gjenreisingen av Finnmark etter krigen

Artikkelen handler om de farer som lurer ved internetthandel. Innbetaling av moms til feil leverandør er én ting, men å kjøpe et sted og ikke få varen i det hele tatt er verre. I tillegg til at man skal være forsiktig med å dele sensitiv informasjon som ideer osv.

2 relevante artikler fra Focus høst 2016 (2016FTH):
Netto Dental selger inkl. mva men vi finner ikke mva-reg?
Avgiftsbestemmelser; toll og moms

Det er ikke ufarlig å være på Internett. Skjerpings!

Utallige matriseholdere, instrumenter, materialer og metoder har vært funnet opp, patentert og solgt av oppfinnsomme kolleger opp gjennom tidende. “Før i tiden” kunne man være sikker på at det man hadde brukt tid og penger på, var beskyttet gjennom lovgivningen.

I dag er det slik at dersom man bare legger igjen små elektroniske spor om hva man tenker på eller vil ha finansiert, så kopieres ideen og produktet er til salgs fra China, før man selv har fått finansiering, produksjon eller patent:

Ideer stjeles lynhurtig

Piratkopiering

Media forteller om én person som samlet investorer for å gjennomføre produksjon av sin idé: Før dette var i boks, fikk han se produktet sitt til salgs på en nettside i Kina; til en fjerdedel av prisen han kunne selge den for.

Én til én-kopi

Verre var det for et dansk firma som fikk en henvendelse fra et firma i Kasakstan om en ventil de trodde var fra det danske firmaet: Et utenlandsk firma hadde kopiert navn, hjemmesidene, logoer og produkter fra firmaet, og det hele sto på russisk.

Piratfirmaer nøyes ikke lengre med bare å lage en kopi av selve produktet. Nå tar de skrittet videre og utgir seg også for å være det originale firma.

Fake news

Falske nyheter som særlig dukker opp på Facebook og Twitter kan være en utfordring: Ikke stol på melding om nyheter som er fra en ukjent kilde.

Falske internettbutikker som ikke leverer

I 2013 meldte media at det var funnet langt over 1000 falske internettbutikker med base i land som kina, Malaysia og Russland. Pr. idag er tallet steget med langt over 50%: Den siste analysen i Danmark viser at 10% av alle “danske” webshops er svindlere: Enten får man ikke varen eller så er det en kopi.(http://www.dr.dk/nyheder/penge/hver-10-danske-webshop-er-en-fupbutik)

I Norge er ikke situasjonen stort bedre, og man skal IKKE kjøpe i ukjente webbutikker: I tillegg kan man bli frastjålet ID, bankkort, kontonummer og passord.

Og husk at legemidler, hygieneprodukter og dentalprodukter er spesielt attraktive produkter.

Betaler du, men ikke får levert, er du i realiteten sjanseløs når det gjelder å få pengene tilbake. Husk at ansvar for riktig toll og moms er kjøpers ansvar: God utsikt til skattesmell, og tilleggsavgiften er din!

Vi må forresten nevne en av være foredragsholdere som nevnte årets dustekjøp; en innretning som rengjorde tennene: Alle kundene betalte 339 Euro, men ingen har hittil fått levert den “unike” innretningen du ser bilder av på http://www.blizzident.com/fotos.html. Er det forgodttil å være sant, så er det det!

Blir kopiprodusentene tatt?

Kina utmerker seg i dette markedet: Det er et stort og uoversiktlig land, og særlig dersom piratkopistene er i landområdene, er det vanskelig, nærmest umulig å finne dem. Myndighetene har til nå ikke klart å gjøre stort.

Men er de vestlige selskapene store nok, viktige nok og har tilstrekkelig ressurser, kan man lykkes. Politiet i Kina arresterte et ektepar som hadde produsert ca 41.000 falske Iphones. Størrelse? Politiet fant hundrevis av arbeidere ved 6 samlebånd...

(http://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/kinesisk-politi-lukker-fabrik-bag-41000-falske-iphones). Rolex-ur er heller ikke unntatt, og i en rekke land er det straffbart å bruke/kjøpe piratkopier.

Tannhygieneprodukter og dentalinstumenter:

Vi googler “Fake toothbrush” og får store mengder Oral-B-børster opp. Oral-B er verdensledende på munnhygieneprodukter, og er vel derfor mest utsatt: Peter Normann, direktør i Norden kan fortelle at piratkopiering og kopier av børstene er et stort problem. Men myndighetene i Kina har faktisk stengt fabrikker. Oral-B sitt største problem er at selv om børstehodene er patentert, så er ikke fatningen til børstehodene det: Det har gjort at Oral-B utsettes for lovlig kopiering av selve børstene, fordi børstehodene IKKE er slik som Oral-B lager dem: En langt dårligere kvalitet, men det forteller produsenten ikke: Bare at børstene “passer” til Oral-B. Oral B forteller at de har detaljpresisjon på børstene sine: Rundet kanter er mer enn 80% noe som gir både skåmsom håndtering og lengre levetid på børstehodene. På PrivateLabelbørster er det mellom 0 og 20% børsteender som kan være rundet; firkantete børsteender gjør mer skade og slites betydelig fortere. Når slike kopibørster ikke varer lenger enn fjerdeparten av originalene, hjelper det ikke at prisen er halvparten. Spesielt viktig for tannlegen er det hvis pasientene klager på børsten: Be om å få se pakningen til børstene, og få vite hvor de er kjøpt. Gi Focus informasjonen!

Utenlandsk webshop med moms

Vi trodde den danske webshoppen Netto Dental hadde gitt seg, men så kom jammen en epost ramlende med informasjon om at Netto selger “ekte Woodpeckerkvalitet” til halve prisen. Med f.eks. Woodpecker EMS Piezo håndstykke får du ikke bare bedre kvalitet enn originalen, men også større trivsel! Woodpecker er en av de store kinesiske fabrikker som i hovedsak baserer seg på kopier av andres produkter, og det er lite trolig at de har egne patenter.
Kjøper du produkter til praksisen her, er det ditt ansvar at selger er korrekt momsregistrert, eventuelt ditt ansvar å fortolle og momse: Netto Dental er ikke registrert i Norge, Nettodental.eu som presenteres som norsk webshop har ingen kontaktadresse på webben, er ikke registrert i Norge, og eierseskapet er Dansk, men det er heller ikke registrert i verken Norge eller Danmark. Likevel selger de varer inkl. Moms. Netto Dental i Danmark er registrert oktober i fjor, som “Igangsetterselskap”: Ganske spesielt ettersom selskapet har operert i Norge i hvertfall i 10 år: Her får du ingen, gjentar ingen garanti for noe som helst

Konsekvenser av kopier og piratkopier:

Det har skjedd at tannhelsepersonell har ringt inn til den norske representanten for OralB og sagt at de må slutte med å anbefale Oral-B fordi pasienten fikk skader av bruk: Undersøkelser viser at det alltid er kopier av børstehodene som er brukt. Og vi vet at de er dårligere enn originalen.

På denne måten skader kopier ikke bare originalprodusenten, men også den faglige integritet og etikk. Helsepersonell må oppdras til å se bak fasadene!

 

 

REFERANSER/ARTIKLER/IDEER fra MEDIA

Danske virksomheder kopieres én til én  02. MAR. 2015

Falske danske småkager sælges i Kina

Krisetider kalder på kopivarer

Sarah købte falske Nikesko: De så fuldstændigt ægte ud

Hvad må jeg? Stor usikkerhed om kopivarer

Kinesisk politi lukker fabrik bag 41.000 falske iPhones

Hver 10. danske webshop er en fupbutik (svindel) sept 2014

Højesteret: Falsk Rolex-ur kan ødelægges 15. maj 2014

Myndigheder skal stoppe piratkopier
2
.mars 2015

VIDEO Virksomhedsejer: Piratkopiering kan koste menneskeliv 2.mars 2015

755 fupbutikker prøver at snyde dig på nettet 2013

 

 

 

INTERNETTBUTIKKER SVARTELISTET AV FORBRUKEROMBUDET
Lar du deg lokke av annonser for billige merkevarer på sosiale medier og andre nettsteder? Da risikerer du falske merkevarer, skadelig programvare på datamaskinen din eller at varene ikke dukker opp.
Du bør alltid være skeptisk før du handler på ukjente nettbutikker. Husk at det er enkelt å opprette en nettside som ser relativt profesjonell ut. Les forbrukerombudet sjekkliste før du handler!

20161207 Fra Forbrukerombudets nettsider

1. Finner du ingen kontaktinformasjon til selskapet utenom et kontaktskjema bør du være kritisk. Angrerettloven pålegger nettbutikker å opplyse om geografisk adresse, e-post og organisasjonsnummer. Dårlig språk eller automatisk oversatte tekster er også et tegn på at nettbutikken er useriøs

Det er også lurt å se på hvor sterkt rabatterte priser nettbutikken opererer med sammenlignet med andre nettbutikker som selger samme eller tilsvarende produkter.

Du bør også ta en kikk på nettadressen til butikken. Hos enkelte useriøse butikker består nettadressen av et kjent varemerke eller produkt sammen med ord som «billig» eller «salg», for eksempel superbilligeparajumpers.no eller www.raybansalg.net.

Du kan se hvem som har registrert domenet og hvor det kommer fra på Whois.com.

2. Søk på internett etter andres erfaringer med den aktuelle nettbutikken, f.eks. i diskusjonsforum og blogger. En fin måte er å google "nettbutikknavn review"

3. Ved kjøp fra ukjente nettbutikker som du er usikker på bør du unngå å betale på forskudd. Ved forskuddsbetaling anbefaler vi i alle tilfeller at du benytter kredittkort,  og ikke bankkort der pengene trekkes direkte fra kontoen din.

4. Sjekk Forbrukerombudets liste over useriøse nettbutikker. Listen vår er ikke fullstendig, så en butikk som ikke står på listen, er ikke nødvendigvis trygg. Er adressen satt sammen av merkenavnet og norske ord kan nettbutikken være useriøs.

Listen er blant annet basert på tips fra norske forbrukere. Har du tips til en butikk som burde stå på listen, eller spørsmål om en bestemt nettbutikk er useriøs, kan du kontakte oss på tips@forbrukerombudet.no og merke e-posten med «Useriøs nettbutikk».

5. Dersom varen ikke blir levert eller du mottar falske merkevarer når du tror du har bestilt ekte vare, kan du ha rett til å få refundert pengene fra banken. I tillegg til å klage til selger, er det derfor viktig at du også tar kontakt med banken. Dersom du får avslag hos banken kan du klage saken inn for Finansklagenemnda. Du kan også kontakte Forbruker Europa dersom du ønsker råd om hvordan du bør gå frem overfor en utenlandsk nettbutikk.

Se også: Forbrukerombudets tips for å avsløre nettsvindlerne

 

Forbrukerombudets liste over useriøse nettbutikker. Ajour pr. 23.11.2016

A
adidasenergyboost.com
adidasoutletnorway.eu
afshirtsno.info
airmaxskobillige.com
amaderjagat.com
arcteryxsalgnorge.com
B
bikiniutsalg.com
billigedrakter.info
billigefotballdrakter.org
billigesalg.com
billignikesko.in
billigskono.com
billigskosalgnettbutikk.com
billigsportskonorge.com
brandsalg.com
billigefotballsko.net
birkenstocknorgesalg.com
butikkersko.com
C
ca.outletno.com
canadagoose.no.com
canadagoosejakke.no
canadagoosejakkers.com
canadagooseparkanorge.com
cgnor.com
classictemperament.com
cheapuggsale.in.net
coxmorris.com
canadagoose-promo.no
canzee.com
cggno.com
colormerad.no
D
drmartenssko.com
dresslily.com
dunjakkeonline.com
E
enkshoe.com
eurosko-norge.com
ellinorrafaelsen.no
F
fashdeal.com
fernerjacobsen.ofoutlet.com
festmusikk.com
footsko.com
fotballdrakternorge.com
fotballsko-salg.com
fotballskoshop.com
freerunsko.com
freerun3-norge.com
freesko.com
freeskonorge.com
fotballteam.com
fotballdraktersno.info
fernerjacobsenoutlet.com
G
godeskonettbutikk.com
goose-norge.com
goosenorge.no
greatpriceshops.com
gloi.no
godcaresschools.com
gooseoslo.no
H
happy2store.com
hollister-norge.com
J
jakke-norge.no
jakkernor.com
joggesko.no.com
jakker.co
L
laurenspolo.com
lavesteprissko.com
literaryfleetingstores.com
longchampnorge.eu
louisvuitton.norgetomall.com
lv.salechart.org
literaryfleetingstores.com
M
michael-kors.no
michaelkors.norgetomall.com
michaelkorsofficial.com
michaelkors-sell.com
miintosko.no
mojeakwarium.eu
mulberryvesker.com
mulberryveskerno.net
N
nettbutikknorge.net
nike-norge.com
nikebutikks.com
nikefreerun.cc
nikefreerunnorge.com
nikefreerunsko.eu
nikefreesko.no
nikegono.com
nikeigo.com
nikemax.cf
nikenorge.com
nikeskomall.com
nikesportsko.com
nikestoreno.com
niketonorway.com
nikevipsko-norge.com
nikeworks.com
no.moncleritalien.com
no.officialbrandjackets.com
nobutikk.com
nobutikk.net
nogershoe.com
norge.fivefinger.eu
norgefotball.com
norge.nikefreeoutlets.eu
norge.parkaoutdoor.com
norge-nikefreerunsko.com
norgebilligsko.com
norgejoggesko.com
norgeshoes.com
norgesko.com
norgesko2015.com
2015norgesko.com
norgeskobutikk.net
norgestore.com
norhandbags.com
norwayssportsko.com
norjoggesko.com
norgearcteryxjakke.com
nyeskonorge2015.com
O
onetoms.com
ortopeden.com
ovostore.com
outlet1988.com
P
parajumpers-longbear.com
parajumperjakke.net
parajumperjakkerno.com
parajumpers-jakkenorge.com
parajumpers-norge.com
parajumpersnettbutikk.com
parajumpersnettetsalg.com
parajumpersnorge.no
parajumpersnorway.com
parajumpersoutlet.no
parajumpersoutletno.com
parajumpersoutletnorge.com
parajumperspjs.no
pjs-no.com
pjs.outlet.com
pjsparajumperjakke.com
polonorge.com
parajumpersoslo.no
parkasno.com
pjs.outlet1988.com
Q
quantumfineart.eu
R
rabattprissko.com
ralphlaurensno.com
raysno.com
rbnorw.com
rbshop-no.com
runfreedame.com
runfree-no.com
runningshow.org
rbswh.com/
S
shoeno.com
shoxnikenettbutikk.com
sko-norgebutikk.com
skobilligenorge.com
skonorge.biz
skoshopnorge.com
sneakeno.com
sneaker-fans.com
sommerbikini.net
sportmote.com
sportbutikk.net
suwno.no
sykkelbekledning.com
scarpecomfortit.com
snowbootsno.com
sportfootway.com
superstarsnorge.com
T
tilbudsko.org
toms-sko.net
toms-sko.org
tomskono.com
tomsnorge.net
tomsko.no
tomsnorway.com
tomsono.com
tomstosko.com
tomsalg.com
tomsbarneskooslo.com
U
ulmpersan.com
ursapaint.org
V
veskernorge.eu
vinterjakker-goose.com
vest-consult.no
W
warmshopno.com
warmvinter.com
watchesno.com
watchnorge.com
woolrichjakker.com
woolrichjakke-norge.com
woolrichnorge.jimdo.com
0-9
2bcn.net

 

Her er listen i alfabetisk rekkefølge

Pr. 1.januar 2015 ble det vedtatt tollfritak for varer med en verdi under 350 kroner som sendes til mottaker i Norge. Verdien på 350 kroner skal inneholde både transportkostnader og forsikringskostnader.

Pr. 1.januar 2015 ble det vedtatt tollfritak for varer med en verdi under 350 kroner som sendes til mottaker i Norge. Verdien på 350 kroner skal inneholde både transportkostnader og forsikringskostnader. Det betyr at dersom verdien av varen med frakt- og forsikring ikke overstiger 350 kroner, kan du importere den til Norge uten å betale toll eller andre avgifter.

Både arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene har uttrykt engstelse for norske arbeidsplasser.

Til bruk i tannlegepraksis er det en utfordring å holde seg på riktig side av loven, slik vi har skrevet overfor. Det er også ganske risikabelt, og det skal svært lite til for at regnestykket om gevinst blir borte.

  1. Bestilt og betalt vare ankommer ikke. Tid og anstrengelser for å rydde opp dersom det i det hele tatt er mulig, er ressurskrevende/kostbart
  2. Flere utenlandske nettsteder tar ekstra både for bruk av kredittkort og frakt. (Bruk aldri bankkort (debetkort) på nettet)
  3. Det kommer annen vare enn bestilt / du har bestilt feil: Retur er stort sett komplett umulig.
  4. Varen blir stoppet i tollen! Det skjer ganske jevnlig, og da får du en del å håndtere.
  5. Du bruker masse tid på å finne fram til gunstige nettsteder, og det dumper ned spam og virus på maskinen din.

Det kan altså ofte være direkte ulønnsomt å handle på utenlandske webshopper. Tro meg: “Been there, done that”

Handling på nettet er likevel lønnsomt når du bruker kjente leverandører som faktisk kan tilby ekstra service om du bruker webshoppen deres. Vi håper å komme med konkret info neste Focus.

En profilert og respektert tannlege, mangeårig medlem av sentrale råd og utvalg, meldte seg i tidlig i 2015 ut av foreningen med begrunnelse “For å være medlem er det avgjørende for meg at jeg kan stille meg bak foreningens politikk og til dels være enig i de”

tannlegeforeningen, hva gaar medlemskontigenten til_nyEn profilert og respektert tannlege, mangeårig medlem av sentrale råd og utvalg, meldte seg i tidlig i 2015 ut av foreningen med begrunnelse “For å være medlem er det avgjørende for meg at jeg kan stille meg bak foreningens politikk og til dels være enig i de”. (Ref. Tidende 5/2015) Dråpen som fikk begeret til å flyte over, var en sak NTF frontet mot Hordaland Fylkeskommune i Gulating Lagmannsrett.

SAKEN ER: En tannlegestudent utdannet i Polen får midlertidig lisens (=Lisenstannlege), og ansettelse i Hordaland Fylkeskommune.

Etter forholdsvis kort tid måtte Hordaland fylkes-kommune konstatere at saksøker, selv etter omfattende veiledning, ikke oppfylte de minimums-krav til faglig dyktighet som er nødvendig for å kunne ha det ansvar og de oppgaver som en tannlegestilling krever. Oppsigelsen ble meddelt innen utløpet av den avtalte prøvetiden. Oppsigelsen er begrunnet i arbeidsmiljølovens særskilte vilkår for opp-sigelse av prøvetidsansatte, jf arbeidsmiljøloven § 15-6. I dette tilfelle er oppsigelsen begrunnet i arbeidstakers manglende faglige dyktighet. Saksøker ble ansatt på prøvetid. Arbeidsgiver har ikke påtatt seg en forpliktelse til å bringe Zaidi frem til autorisasjon som tannlege.

Da trer NTF inn og støtter lisenstannlegen 100%, i realiteten slik at veiledende tannlege, mangeårig medlem av NTF blir utskjelt motpart.
NTF uttaler at ansatte tannleger i offentlig stilling må søke bistand hos arbeidsgiver, og vil ikke støtte vedkommende.
Vi siterer tannlege Gaardens “åpent brev” til NTF:  “Likevel anvendes medlemskontingenten til å bruke NTFs advokatfullmektig i en rettssak der NTF prosederte og støtter anke for å få tannhelsetjenesten til å trekke oppsigelsen av en tannlege med lisens som manglet helt grunnleggende ferdigheter som gjør det mulig å behandle pasienter på en faglig forsvarlig måte. En slik politikk ønsker jeg ikke å understøtte med min medlemskontingent. Arbeidsgivers ønske om høy kvalitet i tilbudet ble ikke tillagt vekt fra NTFs side. Tannlegeforeningen synes å mene at offentlig tannhelsetjeneste kan ta seg av å tilføre manglende utdannelse på hvilken som helst klinikk uten noen form for kvalitetssikret faglig opplegg. Meg bekjent er det universitetenes oppgave å sørge for utdanning som kvalifiserer for yrkesutøvelse. Det er selvsagt en tragedie for unge mennesker som med statlig støtte gjennom lånekassen gjennomfører utdanning som ikke kvalifiserer til å starte yrkeskarriere, og der de etter dekanus Pål Barkvolls oppfatning kun har en utvei: starte nytt utdanningsløp med unntak av noen teoretiske eksamina som kan godkjennes. Tannlegeforen-ingen burde arbeide aktivt mot KUD for å få stoppet statlig finansiering av utdanning som kvalitetsmessig ikke holder mål. Unge mennesker kan søke utdanning ved hvilket universitet som helst, men en kan unnlate å gi statlig økonomisk støtte til utdanning som ikke er kvalitetsmessig god nok i forhold til yrkesutøvelse.”

Bergen Tingretts DOM:
Det er alltid kunnskap og gode detaljer å hente i Domsslutninger. Det er Den norske tannlegeforening v/advokat Tone Christin Galaasen og advokatfullmektig John Frammer som tar ut stevning og prosederer for Lisenstannlegen. Tannlege Asmyhr fra NTFs administrasjon blir hyret som sannhetsvitne og fagkonsulent, og uttaler til retten at Lisenstannlegens rbeider så “greie” ut. I tillegg konstruerer man at arbeidsgivers reelle begrunnelsen for oppsigelse er en personkonflikt og ressurshensyn. NTF etiske salto blir ikke trodd av retten: Hordaland Fylkeskommune frifinnes enstemmig av Bergen tingrett.

NTF anker til lagmannsretten, og hyrer inn adv. Selbo for å bistå tannlegen ved anken. Hvor er advokat Galaasen og fullmektig Frammer? Skifte til A-advokat hjalp likevel ikke: Hordaland Fylkeskommune frifinnes ENSTEMMIG av Gulating Lagmannsrett

Nå har NTF anket til Høyesterett, og NÅ er det på tide med veiledning til sekretariatet: Det må oppfattes som misbruk av melemmenes penger både å hyre inn advokater og å anke en sak som er tapt med enstemmighet i to retts-instanser. Dessuten må det diskuteres om en lisenstannlege skal ha like rettigheter som fullverdige medlemmer. Det bør kunne hevdes at i medlemssammenheng er en lisestannlege et studentmedlem. Medlemmene, gjennom Representantskapet, bør kunne trekke tilbake anken til Høyesterett. Vi vet ikke hvor mye NTF betaler av dette, men tannlegen er i begge rettsinstanser pålagt både egne og fylkets omkostninger, hvilket er kr. 350.000 pluss egne/NTFs saksomkostninger og utgifter. Vi vet heller ikke hvem som besluttet anke til Høyesterett, da ingen Hovedstyreprotokoller etter juni 2015 er synlige på NTFs nettsted.

Privatprasis får heller ikke hjelp: Colosseumklinikken ansatte en “Tannlege” som var utdannet i Polen. Haken var bare det at lisenstannlegen ikke fortalte at hun var lisens-tannlege. Colosseumklinikken ba rutinemessig om kopi av autorisasjonen, men lisenstannlegen klarte å hale dette ut i måneder. Da Colosseumklinikken endelig forsto at lisenstannlegen ikke var faglig kompetent, ville de si henne opp. DA trådte NTF til med Advokatene sine, og forsvarte den svikefulle lisenstannlegen. MOT Colosseumklinikkens NTF-tannleger som måtte vitne om faglig udyktighet. Enda verre blir denne saken: Til tross for at tannlegen som ikke visste at han var veileder for lisenstannlegen fordi han ikke visste at hun var lisenstannlege (!) skriftlig overfor SAK har forklart at han ikke kunne gå god for denne tannlegens kunnskaper, så fikk hun autorisasjon som tannlege! Så hun går løs i en eller annen praksis nå.

Er det dette vi vil bruke medlemskontingenten til?
Domsslutningene er på www.focustema.no «Klippene du aldri fant på tannlegeforeningen.no» NTF versus Hordaland Fylkeskommune 07.11.2014 Dom i Bergen tingrett, Saksnr.: 14-065613TVI-BBYR/02 NTF versus Hordaland Fylkeskommune 16.9.2015 Dom i Gulating lagmannsrett, Saknr. LG-2015-9837

På 50-tallet ble kompositt som fyllingsmateriale først introdusert. Det pågår en kontinuerlig utvikling av materialet for å finne den optimale kompositt. Det gir seg også utslag i en markedsføring som ikke alltid tar hensyn til at materialet som introduseres ikke har tilstrekkelig dokumentasjon eller brukstid før det slippes ut på markedet.

Kompositt er som navnet sier, en kombinasjon av materialer, i første rekke en organisk polymermatrise (plast) og et fyllstoff som hovedsakelig består av uorganiske forbindelser.

Den organiske polymermatrisen er en resin, den første den tyktflytende Bis-GMA (Bowens; bisphenol-A-glycidyldimethacrylate) som gjerne blandes med andre monomerer som TEGDMA, UDMA og Bis-EMA grunnet ønske om lavere grad av viskositet.

Den uorganiske delen (fyllstoff) består av ulike partikler som glasspartikler, kvarts, silika, diverse metalloksider, for å nevne noe. Det er resin-komponenten(e) som herdes, enten med lys, kjemisk herding eller en kombinasjon av disse.
En grei måte å gruppere komposittmaterialene på er:

  • resin-kompositter (polymerkompositter)
  • glassionomerer
  • kompomerer
  • ormocerer

Innenfor hver gruppe kan vi finne “avvik”, som til eksempel resinforsterket glassionomersement. Kompomerer er kombinasjon av glassionomer og kompositt, og er lite brukt i dag. Ormocer ble – etter mitt hode som ikke husker så langt tilbake presentert for tannleger en god stund før århundreskiftet. Men den kom tilbake rundt 2002, og floppet. Nå er den på nytt tilbake, og en runde i forsk-ningsmiljører viser at Ormocer stort sett ikke er verre eller dårligere enn komposittene.

Det er til eksempel rapportert om østrogen effekt hos Ormocerer.
I denne artikkelen skal vi konsentrere oss om resinkompositter, nærmere bestemt “Nanohybrider” som vi igjen deler inn i grupper.

Vi bare nevner de produktene vi legger inn i den enkelte gruppe, og overlate til produsentene å fortelle om innhold. Her passer det med en historie om “diversifisering” – et viktig begrep i markedsføring: “Vårt produkt er likt de andre, men ikke likere enn at vi har puttet noe annet inn i kompositten (eller har lagt en annen mening inn i hva som er i kompositten).
Det likeste er at vårt produkt er bedre enn de andre”.

Altså: Vent med å skifte til “det beste produktet” inntil du har sjekket litt. Google er en grei venn her. Professor Asbjørn Jokstad’s nettside: www.jokstad.no er også en god venn å ha. En helt sikker konklusjon Kompositter med trygg produsent er stort sett like gode; har gode mekaniske, estetiske og biologiske egenskaper. Håndering, viskositet og translusens er de viktigste egenskaper som skiller. En nyere amerikansk undersøkelse viser at tannlegene setter tillit til produsent høyest, og setter sitt valg etter merketroverdighet, pris..? Selger beskrivelser som dette burde vi få slippe: En unikt universal kompositt, like god til anterior som til posterior bruk. Overlegen estetikk og fysiske egenskaper som kort herdetid, lav krympningsverdi, høy slite-styrke, enestående polerbarhet og meget god kameloneffekt. 45% av tannlegene bruker ett komposittvare-merke anteriort og posteriort. 55% bruker forskjellig varemerke anteriort og posteriort.

Hva er restmonomerer? Litt om BisGMA, UDMA, TEGDMA, TMPTMA, kamferkinon (CQ) BisGMA, diuretan-dimetakrylat (UDMA), triethylenglycol dimetakrylat (TEGDMA) er vanlig forekommende monomerer i kompositer, mens trimetylolpropan trimetylakrylat (TMPTMA) er ganske uvanlig. Oppgaven til disse monomerene er i forbindelse med herdereaksjonen å lage et finmasket og sterkt tredimensjonalt nettverk der helst alle molekylene skal sitte fast et sted. Maskene skal helst være så små at også andre (dvs. ubundne) komponenter i kompositten havner “bak gitteret” og dermed ikke kan lekke ut. Et eksempel på sike ubundne komponentere er co-initiatorer; flere av disse benevnes “cytotoksiske”. Høyt restmonomerinnhold tyder på dårlig herding (= hvor bra kvaliteten på bygging av det finmaskede nettverket er). Hvor bra dette nettverket lages i forbindelse med herdingen bestemmer derfor ikke bare de mekaniske egenskapene, men også restmonomerinnholdet, lekkasjen av monomerer og biokomplatibiliteten. In vitro-forsøk har vist at monomerer som BisGMA, TEGDMA, HEMA; men også til-førsel av stoffer som initatoren kamferkinon (CQ), kan ha hormonforstyrrende, mutagene, teratogene og gentoksiske effekter. HEMA (2-hydroxyetyl metakrylat) er en liten molekyl som kan bidra ved byggingen av nettverket. Den er også hydrofil og penetrerer derfor lett mukosa. HEMA har vist seg å minske celleproliferasjon og gi induksjon av apoptosis (programmert celledød) selv ved lave konsentrasjoner in vitro. Til og med TEGDMA har vist seg å gi apoptosis (in vitro) ved lave konsentrasjoner.

MARKEDSFØRING kontra fakta i rapporten
I rapporten fra HDIR / Odontologisk fakultet står det at “Alle materialene viser lav omsetningsgrad. Den omsetningsgraden som er målt er gjennomgående lavere enn den produsentene lover i sine datablader og reklame”.

I rapporten fra HDIR / Odontologisk fakultet står det at “Alle materialene viser lav omsetningsgrad. Den omsetningsgraden som er målt er gjennomgående lavere enn den produsentene lover i sine datablader og reklame”. Vi legger merke til at dette gjelder flere andre verdier også; at verdier vi finner i markedsføringen er annerledes enn det et uavhengig norsk forskningsinstitutt finner.
Rapporten nevner kompositten 4U i mange sammenhenger, og vi mener det er naturlig å se i brosjyrer og på nett hvordan LICScadenta markedsførte sin 4U.

Styrker stort avvik på bøyestyrke tallene på de andre verdier?

Sitater fra rapport bestilt av HDIR og utarbeidet av Avdeling for Biomaterialer ved Det Odontologiske Fakultet, Oslo

«Har alt»:
4U viste generelt dårlige resultater i samtlige tester. 4U viste spesielt høye cytotoksiske verdier, tilsvarende opp mot 60 % celledød, noe vi klassifiserer som en alvorlig cytotoksisk effekt på humane beinceller i kultur i dette oppsettet. 4U gav tre ganger høyere cytotoksiske verdier enn Z250. Videre hadde 4U lav omsetningsgrad, høy frigjøring av monomerer. 4U har også CE-merking som tilsynelatende strider med reglementet. I klinisk bruk vil høyere eksponering av 4U, FBF og TBF kunne resultere i utvikling av kontaktallergier. Dette kan ha helsekonsekvenser for tannhelsepersonell og pasienter.

Brosjyren til 4U oppgir at kompositten er en nanohybrid-kompositt med fluor. Det oppgis ikke hvilken fluorforbindelse dette er, men ingen spor av fluor finnes i EDS-analysen.

Bøyestyrke til 4U i HDIR test var ca 90 MPa.
Bøyestyrketesten registrerer strekkbelastning så vel som trykkbelastning samtidig, ettersom øvre del av prøvelegemet utsettes for trykkbelastning fra stempelet, mens nedre del blir utsatt for strekkbelastning. Dette forteller oss som nevnt noe om hvor godt materialet tolerer tyggebelastninger.

markedsforing

Når autorisasjonsprosessen går SAKte  – og oppleves uforutsigbar, urettferdig og utrygg

Opprettet 5.oktober 2015:

Etter Focus sitt skjønn har SAK noen arbeids-områder der SAK er overflødige. Det gjelder i første rekke formell tildeling av autorisasjon av tannleger og tannlegespesialister der hele utdanningen har foregått på et norsk odonto-logisk lærested. Det er slik at SAK grunner sin vurdering på nøyaktig de samme kriterier som eksamensansvarlige på universitetene i Norge har. Da virker det i utgangspunktet underlig at kandidatene må sende inn søknad og betale gebyrer for å få bekreftet sin autorisasjon. Vår erfaring er at for denne kategori kandidater/søkere, så gir SAK tilbakemelding i løpet av få dager om søknadene har riktige vedlegg, har riktige opplysninger osv. Da må de altså ha sett gjennom søknadene, så hvorfor vedtas ikke autorisasjon fra samme dato? Alternativ midlertidig autorisasjon? I praksis er det (forhåpentlig fremdeles) slik at førstegangstannleger får sin autorisasjon i løpet av 2-3 uker. Dette er unge mennesker som er uvant med byråkrati, så de står vel bokstavelig talt med “lua i hånden og bukker og takker”. Verre er det for godkjenning av spesialister i denne gruppen: De har forventninger om å komme raskt igang for å betjene studielån, de er arbeidsvante og de har ofte både offentlig helsevesen og pasienter som forventer at de skal begynne å jobbe. Det må jo være en guffen følelse for disse kandidatene at de har en godkjent autorisasjon som tannlege i Norge; og nå er de ikke gode nok for automatisk å få en “forlenget” autorisasjon? Saksbehandlings-tiden er uforutsigbar og urettferdig. Og uten autorisasjonsstempel får pasientene ingen refusjon fra HELFO. Catch22 ?

Gruppen som har autorisasjon som norsk tannlege, men spesialistutdanning fra et annet, godkjent Universitet i f.eks. USA, har intet vern. SAK sin serviceerklæring er tilsidesatt også i denne forbindelse. Når man påpeker urimelighet både i saksbehandlingsgang og tid, er det ingen hjelp å få: Røff tilbakemelding om at slik er det; Forvaltningen bestemmer sine egne premisser. Det kan bli tungt å ta til motmele, fordi SAK er en byråkratisk mastodont med et eget kapittel i statsbudsjettet, kap. 724:

  • 31.12.2009 var antall ansatte 36 stk., og i 31.12.2014 var antall ansatte 53 stk: På 5 år + 17 ansatte.
  • 2009: Utgifter ca. 27 mill.kr. Gebyrinntekter ca 19 mill.kr. Statens andel utgifter: 8 mill.kr.
  • 2014: Utgifter ca. 41 mill.kr. Gebyrinntekter ca 33,6 mill.kr. Statens andel utgifter: 7,5 mill.kr.
Oppdatering 2016:

Statens autorisasjonskontor SAK for helsepersonell (SAK, til 2012 SAFH) var et norsk statlig forvaltningsorgan som ivaretok utstedelse av autorisasjon til Norges 29 helseprofesjoner, som lovregulert i helsepersonelloven. Etaten ble opprettet i 2001.

SAK var underlagt Helsedirektoratet. SAK tildelte autorisasjon og lisens til helsepersonell, og organiserte turnustjeneste for helsepersonell.

Kontoret ble innlemmet i Helsedirektoratet 1. januar 2016.

NY link: Helsedirektoratet - Autorisasjon og spesialistutdanning

 

Per Haugum var direktør for kontoret fra opprettelsen i 2001 til 2010.

I 2010 sa administrasjonsjefen Liv Løberg opp jobben etter at mediene sa at hun hadde vitnemål fra studiesteder som ikke hadde hørt om henne, og i 2011 ble hun tiltalt, og i 2012 ble hun dømt i Oslo tingrett for å ha forfalsket vitnemål for å skaffe seg lederjobber. Dommen ble rettskraftig i 2012 etter at lagmannsretten forkastet anken

 

Nettdronninga
Som aktiv kliniker diskuterte Helle kasus - mange kasus - med kollegaer pr. epost. Etter hvert savnet hun at andre gode kolleger kunne dras inn i diskusjonen. Med det som bakgrunn startet Helle en lukket gruppe på Facebook “Oss tannleger imellom”, i utgangspunktet ment for dem som allerede var venner og kommuniserte bra.

FTH2015 Nettdronninga LR_lite bilde av artikkel Klikk bildet for å se artikkelen pdf Helle Nyhuus Født: 1962. Fra Nittedal til Oslo Utdannet tannlege ved Universitetet i Oslo. Av tidligere verv nevnes: Styremedlem, nestleder og leder i Oslo Tannlegeforening, medlem NTFs hovedstyre, nåværende medlem valgkomiteen og … Rettsodontolog med erfaring og traumer fra Sunamien i Thailand, verdsatt forelser fra den erfaringen, Leder Oslo Private Tannlegevakt. Lagt ut oppskrift på Klikk.no (brød), førstesidestoff da hun reparerte reidars IPad (se referanser).

 

Deling av pasient-informasjon på internettsider

(Redaksjonell artikkel): “Oss tannleger imellom” er en lukket gruppe på Facebook, og er verken mindre sikker, mindre lukket, eller mer etisk enn noen annen passordbskyttet gruppe”. Uansett hvor du legger tekst og bilder på Internett, kan du risikere at bildene spres: Det kan skyldes lemfeldig omgang med påloggingsinformasjoner, eller det kan være nettsidenes tekniske oppbygging. NTFs medlemsblogg er også et sosialt medium. Focus- redaksjonen syns den er lett å logge seg inn på. NTF har hatt blogg og medlemforum i lange tider, og fra tid til annen dukker det opp råd og advarsler om hva som kan legges ut: Vil det ikke da være naturlig at det er NTFs oppgave, på vegne av alle oss medlemmer som vil legge ut kasus, å ta kontakt med en profilert jurist for å få laget en betenkning som blant annet vil underbygge NTFs “Retningslinjer for bruk av sosiale media”? Vi synes heller ikke at det er mer lover og forskrifter “der ute” enn at vi kan forsvare våre handlinger med godt folkevett og en smule teknisk kunnskap. Det bør konstateres at vi som autoriserte behandlere har plikt og rettighet til å sette hvor vår egen grense går når det gjelder personvern og sikkerhet ved det som vi publiserer. Systemet er slik at det i siste akt kun er domstolene som kan overprøve det enkelte tilfelle. Basert på at forumet består av over 2300 høyt kvalifiserte og akademisk utdannede tannleger virker det ikke så dumt at man bruker forumet «Oss tannleger i mellom» til å kommunisere om praktiske og faglige utfordringer. Det vil hjelpe pasienten. I Tidende 9/2015 fantjeg under spalten “Spør juristen” : Deling av pasientinformasjon. Artikkelen inneholder mye god og generell informasjon, særlig er avsnittet om deling av pasientinformasjon mellom helsepersonell ansikt til ansikt nyttig i perspektivet. Vi MÅ benytte oss av de muligheter som finnes på internett. Vi skal bare passe på at man svært vanskelig kan identifisere pasienten med bakgrunn i bilder og tekst som legges ut. Er man i tvil, er skriftlig godkjennelse fra pasienten til å legge ut kasus og bilder på FB mer enn nok. Pasientens beslutning kan ikke overprøves av en som vet bedre; det er det bare domstolene som kan. Og ikke tale om at en domstol vil fjerne pasientens rett til å få hjelp til behandlingsforslag på steder der de fleste praktiserende tannleger i Norge treffes: “Oss tannlege imellom” er konge!

NETTDRONNINGA

Som aktiv kliniker diskuterte Helle kasus - mange kasus - med kollegaer pr. epost. Etter hvert savnet hun at andre gode kolleger kunne dras inn i diskusjonen. Med det som bakgrunn startet Helle en lukket gruppe på Facebook “Oss tannleger imellom”, i utgangspunktet ment for dem som allerede var venner og kommuniserte bra. “Egentlig ganske egoistisk”- kommenterte Helle, “ for ved å hjelpe andre hjelper man ofte seg selv mest. Jeg hadde jo flere kolleger å diskutere med, både i egen klinikk og blant dem jeg ellers mailet med. Jeg så faren for at vi ble for like i en slags honningkrukke av konsensus. Trygt og godt i krukken, men med fare for innavl. Utviklingen overrasket også Helle. For uten hennes medvirkning (sier hun); “Det rett og slett eksploderte”; Én ble til mange, og mange ble til enda flere - og plutselig hadde Helle en arena der mange kommuniserte med mange. Hemmeligheten bak suksessen er ikke å være hemmelig, men å være en gruppe der bare tannleger skal kunne være og uttale seg om fag. Kollegialitet og kollegial oppførsel har vært Helles ledestjerne “Stort sett oppfører kollegene seg ordentlig overfor hverandre, men i noen tilfeller har jeg måttet fjerne innlegg. Jeg ønsker ikke personangrep eller personbeskrivelser som er upassende i vår gruppe. Noen slengbemerkninger og ubetenksomme eller udokumenterte kommentarer slipper nok gjennom, men jeg tror og mener at kollegene er robuste og rause nok til å tåle en og annen glipp. For det er den fri mening med full identifikasjon av den som uttaler seg, som gjør gruppen sterk og interessant. “Det er en utfordring at “Oss tannleger imellom” skal være vennlig og sosialt, for det hender noen blir litt barske ... Og noen kan vel virke litt «besservissere». Det kan lett bli en ensom og vanskelig jobb med registrering og sensur i slike tilfeller. Men nå har jeg vært så heldig at medlemmene bryr seg på en vennlig måte: De varsler ved overtramp. Mitt våpen mot personangrep, hatske utfall, negativ omtale er... - Vennlig tilsnakk. Dessuten har jeg fått hjelp av en yngre kollega, Terje Fredriksen”. Nå er det mange tannleger som mener at Helle kan være stolt av det hun har skapt i “Oss tannleger imellom”: En gruppe bestående av over 2300 navngitte tannleger er overveldende, og vi undrer på om Helle føler at hun har blitt populær? Helle er ikke opptatt av slikt, og mener at dette ikke handler om henne. Det dreier seg om et ønske om å vekke til live noe av den gamle laugsånden - i den positive betydningen av ordet. Helle har ønsket en arena der kontakter og bånd knyttes mellom landsdeler, generasjoner og kolleger med spisskompetanse. Å finne kolleger som gir skulderklapp, medfølelse, omsorg, gode råd og veiledning; Kort sagt- gjøre hverandre bedre! Vi ser jo at Helle langt på vei har lykkes i dette. Og spør direkte om hvor mye hun føler at hun bør blande seg i debatten og innleggene på nettsiden: «Oftest går debatten uten at jeg deltar overhodet. Medlemmene i “Oss tannleger imellom” er unisont positive: Dette er et forum for oss tannleger imellom, vi kan være spontane uten å være spesielt redd for å få arrogante kommentarer.» Men NTF har vel gitt deg klapp på skulderen selv om det ikke er så mye aktivitet fra de tillitsvalgte? Helle drar litt på det først, men sier så: «Dette handler ikke om NTF. Vi må huske på at foreningen ikke er medlem, og de enkelte tillitsvalgte er jo på Facebook som enkeltpersoner. Men de fleste holder seg nok unna…» Hva savner du ellers? Helle: “Jeg savner at vi er rause med hverandre i alle sammenhenger. Jeg tenker med glede hvor heldig jeg har vært”, sier Helle; “Da Harald Ulvestad på et Mastodontball tok tak i en “uttafor” aktivist og introduserte meg for flokken. Og “alle” ble med Ulvestad hjem der han alltid åpnet for afterparty. Jeg tenker også av og til på hva Oslo-tannlegene ofret etter krigen da de opprettet Oslo-klinikken i Finmark: DET var samhold. Og det er jo det vi prøver på nå med ”Oss tannleger imellom” et forum du og jeg er en del av: Dette er en felles sky vi må verne om og ivareta : Det betyr mer enn jeg kan sette ord på, iallefall føler jeg meg stolt og glad” Sier Helle, den ubestridte Dronninga i Norges største blogg-nettsted for tannleger.  

Helles visjon: Kjære kolleger! Tenkte det ville være fint å ha et litt uformelt og lett tilgjengelig diskusjonsforum der vi kan gi hverandre nyttig informasjon, tips og diskutere fagrelaterte problemstillinger. Kanskje har du fått tak i et produkt du vil fortelle om. Et godt tilbud? Det er ikke greit med reklame/ markedsføring, men omtale uten at det har kommersiell interesse for deg selv eller en annen du agerer på vegne av, er noe annet. Kanskje har du også noen gode historier å dele. Jeg tenker meg et lavterskel-forum, selvfølgelig innenfor rammene av taushetsplikten. Et tips: Pasienter som avbildes/beskrives bør samtykke til dette, selv om de ikke kan identifiseres. Gruppen er “hemmelig”. Det innebærer at den kun er medlemmene den er tilgjengelig for. Medlemmer er tannleger med norsk tilhørighet, enten gjennom jobb eller utdanning i Norge. Andre yrkesgrupper enn tannleger er ikke ønsket i gruppen. Den vil ikke dukke opp på newsfeeden hvis du “liker” et innlegg eller en kommentar. Den har kun inviterte tannleger med, send gjerne invitasjon til andre kolleger du tenker kunne ha lyst til å være med. Foreløpig vil jeg administrere gruppen så utvider vi dette ved behov. Skal vi prøve? Vi er medlemmer av et felles samfunn her inne, der prinsipper vi alle lærte i sandkassa, gjelder: Vi behandler hverandre pent og omtaler hverandre med en respekt vi selv vil møtes med. På den måten blir det så mye lettere selv å skulle dele en historie. Ved utløst kraftig irritasjon, ta ikke personen men gjerne institusjonene, ligningsvesen og lensmannsetat, forening og fakultet. Et lite tips: Hvis identifisering av representanter i de nevnte etater er nødvendig for å belyse din historie, er det å anse som en god skikk å benytte titler istedet for navn. Du står selv ansvarlig for dine uttalelser her inne. Har du innspill om kjøreregler som er relevant for oss og du ser at dette ikke er tatt med i denne introen, er jeg glad for tilbakemelding..

Nordentas kommentarer til norsk rapport om fyllingsmaterialer
Helsedirektoratet har publicerat en rapport som är författad vid odontologiska institutionen vid Oslo universitet. Vi har granskat rapporten i detalj och även inkommit med ett utlåtande till Helsedirektoratat med våra synpunkter på rapporten. Vi anser att 4U, på ett orättvist sätt, pekas ut som en dålig komposit och har även identifierat allvarliga svagheter och flera direkta felaktigheter i rapporten. Vår uppfattning är att rapporten är vinklad och utan grund ifrågasätter Private Label-produkter.

Helsedirektoratet har publicerat en rapport som är författad vid odontologiska institutionen vid Oslo universitet. Vi har granskat rapporten i detalj och även inkommit med ett utlåtande till Helsedirektoratat med våra synpunkter på rapporten. Vi anser att 4U, på ett orättvist sätt, pekas ut som en dålig komposit och har även identifierat allvarliga svagheter och flera direkta felaktigheter i rapporten. Vår uppfattning är att rapporten är vinklad och utan grund ifrågasätter Private Label-produkter.

Rapporten hävdar att 4U har en låg omsättningsgrad, högt monomerläckage och hög cytotoxicitet. Detta anser vi, på goda grunder, är feltaktigt. Nedan gör vi en summering av våra synpunkter angående rapportens resultat och slutsatser.

Omsättningsgrad
Omsättningsraden (polymerisationsgraden) anger i vilken grad kompositen har härdat, dvs i vilken grad monomerer (små molekyler) har bildat polymerer (långa kedjor), vid en viss tidpunkt efter härdningsprocessens start. Rapporten hävdar i sina slutsatsar att 4U har en låg omsättningsgrad men när man studerar resultatet i rapporten framgår det tydligt att av de fem universalkompositer som testats har 4U det näst högsta medelvärdet, bättre än Filtek Supreme, Filtek Z250 och Tetric Evoceram. Att påstå att 4U har en låg omsättningsgrad i rapportens slutsats och sammanfattning är alltså helt felaktigt. Vidare så är det tydligt att testets mätosäkerhet (standardavvikelse) är så stor att det inte är korrekt att påsta att det, statistiskt sätt, går att säga att det är någon skillnad mellan de fem testade universalkompositerna. Vi har tydligt påpekat detta till Helsedirektoratat.

Monomerläckage
Rapporten redovisar mätresultat för resmonomerläckage (mikrogram/ml) i from av fyra diagram, ett för var och en av monomererna BisGMA, UDMA, TMPTMA och TEGDMA men det saknas en tydlig kvantifiering av restmonomerläckaget per kompositmaterial vilket gör en jämförelse svår för läsaren. När man studerar de fyra diagrammen framstår det tydligt att de två översta (BisGMA och UDMA) är 100 % identiska med avseende på medelvärde och standardavvikelse för samtliga 11 testade material.
Den statistiska sannolikheten att medelvärde och standardavvikelse skulle bli exakt identiska för två olika monomerer för samtliga 11 testade material är obefintlig. Den enda rimliga förklaringen är att man blandat ihop mätresultaten. Vidare så anger rapporten att 4U innehåller monomeren TMPTMA vilket även det är felaktigt. Denna monomer ingår nämligen inte i 4Us receptur. Detta gör att vi ifrågasätter hela avsnittet om restmonomerläckage. Det ska också tilläggas att det finns tydliga krav på restmonomerläckage i ISO-standarden 4049:2009 som alla kompositer måste uppfylla och det gör 4U med råge.

Cytotoxicitet
I rapporten pekas 4U ut som dålig med avseende på cytotoxicitet vilket vi anser är felaktigt. I det test på benceller som man valt att använda så är resultatet för 4U i samma härad som kända kompositmaterial från 3M Espe och Ivoclar Vivadent men ändå är det 4U som pekas ut. För att få ett dentalt fyllnadsmaterial godkänt i Europa måste tillverkaren visa att produkten uppfyller stränga krav på monomerläckage, biokompabilitet och cytotoxicitet som är kvantifierade i harmoniserade standarder. 4U uppfyller samtliga krav med råge och är en säker komposit att använda. Att påstå något annat anser vi är fel. 4U är utvecklad och produceras av ett världsledande företag på dentala fyllnadsmaterial och identiska kompositer (med andra varumärken än 4U) säljs i stora volymer på alla betydande europeiska marknader. Sedan början av 2014 genomför vi en stor klinisk studie i samarbete med forskare vid Umeå universitet där 4U utvärderas och jämförs med Filtek Supreme som referensmaterial. Ettårsuppföljningen blev nyligen klar och visade att 4U och Filtek Supreme är likvärdiga enligt samtliga utvärderingskriterier som bl. a. omfattar hanterbarhet, polerbarhet, frakturer och sensibilitet.

Sammanfattningsvis är vi mycket besvikna på att Helsedirektoratet väljer att publicera en rapport med så uppenbara och allvarliga felaktigheter och som dessutom så tydligt, men orättvist, pekar ut ett visst varumärke som dåligt. Alla våra synpunkter är framförda till Helsedirektoratet och vi förväntar oss att de ska agera på dessa.

Vi vill också framhålla att den viktigaste faktorn för att åstadkomma en fullständig härdning, lågt monomerläckage och minimal risk för allergiska reaktioner hos patienten är att tandläkaren följer bruksanvisningen. Exempelvis ska kompositen inte appliceras i tjockare lager än vad som anges, en härdljuslampa med rätt våglängdsområde och effekt ska användas och härdningstiden får inte vara kortare än angivet. Så länge läkaren följer bruksanvisningen så är alla godkända kompositer säkra att använda.

OTS bidrar til gjenreisingen av Finnmark etter krigen
Etter hvert som tiden går legges glemselens slør over mange hendelser. En slik hendelse, som har krav på ikke å bli glemt, er det samfunnsengasjement og fellesansvar som Oslo tannlegene viste ved å gå i bresjen for å reetablere et tannhelsetilbud til befolkningen i Finnmark etter siste Verdenskrig. Etter initiativ fra medlemmer av Oslo tannlegeselskap ble det samlet inn penger til innkjøp av to komplette tannlegeuniter som ble sendt til Finnmark. Disse unitene ble også bemannet av Oslo tannleger som ble ansatt på 3 måneders turnus og som dertil ble lønnet av Oslo tannlegeselskap.

Etter hvert som tiden går legges glemselens slør over mange hendelser. En slik hendelse, som har krav på ikke å bli glemt, er det samfunnsengasjement og fellesansvar som Oslo tannlegene viste ved å gå i bresjen for å reetablere et tannhelsetilbud til befolkningen i Finnmark etter siste Verdenskrig. Etter initiativ fra medlemmer av Oslo tannlegeselskap ble det samlet inn penger til innkjøp av to komplette tannlegeuniter som ble sendt til Finnmark. Disse unitene ble også bemannet av Oslo tannleger som ble ansatt på 3 måneders turnus og som dertil ble lønnet av Oslo tannlegeselskap.

Som en siste hilsen til det norske folk gjennomførte okkupasjonsmakten en rasering av Finnmark. Byer og bygder brennes systematisk ned og folket fordrives sydover. Den brente jords taktikk ble benyttet av russerne for å hindre tyskernes fremmarsj i Sovjetsamveldet. Nå hadde rollene byttet. Tyskerne brenner Finnmark for å hindre den sovjetiske fremryknig. Det blir umiddelbart klart for hele nasjonen hvilken prekær situasjon folk i nord står overfor i alle henseender.

Høsten 1945 gjør NTF oppmerksom på at det snarest mulig må tas skritt for å etableres en tannhelsetjeneste i Finnmark.

I sin bok Oslo tannlegeselskap gjennom 50 år gir John Braadvig en levende beskrivelse av hvordan denne saken ble tatt opp i OTS, og jeg tillater meg å referere fra hans beskrivelse:

På møte i Selskapet den 19. februar 1946 holdt Trygve Høyer Andreassen et foredrag om «Yngre tannlegers tjeneste i nødstilte distrikter». Han reiste spørsmålet om ikke Selskapet hadde en oppgave her – en innsats i gjenreisingen. Det ble stor oppslutning om saken, og styret tok straks spørsmålet opp til videre behandling. Det nedsatte 12. mars 1946 et arbeidsutvalg bestående av formannen F. Strøm, forslagsstilleren T Høyer Andreasen, J Braadvig og S. Bryhn Ingebrigtsen. En engere innsamling, etter initiativ av fru A. M. Værhaug, innbrakte kr. 15.000 derav anonymt kr. 10.000. Denne enestående interesse og forståelse for saken ga styret og arbeidsutvalget mot til å bestemme seg for innkjøp av fullt moderne utstyr til to klinikker i Finnmark, en i Hammerfest og en i Honningsvåg. Stedene ble utpekt av de offentlige myndigheter. Klinikkenes navn ble Oslo Tannlægeselskaps Finnmarksklinikk nr. 1 (Hammerfest) og Oslo Tannlægeselskaps Finnmarksklinikk nr. 2 (Honningsvåg). Utstyret m. v. til de to klinikkene kostet i innkjøp ca. Kr. 45.000. Det ble sendt medlemmene et opprop om å støtte opp om saken. På relativt kort tid innbrakte dette ytterligere kr. 11.000. Oppropet oppfordret ikke bare til en økonomisk støtte, men inneholdt også en anmodning om frivillig å melde seg til tjeneste i tre måneder ved en av klinikkene.
I et nytt opprop ble det gjort merksam på at 10 av Selskapets medlemmer alt hadde meldt seg til tjeneste og ytterligere tre med forbehold.

I mai 1946 ble utstyret sendt nordover idet planen var å få klinikkene i drift fra 1. juni 1946. I begynnelsen av juni måned var arbeidet med planene, innsamlingene m.v. kommet så langt at C. Rønning og T. Høyer Andreassen kunne reise nordover for å inspisere brakkene som var lovet ordnet av gjenreisningsmyndighetene. Ved fremkomsten viste det seg dessverre at brakkene ikke var påbegynt, men etter et kraftig påtrykk kom arbeidet med disse i gang, og den 15. juli ble klinikkene åpnet for drift.
I hele Vest Finnmark fantes det ingen tannlege. Behovet for tannlegehjelp var derfor meget stort. Tilgangen på pasienter til begge klinikkene ble voldsom. For best mulig å tilgodese ungdoms- og barnetannpleie ble det daglig reservert henholdsvis en og to timer for disse grupper.

Den økonomiske utviklingen gikk godt, og etter at den første tre måneders perioden var over viste driften overskudd. Planen var at klinikkene ved hjelp av OTS skulle holdes i gang i to år hvoretter de, sammen med eventuelle overskudd, skulle gå over til Finnmarks fremtidige offentlige tannpleie som gave.
I 1947 fant OTS det mest praktisk å ansette en fastlønnet tannlege for ett år ved klinikk 1. Ved klinikk 2 ble driften holdt i gang som planlagt idet det ble skiftet tannlege hver tredje måned. Til tross for store problemer med stabil strømforsyning var en pr. 1. juli 1948 praktisk talt á jour med barnebehandlingen i Honningsvåg samtidig som man var kommet godt på vei i Hammerfest.
1. juli 1948 ble klinikkene, sammen med overskuddet av driften gjennom to år, overlevert til de respektive kommunene som gave. Som betingelse for å motta denne gaven stilte OTS som krav at kommunene skulle gå inn for en systematisk skoletannpleie. Og hermed ender et ærefult kapittel i Oslo tannlegenes historie.

Kilder:
NTFs Tidende 1945, OTS´ årsskrift 1946, 1947 og 1948
Johan Braadvig: Oslo tannlegeselskap 50 år (1949)
Edward B. Messelt: Oslo tannlegeselskap gjennom 100 år (1999)

Passord er feil

Mistet ditt passord?

Passord er feil

Mistet passordet ditt?

Skriv inn e-postadressen din.
Du vil motta en link for å generere et nytt passord.

E-post er feil

Tilbake til Logg inn