Biblioteket

Artikkelen handler om de farer som lurer ved internetthandel. Innbetaling av moms til feil leverandør er én ting, men å kjøpe et sted og ikke få varen i det hele tatt er verre. I tillegg til at man skal være forsiktig med å dele sensitiv informasjon som ideer osv.

2 relevante artikler fra Focus høst 2016 (2016FTH):
Netto Dental selger inkl. mva men vi finner ikke mva-reg?
Avgiftsbestemmelser; toll og moms

Det er ikke ufarlig å være på Internett. Skjerpings!

Utallige matriseholdere, instrumenter, materialer og metoder har vært funnet opp, patentert og solgt av oppfinnsomme kolleger opp gjennom tidende. “Før i tiden” kunne man være sikker på at det man hadde brukt tid og penger på, var beskyttet gjennom lovgivningen.

I dag er det slik at dersom man bare legger igjen små elektroniske spor om hva man tenker på eller vil ha finansiert, så kopieres ideen og produktet er til salgs fra China, før man selv har fått finansiering, produksjon eller patent:

Ideer stjeles lynhurtig

Piratkopiering

Media forteller om én person som samlet investorer for å gjennomføre produksjon av sin idé: Før dette var i boks, fikk han se produktet sitt til salgs på en nettside i Kina; til en fjerdedel av prisen han kunne selge den for.

Én til én-kopi

Verre var det for et dansk firma som fikk en henvendelse fra et firma i Kasakstan om en ventil de trodde var fra det danske firmaet: Et utenlandsk firma hadde kopiert navn, hjemmesidene, logoer og produkter fra firmaet, og det hele sto på russisk.

Piratfirmaer nøyes ikke lengre med bare å lage en kopi av selve produktet. Nå tar de skrittet videre og utgir seg også for å være det originale firma.

Fake news

Falske nyheter som særlig dukker opp på Facebook og Twitter kan være en utfordring: Ikke stol på melding om nyheter som er fra en ukjent kilde.

Falske internettbutikker som ikke leverer

I 2013 meldte media at det var funnet langt over 1000 falske internettbutikker med base i land som kina, Malaysia og Russland. Pr. idag er tallet steget med langt over 50%: Den siste analysen i Danmark viser at 10% av alle “danske” webshops er svindlere: Enten får man ikke varen eller så er det en kopi.(http://www.dr.dk/nyheder/penge/hver-10-danske-webshop-er-en-fupbutik)

I Norge er ikke situasjonen stort bedre, og man skal IKKE kjøpe i ukjente webbutikker: I tillegg kan man bli frastjålet ID, bankkort, kontonummer og passord.

Og husk at legemidler, hygieneprodukter og dentalprodukter er spesielt attraktive produkter.

Betaler du, men ikke får levert, er du i realiteten sjanseløs når det gjelder å få pengene tilbake. Husk at ansvar for riktig toll og moms er kjøpers ansvar: God utsikt til skattesmell, og tilleggsavgiften er din!

Vi må forresten nevne en av være foredragsholdere som nevnte årets dustekjøp; en innretning som rengjorde tennene: Alle kundene betalte 339 Euro, men ingen har hittil fått levert den “unike” innretningen du ser bilder av på http://www.blizzident.com/fotos.html. Er det forgodttil å være sant, så er det det!

Blir kopiprodusentene tatt?

Kina utmerker seg i dette markedet: Det er et stort og uoversiktlig land, og særlig dersom piratkopistene er i landområdene, er det vanskelig, nærmest umulig å finne dem. Myndighetene har til nå ikke klart å gjøre stort.

Men er de vestlige selskapene store nok, viktige nok og har tilstrekkelig ressurser, kan man lykkes. Politiet i Kina arresterte et ektepar som hadde produsert ca 41.000 falske Iphones. Størrelse? Politiet fant hundrevis av arbeidere ved 6 samlebånd...

(http://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/kinesisk-politi-lukker-fabrik-bag-41000-falske-iphones). Rolex-ur er heller ikke unntatt, og i en rekke land er det straffbart å bruke/kjøpe piratkopier.

Tannhygieneprodukter og dentalinstumenter:

Vi googler “Fake toothbrush” og får store mengder Oral-B-børster opp. Oral-B er verdensledende på munnhygieneprodukter, og er vel derfor mest utsatt: Peter Normann, direktør i Norden kan fortelle at piratkopiering og kopier av børstene er et stort problem. Men myndighetene i Kina har faktisk stengt fabrikker. Oral-B sitt største problem er at selv om børstehodene er patentert, så er ikke fatningen til børstehodene det: Det har gjort at Oral-B utsettes for lovlig kopiering av selve børstene, fordi børstehodene IKKE er slik som Oral-B lager dem: En langt dårligere kvalitet, men det forteller produsenten ikke: Bare at børstene “passer” til Oral-B. Oral B forteller at de har detaljpresisjon på børstene sine: Rundet kanter er mer enn 80% noe som gir både skåmsom håndtering og lengre levetid på børstehodene. På PrivateLabelbørster er det mellom 0 og 20% børsteender som kan være rundet; firkantete børsteender gjør mer skade og slites betydelig fortere. Når slike kopibørster ikke varer lenger enn fjerdeparten av originalene, hjelper det ikke at prisen er halvparten. Spesielt viktig for tannlegen er det hvis pasientene klager på børsten: Be om å få se pakningen til børstene, og få vite hvor de er kjøpt. Gi Focus informasjonen!

Utenlandsk webshop med moms

Vi trodde den danske webshoppen Netto Dental hadde gitt seg, men så kom jammen en epost ramlende med informasjon om at Netto selger “ekte Woodpeckerkvalitet” til halve prisen. Med f.eks. Woodpecker EMS Piezo håndstykke får du ikke bare bedre kvalitet enn originalen, men også større trivsel! Woodpecker er en av de store kinesiske fabrikker som i hovedsak baserer seg på kopier av andres produkter, og det er lite trolig at de har egne patenter.
Kjøper du produkter til praksisen her, er det ditt ansvar at selger er korrekt momsregistrert, eventuelt ditt ansvar å fortolle og momse: Netto Dental er ikke registrert i Norge, Nettodental.eu som presenteres som norsk webshop har ingen kontaktadresse på webben, er ikke registrert i Norge, og eierseskapet er Dansk, men det er heller ikke registrert i verken Norge eller Danmark. Likevel selger de varer inkl. Moms. Netto Dental i Danmark er registrert oktober i fjor, som “Igangsetterselskap”: Ganske spesielt ettersom selskapet har operert i Norge i hvertfall i 10 år: Her får du ingen, gjentar ingen garanti for noe som helst

Konsekvenser av kopier og piratkopier:

Det har skjedd at tannhelsepersonell har ringt inn til den norske representanten for OralB og sagt at de må slutte med å anbefale Oral-B fordi pasienten fikk skader av bruk: Undersøkelser viser at det alltid er kopier av børstehodene som er brukt. Og vi vet at de er dårligere enn originalen.

På denne måten skader kopier ikke bare originalprodusenten, men også den faglige integritet og etikk. Helsepersonell må oppdras til å se bak fasadene!

 

 

REFERANSER/ARTIKLER/IDEER fra MEDIA

Danske virksomheder kopieres én til én  02. MAR. 2015

Falske danske småkager sælges i Kina

Krisetider kalder på kopivarer

Sarah købte falske Nikesko: De så fuldstændigt ægte ud

Hvad må jeg? Stor usikkerhed om kopivarer

Kinesisk politi lukker fabrik bag 41.000 falske iPhones

Hver 10. danske webshop er en fupbutik (svindel) sept 2014

Højesteret: Falsk Rolex-ur kan ødelægges 15. maj 2014

Myndigheder skal stoppe piratkopier
2
.mars 2015

VIDEO Virksomhedsejer: Piratkopiering kan koste menneskeliv 2.mars 2015

755 fupbutikker prøver at snyde dig på nettet 2013

 

 

 

INTERNETTBUTIKKER SVARTELISTET AV FORBRUKEROMBUDET
Lar du deg lokke av annonser for billige merkevarer på sosiale medier og andre nettsteder? Da risikerer du falske merkevarer, skadelig programvare på datamaskinen din eller at varene ikke dukker opp.
Du bør alltid være skeptisk før du handler på ukjente nettbutikker. Husk at det er enkelt å opprette en nettside som ser relativt profesjonell ut. Les forbrukerombudet sjekkliste før du handler!

20161207 Fra Forbrukerombudets nettsider

1. Finner du ingen kontaktinformasjon til selskapet utenom et kontaktskjema bør du være kritisk. Angrerettloven pålegger nettbutikker å opplyse om geografisk adresse, e-post og organisasjonsnummer. Dårlig språk eller automatisk oversatte tekster er også et tegn på at nettbutikken er useriøs

Det er også lurt å se på hvor sterkt rabatterte priser nettbutikken opererer med sammenlignet med andre nettbutikker som selger samme eller tilsvarende produkter.

Du bør også ta en kikk på nettadressen til butikken. Hos enkelte useriøse butikker består nettadressen av et kjent varemerke eller produkt sammen med ord som «billig» eller «salg», for eksempel superbilligeparajumpers.no eller www.raybansalg.net.

Du kan se hvem som har registrert domenet og hvor det kommer fra på Whois.com.

2. Søk på internett etter andres erfaringer med den aktuelle nettbutikken, f.eks. i diskusjonsforum og blogger. En fin måte er å google "nettbutikknavn review"

3. Ved kjøp fra ukjente nettbutikker som du er usikker på bør du unngå å betale på forskudd. Ved forskuddsbetaling anbefaler vi i alle tilfeller at du benytter kredittkort,  og ikke bankkort der pengene trekkes direkte fra kontoen din.

4. Sjekk Forbrukerombudets liste over useriøse nettbutikker. Listen vår er ikke fullstendig, så en butikk som ikke står på listen, er ikke nødvendigvis trygg. Er adressen satt sammen av merkenavnet og norske ord kan nettbutikken være useriøs.

Listen er blant annet basert på tips fra norske forbrukere. Har du tips til en butikk som burde stå på listen, eller spørsmål om en bestemt nettbutikk er useriøs, kan du kontakte oss på tips@forbrukerombudet.no og merke e-posten med «Useriøs nettbutikk».

5. Dersom varen ikke blir levert eller du mottar falske merkevarer når du tror du har bestilt ekte vare, kan du ha rett til å få refundert pengene fra banken. I tillegg til å klage til selger, er det derfor viktig at du også tar kontakt med banken. Dersom du får avslag hos banken kan du klage saken inn for Finansklagenemnda. Du kan også kontakte Forbruker Europa dersom du ønsker råd om hvordan du bør gå frem overfor en utenlandsk nettbutikk.

Se også: Forbrukerombudets tips for å avsløre nettsvindlerne

 

Forbrukerombudets liste over useriøse nettbutikker. Ajour pr. 23.11.2016

A
adidasenergyboost.com
adidasoutletnorway.eu
afshirtsno.info
airmaxskobillige.com
amaderjagat.com
arcteryxsalgnorge.com
B
bikiniutsalg.com
billigedrakter.info
billigefotballdrakter.org
billigesalg.com
billignikesko.in
billigskono.com
billigskosalgnettbutikk.com
billigsportskonorge.com
brandsalg.com
billigefotballsko.net
birkenstocknorgesalg.com
butikkersko.com
C
ca.outletno.com
canadagoose.no.com
canadagoosejakke.no
canadagoosejakkers.com
canadagooseparkanorge.com
cgnor.com
classictemperament.com
cheapuggsale.in.net
coxmorris.com
canadagoose-promo.no
canzee.com
cggno.com
colormerad.no
D
drmartenssko.com
dresslily.com
dunjakkeonline.com
E
enkshoe.com
eurosko-norge.com
ellinorrafaelsen.no
F
fashdeal.com
fernerjacobsen.ofoutlet.com
festmusikk.com
footsko.com
fotballdrakternorge.com
fotballsko-salg.com
fotballskoshop.com
freerunsko.com
freerun3-norge.com
freesko.com
freeskonorge.com
fotballteam.com
fotballdraktersno.info
fernerjacobsenoutlet.com
G
godeskonettbutikk.com
goose-norge.com
goosenorge.no
greatpriceshops.com
gloi.no
godcaresschools.com
gooseoslo.no
H
happy2store.com
hollister-norge.com
J
jakke-norge.no
jakkernor.com
joggesko.no.com
jakker.co
L
laurenspolo.com
lavesteprissko.com
literaryfleetingstores.com
longchampnorge.eu
louisvuitton.norgetomall.com
lv.salechart.org
literaryfleetingstores.com
M
michael-kors.no
michaelkors.norgetomall.com
michaelkorsofficial.com
michaelkors-sell.com
miintosko.no
mojeakwarium.eu
mulberryvesker.com
mulberryveskerno.net
N
nettbutikknorge.net
nike-norge.com
nikebutikks.com
nikefreerun.cc
nikefreerunnorge.com
nikefreerunsko.eu
nikefreesko.no
nikegono.com
nikeigo.com
nikemax.cf
nikenorge.com
nikeskomall.com
nikesportsko.com
nikestoreno.com
niketonorway.com
nikevipsko-norge.com
nikeworks.com
no.moncleritalien.com
no.officialbrandjackets.com
nobutikk.com
nobutikk.net
nogershoe.com
norge.fivefinger.eu
norgefotball.com
norge.nikefreeoutlets.eu
norge.parkaoutdoor.com
norge-nikefreerunsko.com
norgebilligsko.com
norgejoggesko.com
norgeshoes.com
norgesko.com
norgesko2015.com
2015norgesko.com
norgeskobutikk.net
norgestore.com
norhandbags.com
norwayssportsko.com
norjoggesko.com
norgearcteryxjakke.com
nyeskonorge2015.com
O
onetoms.com
ortopeden.com
ovostore.com
outlet1988.com
P
parajumpers-longbear.com
parajumperjakke.net
parajumperjakkerno.com
parajumpers-jakkenorge.com
parajumpers-norge.com
parajumpersnettbutikk.com
parajumpersnettetsalg.com
parajumpersnorge.no
parajumpersnorway.com
parajumpersoutlet.no
parajumpersoutletno.com
parajumpersoutletnorge.com
parajumperspjs.no
pjs-no.com
pjs.outlet.com
pjsparajumperjakke.com
polonorge.com
parajumpersoslo.no
parkasno.com
pjs.outlet1988.com
Q
quantumfineart.eu
R
rabattprissko.com
ralphlaurensno.com
raysno.com
rbnorw.com
rbshop-no.com
runfreedame.com
runfree-no.com
runningshow.org
rbswh.com/
S
shoeno.com
shoxnikenettbutikk.com
sko-norgebutikk.com
skobilligenorge.com
skonorge.biz
skoshopnorge.com
sneakeno.com
sneaker-fans.com
sommerbikini.net
sportmote.com
sportbutikk.net
suwno.no
sykkelbekledning.com
scarpecomfortit.com
snowbootsno.com
sportfootway.com
superstarsnorge.com
T
tilbudsko.org
toms-sko.net
toms-sko.org
tomskono.com
tomsnorge.net
tomsko.no
tomsnorway.com
tomsono.com
tomstosko.com
tomsalg.com
tomsbarneskooslo.com
U
ulmpersan.com
ursapaint.org
V
veskernorge.eu
vinterjakker-goose.com
vest-consult.no
W
warmshopno.com
warmvinter.com
watchesno.com
watchnorge.com
woolrichjakker.com
woolrichjakke-norge.com
woolrichnorge.jimdo.com
0-9
2bcn.net

 

Her er listen i alfabetisk rekkefølge

Pr. 1.januar 2015 ble det vedtatt tollfritak for varer med en verdi under 350 kroner som sendes til mottaker i Norge. Verdien på 350 kroner skal inneholde både transportkostnader og forsikringskostnader.

Pr. 1.januar 2015 ble det vedtatt tollfritak for varer med en verdi under 350 kroner som sendes til mottaker i Norge. Verdien på 350 kroner skal inneholde både transportkostnader og forsikringskostnader. Det betyr at dersom verdien av varen med frakt- og forsikring ikke overstiger 350 kroner, kan du importere den til Norge uten å betale toll eller andre avgifter.

Både arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene har uttrykt engstelse for norske arbeidsplasser.

Til bruk i tannlegepraksis er det en utfordring å holde seg på riktig side av loven, slik vi har skrevet overfor. Det er også ganske risikabelt, og det skal svært lite til for at regnestykket om gevinst blir borte.

  1. Bestilt og betalt vare ankommer ikke. Tid og anstrengelser for å rydde opp dersom det i det hele tatt er mulig, er ressurskrevende/kostbart
  2. Flere utenlandske nettsteder tar ekstra både for bruk av kredittkort og frakt. (Bruk aldri bankkort (debetkort) på nettet)
  3. Det kommer annen vare enn bestilt / du har bestilt feil: Retur er stort sett komplett umulig.
  4. Varen blir stoppet i tollen! Det skjer ganske jevnlig, og da får du en del å håndtere.
  5. Du bruker masse tid på å finne fram til gunstige nettsteder, og det dumper ned spam og virus på maskinen din.

Det kan altså ofte være direkte ulønnsomt å handle på utenlandske webshopper. Tro meg: “Been there, done that”

Handling på nettet er likevel lønnsomt når du bruker kjente leverandører som faktisk kan tilby ekstra service om du bruker webshoppen deres. Vi håper å komme med konkret info neste Focus.

Rapport 2003:13 fra Nasjonalt folkehelseinstitutt.
Blant konklusjonene finner vi: Pensel- og pasientkartleggingsundersøkelsene slår entydig fast en sammenheng mellom Dent-O-Sept munnpensel og smitte og sykdom hos mennesker. Utbruddstammen påvist i til sammen 76 ulike pensler fra 12 ulike produksjonsserier.
Til sammen 231 pasientene fikk påvist utbruddsstammen av Pseudomonas aeruginosa. Av disse døde 71 pasienter mens de var innlagt og sju andre ble rapportert med følgetilstander. Alle de som døde hadde alvorlige bakenforliggende sykdommer.

Rapport 2003:13  Nasjonalt folkehelseinstitutt, på denne linken Dent-O-Sept saken. Kartleggingsundersøkelser i forbindelse med utbruddet av infeksjoner forårsaket av Pseudomonas aeruginosa fra Dent-O-Sept munnpensler Publisert av Nasjonalt folkehelseinstitutt. Tel: 22 04 22 00 - E-mail: folkehelseinstituttet@fhi.no  - www.fhi.no Konklusjon: Folkehelseinstituttet har samordnet oppklaringen av utbruddet med Pseudomonas aeruginosa i samarbeid med resten av helsetjenesten. Etter at sammenhengen mellom utbruddet og Dent-O-Sept munnpensler ble mistenkt, har Folkehelseinstituttet organisert og gjennomført tre kartleggingsunder søkelser, en av Dent-O-Sept munnpensler, en av omfanget av smitte blant pasienter og en av væskene som inngikk i produksjonen av Dent-O-Sept munnpensler. Rapportene fra disse tre undersøkelsene er gjengitt her. Pensel- og pasientkartleggingsundersøkelsene slår entydig fast en sammenheng mellom Dent-O-Sept munnpensel og smitte og sykdom hos mennesker. Selv om løsningsvæskeundersøkelsen viser at Pseudomonas aeruginosa ikke kan overleve i Dent-O-Sept væsken under laboratorieforhold, er utbruddstammen påvist i til sammen 76 ulike pensler fra 12 ulike produksjonsserier. Til sammen 231 pasientene fi kk påvist utbruddsstammen av Pseudomonas aeruginosa. Av disse døde 71 pasienter mens de var innlagt og sju andre ble rapportert med følgetilstander. Alle de som døde hadde alvorlige bakenforliggende sykdommer.

En profilert og respektert tannlege, mangeårig medlem av sentrale råd og utvalg, meldte seg i tidlig i 2015 ut av foreningen med begrunnelse “For å være medlem er det avgjørende for meg at jeg kan stille meg bak foreningens politikk og til dels være enig i de”

tannlegeforeningen, hva gaar medlemskontigenten til_nyEn profilert og respektert tannlege, mangeårig medlem av sentrale råd og utvalg, meldte seg i tidlig i 2015 ut av foreningen med begrunnelse “For å være medlem er det avgjørende for meg at jeg kan stille meg bak foreningens politikk og til dels være enig i de”. (Ref. Tidende 5/2015) Dråpen som fikk begeret til å flyte over, var en sak NTF frontet mot Hordaland Fylkeskommune i Gulating Lagmannsrett.

SAKEN ER: En tannlegestudent utdannet i Polen får midlertidig lisens (=Lisenstannlege), og ansettelse i Hordaland Fylkeskommune.

Etter forholdsvis kort tid måtte Hordaland fylkes-kommune konstatere at saksøker, selv etter omfattende veiledning, ikke oppfylte de minimums-krav til faglig dyktighet som er nødvendig for å kunne ha det ansvar og de oppgaver som en tannlegestilling krever. Oppsigelsen ble meddelt innen utløpet av den avtalte prøvetiden. Oppsigelsen er begrunnet i arbeidsmiljølovens særskilte vilkår for opp-sigelse av prøvetidsansatte, jf arbeidsmiljøloven § 15-6. I dette tilfelle er oppsigelsen begrunnet i arbeidstakers manglende faglige dyktighet. Saksøker ble ansatt på prøvetid. Arbeidsgiver har ikke påtatt seg en forpliktelse til å bringe Zaidi frem til autorisasjon som tannlege.

Da trer NTF inn og støtter lisenstannlegen 100%, i realiteten slik at veiledende tannlege, mangeårig medlem av NTF blir utskjelt motpart.
NTF uttaler at ansatte tannleger i offentlig stilling må søke bistand hos arbeidsgiver, og vil ikke støtte vedkommende.
Vi siterer tannlege Gaardens “åpent brev” til NTF:  “Likevel anvendes medlemskontingenten til å bruke NTFs advokatfullmektig i en rettssak der NTF prosederte og støtter anke for å få tannhelsetjenesten til å trekke oppsigelsen av en tannlege med lisens som manglet helt grunnleggende ferdigheter som gjør det mulig å behandle pasienter på en faglig forsvarlig måte. En slik politikk ønsker jeg ikke å understøtte med min medlemskontingent. Arbeidsgivers ønske om høy kvalitet i tilbudet ble ikke tillagt vekt fra NTFs side. Tannlegeforeningen synes å mene at offentlig tannhelsetjeneste kan ta seg av å tilføre manglende utdannelse på hvilken som helst klinikk uten noen form for kvalitetssikret faglig opplegg. Meg bekjent er det universitetenes oppgave å sørge for utdanning som kvalifiserer for yrkesutøvelse. Det er selvsagt en tragedie for unge mennesker som med statlig støtte gjennom lånekassen gjennomfører utdanning som ikke kvalifiserer til å starte yrkeskarriere, og der de etter dekanus Pål Barkvolls oppfatning kun har en utvei: starte nytt utdanningsløp med unntak av noen teoretiske eksamina som kan godkjennes. Tannlegeforen-ingen burde arbeide aktivt mot KUD for å få stoppet statlig finansiering av utdanning som kvalitetsmessig ikke holder mål. Unge mennesker kan søke utdanning ved hvilket universitet som helst, men en kan unnlate å gi statlig økonomisk støtte til utdanning som ikke er kvalitetsmessig god nok i forhold til yrkesutøvelse.”

Bergen Tingretts DOM:
Det er alltid kunnskap og gode detaljer å hente i Domsslutninger. Det er Den norske tannlegeforening v/advokat Tone Christin Galaasen og advokatfullmektig John Frammer som tar ut stevning og prosederer for Lisenstannlegen. Tannlege Asmyhr fra NTFs administrasjon blir hyret som sannhetsvitne og fagkonsulent, og uttaler til retten at Lisenstannlegens rbeider så “greie” ut. I tillegg konstruerer man at arbeidsgivers reelle begrunnelsen for oppsigelse er en personkonflikt og ressurshensyn. NTF etiske salto blir ikke trodd av retten: Hordaland Fylkeskommune frifinnes enstemmig av Bergen tingrett.

NTF anker til lagmannsretten, og hyrer inn adv. Selbo for å bistå tannlegen ved anken. Hvor er advokat Galaasen og fullmektig Frammer? Skifte til A-advokat hjalp likevel ikke: Hordaland Fylkeskommune frifinnes ENSTEMMIG av Gulating Lagmannsrett

Nå har NTF anket til Høyesterett, og NÅ er det på tide med veiledning til sekretariatet: Det må oppfattes som misbruk av melemmenes penger både å hyre inn advokater og å anke en sak som er tapt med enstemmighet i to retts-instanser. Dessuten må det diskuteres om en lisenstannlege skal ha like rettigheter som fullverdige medlemmer. Det bør kunne hevdes at i medlemssammenheng er en lisestannlege et studentmedlem. Medlemmene, gjennom Representantskapet, bør kunne trekke tilbake anken til Høyesterett. Vi vet ikke hvor mye NTF betaler av dette, men tannlegen er i begge rettsinstanser pålagt både egne og fylkets omkostninger, hvilket er kr. 350.000 pluss egne/NTFs saksomkostninger og utgifter. Vi vet heller ikke hvem som besluttet anke til Høyesterett, da ingen Hovedstyreprotokoller etter juni 2015 er synlige på NTFs nettsted.

Privatprasis får heller ikke hjelp: Colosseumklinikken ansatte en “Tannlege” som var utdannet i Polen. Haken var bare det at lisenstannlegen ikke fortalte at hun var lisens-tannlege. Colosseumklinikken ba rutinemessig om kopi av autorisasjonen, men lisenstannlegen klarte å hale dette ut i måneder. Da Colosseumklinikken endelig forsto at lisenstannlegen ikke var faglig kompetent, ville de si henne opp. DA trådte NTF til med Advokatene sine, og forsvarte den svikefulle lisenstannlegen. MOT Colosseumklinikkens NTF-tannleger som måtte vitne om faglig udyktighet. Enda verre blir denne saken: Til tross for at tannlegen som ikke visste at han var veileder for lisenstannlegen fordi han ikke visste at hun var lisenstannlege (!) skriftlig overfor SAK har forklart at han ikke kunne gå god for denne tannlegens kunnskaper, så fikk hun autorisasjon som tannlege! Så hun går løs i en eller annen praksis nå.

Er det dette vi vil bruke medlemskontingenten til?
Domsslutningene er på www.focustema.no «Klippene du aldri fant på tannlegeforeningen.no» NTF versus Hordaland Fylkeskommune 07.11.2014 Dom i Bergen tingrett, Saksnr.: 14-065613TVI-BBYR/02 NTF versus Hordaland Fylkeskommune 16.9.2015 Dom i Gulating lagmannsrett, Saknr. LG-2015-9837

Kliniske bilder, kvalitet og dokumentasjon
Kvaliteten på de kliniske bildene som produseres av intra-orale kameraer var i starten ganske så ussel, selv på dyre produkter. Idag har ­prisen ramlet veldig mye, og noen har bare løpt og kjøpt uten å tenke på at ­resultatet må kunne brukes i mange kliniske situasjoner: Pasientveiledning og motivering; dokumentasjon av anomalier, status, fargeuttak, krakkeleringer, inngang til rotkanaler, osv.

Intra-orale

kamera

Oppsummering av artikkelen:
Råd for deg som vil kjøpe et intraoralt kamera: Dersom du vil ha et kamera som hjelper deg i kinkige kliniske situasjoner, og som gir sylskarpe bilder til dokumentasjon, må du ha et HD-kamera med minst 1,3 Megapixler.

Ikke la deg avlede av fine reklameord og stammespråk, få skriftlig dokumentert pixler "høyde x bredde", eksempelvis 1280 x 1024 px: Regnestykket gir litt over 1,3 Mpx. Studér den tekniske spesifikasjonen.  Ønsker du et kamera for å vise pasienten bilder av plakk og slikt, kan du klare deg med en billig utgave av intraoralt kamera, alternativt din smart-telefon.

Det begynner å bli mye trådløst rundt oss, og de kan interferere med hverandre. Et intraoralt kamera du skal bruke "hele tiden", bør være tilgjengelig, montert på uniten med ledning. Ønsker du å flytte kameraet, har de fleste en grei kopling og kameraet kan leveres med ekstra ledning slik at du kan plugge kameraet inn på en annen unit.

 

intraoral camera_003

Her er et par artikler fra TEK.NO. De forteller om oppløsning på en forståelig måte:

Oppløsning - hva er det?

Oppløsning - hva er det egentlig?

Artikkel fra Focus Vår 2017

For ganske mange år siden dukket penn-liknende intraorale "fotoapparat" opp; som frittstående kamera eller montert på uniten der den kunne ta én plass blant turbiner og vinkelstykker. kommuni­kasjon med PC gjennom minnekort, trådløst eller ledningskoplet til PC.
Unitmontert er en hendig og fin plas­sering som gjør at intraoral fotografering blir mer brukt enn apparat som du må strekke deg etter, lete i skuffer eller skap.

Kvaliteten på bildene som produseres av kliniske kameraer var i starten ganske så ussel, selv på dyre produkter. Idag har ­prisen ramlet veldig mye, og noen har bare løpt og kjøpt uten å tenke på at ­resultatet må kunne brukes i mange kliniske situasjoner: Pasientveiledning og motivering; dokumentasjon av anomalier, status, fargeuttak, krakkeleringer, inngang til rotkanaler, osv.

«foto er foto»?

Nei, og den største forskjellen i kvalitet og pris ligger i oppløsningskvalitet på bildene.

Vi tok "samme" bilde med 2 forskjellige kameraer fra samme leverandør. 

VENSTRE BILDE: HD-oppløsning (1280 x 1024 px, 1.3Mpx) Kamera: Dürr Vistacam iX HD / HØYRE: VGA-oppløsning (470.000 px) Kamera: Dürr Vistacam iX

Det ligger veldig mye teknisk in­formasjon om oppløsning på nettet, og den ­interesserte kan søke der. Bruksnytten. etter min mening, tar utgangspunkt i at bildekvaliteten reflekterer det vi ser med det blotte øyet. Hva vi ser og opplever er avhengig av mediet vi ser bildet eller videoen på; en mobiltelefon, nettbrett, dataskjerm eller i en trykksak. Da er det greit å vite at et bilde består av små punkter, pixler, som inneholder en viss mengde informasjon.
Antall pixler i bildet bestemmes av fotoapparatet, det intraorale kameraet, røntgenutstyret osv. Tettheten angis som bildets bredde i pixler x pixler i høyde, og er altså forutsigbart og gitt – og angir kvaliteten på bildet. Dersom du «strekker» bildet blir det lengre mellom pixlene, og bildet blir dårligere. Og omvendt, et mindre bilde blir skarpere (men kanskje ikke mulig å observere med det blotte øye). Merk at du ikke kan dytte inn flere pixler (informasjonspunkter) for å få bedre kvalitet på bildet, men du kan fjerne pixler: Da får du et bilde med mindre informasjon, men kanskje godt nok for dataskjermen din.

Det er vesentlig hva du skal bruke bildet til; hva du skal se det på. Dataskjermermer av nyere type er stort sett gode. Likevel kan samme bilde se annerledes ut for deg på din maskin enn på kollegaens maskin. Eller på et nettbrett for den saks skyld: Dere har forskjellig media å se bildet på, og dere har hvert deres øyepar som er forskjellig.
I markedet opererer leverandøren med bildekvalitet som er pixelbredde x pixelhøyde. Dersom dette regnestykket gir 1,3 megapixler (Mpx), så er informasjonen i bildet veldig bra.
Problemet oppstår når leverandørene bruker «dynamisk», «proposjonalt» eller liknende verdier på bildet, sammen med focal-lenger og andre rare betegnelser. Etter vår mening kan vi se bort fra det, og be leverandøren dokumentere (skriftlig) antall pixler bredde x høyde. Vær også oppmerksom på at bilde­kvalitet og Videokvalitet er forskjellig på samme kamera (På Iphone har video dårligere oppløsning enn bilde)

Hvorfor skal du kjøpe et intraoralt kamera? Etter min mening må det være både for å få hjelp i den kliniske hverdag til å finne f.eks. krakkeleringer, kanalinnganger og annet vanskelig, samtidig som det kan være kjekt å vise og undervise pasienten ved å vise stygge fyllinger, plakk og annet.

Du kan skalere bildene slik at de blir veldig store på skjermen, og på bildene i venstre kolonne (HD-kamera) vil du kunne se selv de minste "usynlige" ting.
VGA-bildene har færre detaljer; det ser du sikkert uten mer diskusjon. Og ved stor forstørrelse blir VGA-bildene bare mer grøtete, og du får ingen hjelp til detaljene.

Klorheksidin i lavdose; Et effektivt tillegg til daglig munnhygiene

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klorheksidin i lavdose;

Et effektivt tillegg til daglig munnhygiene?

Av: Per Ramberg, dosent, Sahlgrenska Akademin, Gøteborgs universitet

Gingivitt og periodontitt er de vanligste sykdomstilstandene i munnen. Ca. 90 % av Sveriges befolkning har mer eller mindre uttalt gingivitt og ca. 60 % av alle personer over 40 år har tegn på periodontitt. Av disse har 10 % en så alvorlig form for periodontitt at de fleste tennene risikerer å gå tapt.

 

Forebygging og behandling av gingivitt og periodontitt baseres på tiltak som tar sikte på å redusere bakteriemengden i biofilmen til nivåer der disse ikke lenger kan indusere og opprettholde betennelse i de periodontale vevene. I den forebyggende tannpleie fokuserer man først og fremst på å forbedre pasientens egen munnhygiene siden en god munnhygiene er helt avgjørende for at pasienten skal kunne få og beholde god periodontal helse.

Det finnes imidlertid studier som viser at en persons evne eller vilje til å rengjøre tennerne tilstrekkelig godt gjennom regelmessig pussing, sjelden er til stede. Det har også vist seg at selv om pasienten har god munnhygiene i forbindelse med aktiv behandling, blir munnhygienen ofte dårligere etter avsluttet behandling, noe som ofte fører til tilbakefall av gingivitt/periodontitt. En rekke ulike antiseptika har i lang tid vært brukt for å forsøke å forebygge og forbedre orale sykdommer. I de siste 40 årene er bruken av klorheksidin blitt vanlig i tannpleien, særlig i situasjoner der pasienten av ulike årsaker ikke kan opprettholde tilstrekkelig god munnhygiene.

Problemet med regelmessig bruk av klorheksidin er imidlertid at midlet oftest gir bivirkninger i form av smakspåvirkning og misfarging, og iblant også epitelavstøtning allerede etter en eller noen dagers bruk. Disse bivirkningene er vanligst ved de konsentrasjonene som man oftest anbefaler ved skylling med klorheksidin (0,1 %-0,2 %).

Et annet problem som er forbundet med skylling med klorheksidin, er at stoffet reagerer med natriumlaurylsulfat (SLS), et overflatespenningsnedsettende middel som med noen få unntak finnes i alle tannkremer på markedet i dag. Anbefalingen er derfor at man bør vente i minst 30 minutter etter tannpuss før man skyller med klorheksidin for ikke å redusere effekten av dette (Barkvoll et al. 1989, Owens et al. 1997).

 

Fra tidligere studier vet man at skylling med klorheksidin på effektiv måte reduserer utvikling av gingivitt i kortere perioder, mellom tre og seks uker, uten tannpuss. Bruk i lengre tid anbefales sjelden, spesielt på grunn av bivirkninger, men de fleste langtidsstudier (6 til 12 måneder) har vist at når klorheksidin benyttes som tillegg til mekanisk munnhygiene, har det en uttalt effekt på plakk og gingivitt. Det er også hevdet at lengre tids bruk av klorheksidin måneder) vil medføre at den orale mikrofloraen påvirkes på en slik måte at det foreligger risiko for at det skal oppstå opportunistiske infeksjoner. De fleste langtidsstudier har likevel vist at selv om den orale floraen reduseres kraftig og forskyves noe mot en gramnegativ flora i forbindelse med skylling, så går mikrofloraen tilbake til de nivåene og den sammensetningen som forelå før klorheksidinskyllingen ble påbegynt, allerede i løpet av noen dager etter at skyllingen ble avsluttet.

 

Kjemisk plakkontroll er mange ganger et viktig tillegg og i noen situasjoner et alternativ til mekanisk plakkontroll. Derfor er det viktig å kartlegge både effekter og eventuelle bivirkninger av nye antimikrobielle tannpleieprodukter.

Nye munnskyllemiddel og tannkremer er nå kommet på markedet, og disse inneholder klorheksidin i kombinasjon med ytterligere et antiseptisk stoff, cetylpyridiniumklorid (CPC).
Kombinasjonen klorheksidin/cetylpyridiniumklorid (KHX/CPC) bygger på det prinsippet at KHX har en uttalt antimikrobiell effekt samt at CPC, i tillegg til sin antimikrobielle effekt, også har vist seg å kunne frigjøre LPS (lipopolysakkarid) fra biofilmen. LPS finnes i celleveggen, først og fremst på gramnegative bakterier, og har en uttalt proinflammatorisk effekt. I noen av disse nye kombinasjonsproduktene har man dessuten redusert konsentrasjonen av klorheksidin til 0,05 %-0,06 % for å minske forekomsten av bivirkninger.

 

I en studie der man lot en gruppe pasienter skylle med KHX/CPC som tillegg til den daglige munnhygienen og en annen gruppe med 0,2 % klorheksidin i seks måneder, fant man at effekten på plakk og gingivitt var sammenliknbar i begge gruppene (figur 1 og 2). Derimot opplevde pasientene som skylte med CHX/CPC, færre bivirkninger i form av misfarging og smakspåvirkning.

Bivirkningene hos pasientene i begge klorheksidingruppene var likevel, som forventet, mer uttalt enn hos pasientene i gruppen som bare skylte med placeboløsning (figur 3).

Kombinasjonen KHX/CPC finnes også i tannkrem som et potensielt tillegg til den daglige munnpleien.

 

Et problem som er forbundet med klorheksidin, er likevel at stoffet reagerer med natriumlaurylsulfat (SLS), et overflatespenningsnedsettende middel som med noen få unntak finnes i alle tannkremer på det svenske markedet i dag. For å kunne inkludere klorheksidin i en tannkrem må denne således ikke inneholde SLS, som derfor er erstattet av et annet overflatespenningsnedsettende middel med liknende egenskaper som SLS.

Det er også vurdert slik at kombinasjonen av fluor og klorheksidin kan redusere effekten av begge disse stoffene. Det har likevel vist seg i senere kliniske studier at verken klorheksidinets antiseptiske effekt eller fluorens tilgjengelighet ble påvirket negativt. Ingen omfattende undersøkelser er foretatt hittil for å vurdere tilleggseffekten av CHX/CPC-tannkrem.

 

I en nylig gjennomført studie pusset pasienter med gingivitt tennene med en KHX/CPCtannkrem med 1450 ppm natriumfluorid i seks uker. Disse ble sammenliknet med en gruppe pasienter som brukte en vanlig fluortannkrem. Etter seks uker fant man en signifikant gingivittreduksjon hos pasientene som hadde pusset tennene med KHX/CPC-tannkremen, mens man ikke kunne se noen forskjell i gingivittforekomsten hos de pasientene som hadde brukt fluortannkremen (figur 4). Ingen av pasientene i de to gruppene klaget over noen bivirkninger i form av misfarging eller smakspåvirkning.

 

All form for forebyggende pleie bygger på at pasienten kan opprettholde god munnhygiene, spesielt i de tilfellene man er disponert for å utvikle periodontitt.

Vi vet fremdeles ikke hvilke personer som kommer til å utvikle periodontitt, og derfor retter mye av den forebyggende pleien seg mot å behandle gingivitt. Klorheksidin og alle orale antiseptika har bare effekt på det supragingivale plakket, og derfor kan man ikke forvente seg noen effekt på periodontitten som sådan, men effekten er forebyggende mot å utvikle periodontitt eller å forhindre at man rammes igjen etter gjennomgått behandling. Antiseptiske unnskyllemidler eller tannkremer kan ikke erstatte den mekaniske rengjøringen, men i situasjoner der man har vanskelig for å opprettholde tilstrekkelig god munnhygiene eller er disponert for å utvikle periodontitt, kan et tillegg i form av et antiseptisk munnskyllemiddel eller en antiseptisk tannkrem ha avgjørende betydning for å unngå at pasienten får tilbakefall.

Som tidligere nevnt er det store problemer med bruk av antiseptiske midler, for eksempel klorheksidin, bivirkninger i form av misfarging av tenner og tunge samt smakspåvirkning, som spesielt gjelder ved langtidsbruk. En interessant iakttakelse er derfor at ingen bivirkninger i form kunne noteres etter seks ukers bruk av en tannkrem som inneholder klorheksidin. Årsaken kan være at konsentrasjonen av klorheksidin bare var 0,06 %, noe som i kombinasjon med et vel avveid slipemiddel var tilstrekkelig for å hindre at det skulle oppstå misfarging. En annen interessant iakttakelse var at ingen av deltakerne klaget over smakspåvirkning, noe som ellers er et vanlig forekommende problem ved bruk av klorheksidin.

Kombinasjon av klorheksidin i lavdose med et annet antiseptisk middel, også dette i lavdose, kan kanskje være en måte å unngå bivirkninger samtidig som den antimikrobielle effekten beholdes. Få velkontrollerte langtidsstudier har undersøkt effekten av antiseptiske midler mot gingivitt.

 

I retningslinjene til Socialstyrelsen heter det at tannhelsetjenesten kan tilby bruk av tannkrem med antimikrobiell substans, noe som antyder at man kan forvente seg en viss tilleggseffekt. Foreløpig er langtidseffekten ikke dokumentert, men hvis det viser seg at KHX/CPC i tannkrem har en effekt på gingivitt parallelt med færre bivirkninger, så har vi fått et viktig verktøy ved behandling av gingivitt og i forlengelsen kanskje også periodontitt.

Behovet for effektive antiseptiske munnskyllemidler og tannkremer er stadig stort, spesielt hos de pasientgruppene som har vanskelig for å opprettholde god mekanisk munnhygiene.

 

For ytterligere informasjon kontakt forfatteren Per Ramberg på følgende e-postadresse: per.ramberg@odontologi.gu.se

På 50-tallet ble kompositt som fyllingsmateriale først introdusert. Det pågår en kontinuerlig utvikling av materialet for å finne den optimale kompositt. Det gir seg også utslag i en markedsføring som ikke alltid tar hensyn til at materialet som introduseres ikke har tilstrekkelig dokumentasjon eller brukstid før det slippes ut på markedet.

Kompositt er som navnet sier, en kombinasjon av materialer, i første rekke en organisk polymermatrise (plast) og et fyllstoff som hovedsakelig består av uorganiske forbindelser.

Den organiske polymermatrisen er en resin, den første den tyktflytende Bis-GMA (Bowens; bisphenol-A-glycidyldimethacrylate) som gjerne blandes med andre monomerer som TEGDMA, UDMA og Bis-EMA grunnet ønske om lavere grad av viskositet.

Den uorganiske delen (fyllstoff) består av ulike partikler som glasspartikler, kvarts, silika, diverse metalloksider, for å nevne noe. Det er resin-komponenten(e) som herdes, enten med lys, kjemisk herding eller en kombinasjon av disse.
En grei måte å gruppere komposittmaterialene på er:

  • resin-kompositter (polymerkompositter)
  • glassionomerer
  • kompomerer
  • ormocerer

Innenfor hver gruppe kan vi finne “avvik”, som til eksempel resinforsterket glassionomersement. Kompomerer er kombinasjon av glassionomer og kompositt, og er lite brukt i dag. Ormocer ble – etter mitt hode som ikke husker så langt tilbake presentert for tannleger en god stund før århundreskiftet. Men den kom tilbake rundt 2002, og floppet. Nå er den på nytt tilbake, og en runde i forsk-ningsmiljører viser at Ormocer stort sett ikke er verre eller dårligere enn komposittene.

Det er til eksempel rapportert om østrogen effekt hos Ormocerer.
I denne artikkelen skal vi konsentrere oss om resinkompositter, nærmere bestemt “Nanohybrider” som vi igjen deler inn i grupper.

Vi bare nevner de produktene vi legger inn i den enkelte gruppe, og overlate til produsentene å fortelle om innhold. Her passer det med en historie om “diversifisering” – et viktig begrep i markedsføring: “Vårt produkt er likt de andre, men ikke likere enn at vi har puttet noe annet inn i kompositten (eller har lagt en annen mening inn i hva som er i kompositten).
Det likeste er at vårt produkt er bedre enn de andre”.

Altså: Vent med å skifte til “det beste produktet” inntil du har sjekket litt. Google er en grei venn her. Professor Asbjørn Jokstad’s nettside: www.jokstad.no er også en god venn å ha. En helt sikker konklusjon Kompositter med trygg produsent er stort sett like gode; har gode mekaniske, estetiske og biologiske egenskaper. Håndering, viskositet og translusens er de viktigste egenskaper som skiller. En nyere amerikansk undersøkelse viser at tannlegene setter tillit til produsent høyest, og setter sitt valg etter merketroverdighet, pris..? Selger beskrivelser som dette burde vi få slippe: En unikt universal kompositt, like god til anterior som til posterior bruk. Overlegen estetikk og fysiske egenskaper som kort herdetid, lav krympningsverdi, høy slite-styrke, enestående polerbarhet og meget god kameloneffekt. 45% av tannlegene bruker ett komposittvare-merke anteriort og posteriort. 55% bruker forskjellig varemerke anteriort og posteriort.

Hva er restmonomerer? Litt om BisGMA, UDMA, TEGDMA, TMPTMA, kamferkinon (CQ) BisGMA, diuretan-dimetakrylat (UDMA), triethylenglycol dimetakrylat (TEGDMA) er vanlig forekommende monomerer i kompositer, mens trimetylolpropan trimetylakrylat (TMPTMA) er ganske uvanlig. Oppgaven til disse monomerene er i forbindelse med herdereaksjonen å lage et finmasket og sterkt tredimensjonalt nettverk der helst alle molekylene skal sitte fast et sted. Maskene skal helst være så små at også andre (dvs. ubundne) komponenter i kompositten havner “bak gitteret” og dermed ikke kan lekke ut. Et eksempel på sike ubundne komponentere er co-initiatorer; flere av disse benevnes “cytotoksiske”. Høyt restmonomerinnhold tyder på dårlig herding (= hvor bra kvaliteten på bygging av det finmaskede nettverket er). Hvor bra dette nettverket lages i forbindelse med herdingen bestemmer derfor ikke bare de mekaniske egenskapene, men også restmonomerinnholdet, lekkasjen av monomerer og biokomplatibiliteten. In vitro-forsøk har vist at monomerer som BisGMA, TEGDMA, HEMA; men også til-førsel av stoffer som initatoren kamferkinon (CQ), kan ha hormonforstyrrende, mutagene, teratogene og gentoksiske effekter. HEMA (2-hydroxyetyl metakrylat) er en liten molekyl som kan bidra ved byggingen av nettverket. Den er også hydrofil og penetrerer derfor lett mukosa. HEMA har vist seg å minske celleproliferasjon og gi induksjon av apoptosis (programmert celledød) selv ved lave konsentrasjoner in vitro. Til og med TEGDMA har vist seg å gi apoptosis (in vitro) ved lave konsentrasjoner.

NIOM publiserte 29.juni 2016 en kort artikkel om "Quality of medical devices used in dentistry". Der beskrives at det er internasjonal aktivitet rundt temaet, og at man er opptatt av å kvalitetssikre medisinsk utstyr brukt i Tannlegepraksis.
Det starter bra: "Kvaliteten på dentalt utstyr har vært diskutert i et århundre..." : La oss se om dette fører noe steds hen

Fra NIOMs nettsider

The quality of dental products has been under discussion for more than a century. The discussion has centered on determining which qualities are important and how they can be assured in the design and in the manufacturing process. The longevity and efficacy of dental restorative procedures is to a great extent related to the quality of the products used. The quality and use of medical devices has a direct impact on health issues and health economics.

The increasing focus on consumer protection related to the safety and efficacy of medical device has led to a more cautious attitude towards accepting new products at face value. The use of internationally accepted product standards has been very useful for developing safe products as well as for the international trade. International standards in dentistry (ISO/TC 106) promote quality ISO/TC 106, the International Organization for Standardization’s Technical Committee 106 Dentistry, has developed more than 140 standards in dentistry during the last 52 years. The development of requirements and specifications is based on scientific data obtained during the year. The final work is performed at the annual meetings of the 8 subcommittees:

  • Subcommittee 1 (SC 1) Filling and restorative materials
  • SC 2 Prosthodontic materials
  • SC 3 Terminology
  • SC 4 Dental instruments
  • SC 6 Dental equipment
  • SC 7 Oral care products
  • SC 8 Dental implants
  • SC 9 Dental CAD-CAM systems
Dette gjelder en egen oppføring i Leverandørregisteret: Tannleger, tannteknikere og øvrig tannhelsepersonell kan nå krysse av for ønsket produktområde de vil orientere seg i, samt etablere en egen huskeliste på "Mitt Tannhjul". Leverandørene grupperes i hovedgrupper basert på hva de leverer, og leverandørene får en egen, søkbar "LANDINGSSIDE" som de kan bruke til hva de vil.

Du må velge inntil 3 grupper du vil plasseres i: (Mer forklaring lenger ned på siden) TOTALLEVERANDØR UTSTYRSLEVERANDØR FORBRUKSLEVERANDØR Forbruk Hygiene/Sterilisering Implantatkomponenter Implantatsystemer Innredning Intraoral scanning IT og Data Keramer Metaller Mindre utstyr/instrumenter Munnpleie Tannteknisk Yrkesklær Kirurgi

leverandorervignettDette gjelder egen oppføring i Leverandørregisteret: Leverandørene grupperes basert på hva de kan levere, og leverandørene får en egen, søkbar "LANDINGSSIDE" som de kan bruke til hva de vil. Alle brukere; tannleger, tannteknikere og øvrig tannhelsepersonell kan søke ved å krysse av for ønsket produktområde de vil orientere seg i, samt etablere en egen huskeliste på "Mitt Tannhjul".  Treff på andre søk som for eksempel "bleking" avhenger om leverandøren har lagt dette ordet inn på sin landingsside. Dette er en unik funksjon for tannleger som skal lete etter leverandør, og vi vil markedsføre denne funksjonen aktivt. Brukere som ønsker det, kan logge seg inn og lagre "ønskelister, huskelister" eller hva man nå skal kalle det, på "Mitt tannhjul", slik at brukerne kan gå tilbake til listen når det trengs. Som eksempel kan man tenke seg at klinikken bruker sin liste som "hvor skal jeg bestille"-liste. Først en skisse på hvordan oppføringen ser ut (hele listen finnes på linke på bildet) - og med forklaring på de enkelte elementer: leverandorregister forklaring skisse Hele oppføringen linker til firmaets "Landingsside"; se nedenfor Denne oppføringen er en betalingsløsning, og er som over: Leverandørlisten oppføring inkluderer 3 hovedområder og TAG-linje 1, maks 65 tegn Leverandørlisten tilleggspakke gir 3 ekstra hovedområder + TAG-linje 1, maks 65 tegn

 

Landingsside:

Fra Leverandørregisteret kan brukerne tannhelsepersonell klikke seg ned til Leverandørens egen LANDINGSSIDE: Denne siden vil bli "SelvBetjent", og der kan leverandøren markedsføre seg (nesten) helt fritt med tekst, bilder og videre linking: Vi legger oss bare opp i uttrykk som "best, først, eneste, enestående, markedsleder osv" (bortsett fra de som virkelig kan dokumentere påstander).

Våre kunder på Leverandørlisten må finne inntil 3 hovedområder som de synes er mest representativt for virksomheten.

Listen er nedenfor, og vi har den som et forslag: Har du andre ønsker, hører vi gjerne om det. TOTALLEVERANDØR --> Units, røntgen, scannere, stor og små utstyrsgjenstander, bredt forbruksortiment fra de fleste leverandører,  innredning, planlegging av praksis mv. Leverer til tannleger, tanntekniske laboratorier UTSTYRSLEVERANDØR --> Units, røntgen, scannere, stor og små utstyrsgjenstander FORBRUKSLEVERANDØR -> bredt forbruksortiment fra de fleste leverandører Forbruk --> Godt utvalg av forbruksmateriell til de fleste behandlingsbehov Mindre utstyr/instrumenter --> Tekniske apparater Implantatsystemer --> Komplette system med faglig støttefunksjon og produsentgaranti Implantatkomponenter --> Innredning --> Hygiene/Sterilisering --> Sterilisering, desinfeksjon på klinikken IT og Data --> Generell datakompetanse, EPJ, maskinvare og softvare Intraoral scanning --> Keramer --> Metaller --> Munnpleie --> Tannteknisk --> Tanntekniske materialer: gull, metaller, kompositte materialer og keramer, krone-bromateriell Yrkesklær --> Kirurgi --> Instrumenter, produkter til bruk ved kirurgi, benregenerasjon etc.

Passord er feil

Mistet ditt passord?

Passord er feil

Mistet passordet ditt?

Skriv inn e-postadressen din.
Du vil motta en link for å generere et nytt passord.

E-post er feil

Tilbake til Logg inn