Stortinget – Møte tirsdag den 8. april 2003 kl. 10
Det starter bra: "Kvaliteten på dentalt utstyr har vært diskutert i et århundre..." : La oss se om dette fører noe steds hen
The quality of dental products has been under discussion for more than a century. The discussion has centered on determining which qualities are important and how they can be assured in the design and in the manufacturing process. The longevity and efficacy of dental restorative procedures is to a great extent related to the quality of the products used. The quality and use of medical devices has a direct impact on health issues and health economics.
The increasing focus on consumer protection related to the safety and efficacy of medical device has led to a more cautious attitude towards accepting new products at face value. The use of internationally accepted product standards has been very useful for developing safe products as well as for the international trade. International standards in dentistry (ISO/TC 106) promote quality ISO/TC 106, the International Organization for Standardization’s Technical Committee 106 Dentistry, has developed more than 140 standards in dentistry during the last 52 years. The development of requirements and specifications is based on scientific data obtained during the year. The final work is performed at the annual meetings of the 8 subcommittees:
- Subcommittee 1 (SC 1) Filling and restorative materials
- SC 2 Prosthodontic materials
- SC 3 Terminology
- SC 4 Dental instruments
- SC 6 Dental equipment
- SC 7 Oral care products
- SC 8 Dental implants
- SC 9 Dental CAD-CAM systems
Her er noen av Tingrettens og Lagmannsrettens vurderinger av de påstander som NTFs advokater, Zaidi og vitnet Asmyhr kom med i rettene; de to siste under eds ansvar: Konklusjoner på historier og argumenter som Tingretten, Lagmannsretten og Høyesterett ikke fant troverdig eller som rettene ikke kunne legge avgjørende vekt på. I Tidende 2016/2 skriver NTFs sekretariat: "NTF er bekymret for nyutdannede tannlegers rettssikkerhet": Artikkelen er et angrep på Norsk rettsvesen generelt og på de medlemmer som vil ha fram sannheten, spesielt. Det synes underlig at Hovedstyrene 2015 og 2016 skal identifisere seg med sekretariatets framstilling om egen innsats.
Lagmannsretten:
- Oppsigelsen skjedde som følge av at det ikke var grunnlag for å få ankende part opp på det forventede nivå. At ankende part nå har fått autorisasjon gjennom et prosjekt i regi av NAV, kan ikke tillegges betydning i forhold til de faglige vurderinger som ble gjort.
- Manglende faglig dyktighet er begrunnet i flere forhold, ikke bare manglende praksis fra studiet i Polen. Etter bevisførselen er det sannsynliggjort at ankende part heller ikke hadde et forsvarlig faglig nivå etter fem måneders praksis ved klinikken
- Lagmannsretten finner ikke holdepunkter for at det ved oppsigelsen er tatt, eller lagt vekt på utenforliggende hensyn. Det vises til tingrettens vurdering som lagmannsretten er enig i.
- Lagmannsretten finner ikke bevismessig dekning for at den påståtte personalkonflikten med tannpleier, ressursmessige hensyn eller en kombinasjon av disse forhold har vært den reelle årsaken til oppsigelsen.
- Hordaland fylkeskommune har vunnet saken, og skal tilkjennes erstatning for sakskostnader i medhold av tvisteloven § 20-2 første og annet ledd. Det foreligger ikke tungtveiende grunner som gjør det rimelig å gjøre unntak for ankende parts erstatningsansvar.
Tingretten:
- Gjennomgangen som ble foretatt av Asmyhr fra tannlegeforeningen er av mer overfladisk karakter. Han har ikke fullstendig oversikt over situasjonen, slik Anne Sigrid Totland har. Vitnet er også ansatt i Tannlegeforeningen, som har prosessoppdraget for saksøker. Retten finner derfor ikke at det kan legges avgjørende vekt på hans forklaring, da det fremstår som klart at det skjønnet som er utøvd av Totland er forsvarlig. Grunnlaget for hennes vurdering bygger på observasjoner over lengre tid.
- Retten tilføyer at retten finner det klart sannsynliggjort at det ikke er tatt utenforliggende hensyn.
- Det er ikke utøvd et uforsvarlig skjønn. Oppsigelsen er ikke motivert av andre grunner enn arbeidstakers manglende faglige dyktighet
- Retten finner imidlertid ingen bevismessig forankring for at oppsigelsen skyldes en personalkonflikt.
- Retten finner det også klart sannsynliggjort at årsaken til oppsigelsen ikke skyldes ressursmessige hensyn.
- Retten finner heller ikke saksøkers forklaring om manglende veiledning ved Husnes tannklinikk troverdig. Et moment i den forbindelse er det også at bevisførselen også etterlater et klart inntrykk av at Zaidi overfor Totland var noe tildekkende med hensyn til sine manglende praktiske ferdigheter.
- Retten legger til grunn at unnlatelse av drøfting ikke medfører ugyldighet, men er et moment ved vurderingen av om oppsigelsen er saklig begrunnet. Det vises til Rt-2003-1071. Med saksøkers manglende realkompetanse er det vanskelig å se at det var noe som kunne være gjenstand for å drøfte
- Retten har ikke tatt stilling til spørsmål av prinsipiell karakter, men kun spørsmålet om gyldigheten av den konkrete oppsigelsen av saksøker i prøvetiden.
- Saken har heller ikke budt på tvil.
Det startet egentlig med store problemer med å finne fram til rette kontor i Helsedirektoratet; Du finner en liste her, som hele tiden blir endret. Tror vi.
I 2015 var det om lag 320 ikke-tidsbegrensede eller permanente statlige organisasjoner.
HELSEDIREKTORATET (HDIR)er delt opp slik, du finner det skjematisk også på linken der du kan lese mer om arbeidsområde mm.
- Divisjon folkehelse
- Divisjon helseøkonomi og finansiering
- Divisjon kompetanse og personell
- Divisjon primærhelsetjenester
- Avdeling allmennhelsetjenester
- Tannhelsekontoret
- Avdeling allmennhelsetjenester
- Divisjon spesialisthelsetjenester
- Divisjon utvikling og digitalisering
- Etater
Tannhelsekontorets leder er pr. 1.desember 2016
Tannlege Hildur Cecilie Søhoel (epost) T: 24163844
Stilling: seniorrådgiver, Avdeling allmennhelsetjenester -
Ansvarsområder
Du finner en pdf med stort organisasjonskart for Helsedirektoratet her
Her legger vi noen linker og informasjon relatert til Helsedirektoratet. De kan være nyttige ved søk på "Tannhjulet"
-
tillegg har Helsedirektoratet et helhetlig ansvar for den nasjonale helseberedskapen i Norge. Statens strålevern en egen etat i Helsedirektoratet. Helseøkonomiforvaltningen5 KB (432 ord) - 18. mar. 2017 kl. 18:45
-
direktøren i Sosial- og helsedirektoratet, mens helsedirektør er brukt særlig etter at etaten skiftet navn til Helsedirektoratet i 2008. Ludvig Wilhelm3 KB (296 ord) - 20. sep. 2015 kl. 16:22
-
Diseases and Related Health Problems, hvor den norske oversettelsen er utgitt av KITH på oppdrag fra Sosial- og helsedirektoratet. KITH ICD-10 Søkeverktøy4 KB (55 ord) - 14. mar. 2016 kl. 03:17
-
Helsedirektoratets side om sjeldne tilstander Servicetelefonen for sjeldne tilstander i Helsedirektoratet Kompetansesentre for sjeldne1 KB (99 ord) - 14. mar. 2016 kl. 21:35
-
helsepersonelloven. Etaten ble opprettet i 2001. SAK var underlagt Helsedirektoratet. SAK tildelte autorisasjon og lisens til helsepersonell, og organiserte6 KB (477 ord) - 3. jan. 2017 kl. 02:05
-
Norsk pasientregister (kategori Sosial- og helsedirektoratet)pasientregister er et av Norges sentrale helseregistre og blir drevet av Helsedirektoratet. NPR sin primære oppgave er å samle inn informasjon om alle pasienter2 KB (148 ord) - 21. nov. 2016 kl. 00:41
-
Skjenkeblekkspruten. ^ https://helsedirektoratet.no/folkehelse/alkohol/skjenkebevilling-for-alkohol Kommunale salgs- og skjenkebevillinger, Helsedirektoratet1 KB (126 ord) - 15. feb. 2016 kl. 00:20
-
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3196952/ ^ Helsedirektoratet: Ambivalens og motivasjonskonflikt ^ Helsedirektoratet: Ambivalens og rusmisbrk2 KB (244 ord) - 15. feb. 2016 kl. 18:23
-
av Helsedirektoratet, som fastsetter kravene etter råd fra spesialitetskomitéer på fem medlemmer innen de enkelte disiplinene. Helsedirektoratet oppnevner1 KB (145 ord) - 16. mar. 2016 kl. 10:56
-
Statens strålevern (kategori Helsedirektoratet)Statens strålevern er en etat i Helsedirektoratet og Norges fagmyndighet innen strålevern og atomsikkerhet. Etaten skal overvåke naturlig og kunstig stråling6 KB (615 ord) - 17. feb. 2017 kl. 11:39
-
avdeling sykehustjenester i Helsedirektoratet, før hun ble ansatt midlertidig som en av to assisterende direktører i Helsedirektoratet fra 30. april 2014. Den
Helsedirektoratet er et fag- og myndighetsorgan som er underlagt Helse- og omsorgsdepartementet. Direktoratet har også oppgaver fra Kommunal- og regionaldepartementet.
Direktoratet er faglig rådgiver, iverksetter av vedtatt politikk og forvalter av lov og regelverk innenfor helse- og omsorgssektoren. I tillegg har Helsedirektoratet et helhetlig ansvar for den nasjonale helseberedskapen i Norge.
Statens strålevern en egen etat i Helsedirektoratet. Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) er en ytre etat i direktoratet, og Helsedirektoratet har det administrative ansvaret for Pasient- og brukerombudene (POBO).
Historie
Helsedirektoratet slik vi kjenner det i dag ble opprettet 1. januar 2002 og het Sosial- og helsedirektoratet frem til 1. april 2008.[1] Bakgrunnen for navneskiftet var en overføring av arbeidsoppgaver på sosialfeltet fra Sosial- og helsedirektoratet til Arbeids- og velferdsdirektoratet (NAV).
Ved opprettelsen i 2002 ble mange etater slått sammen til Sosial- og helsedirektoratet, deriblant Rusmiddeldirektoratet, Statens tobakksskaderåd, Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet, Giftinformasjonssentralen og bl.a. deler av Helsetilsynet.
I januar 2007 ble Norsk pasientregister organisert inn i Helsedirektoratet.
I januar 2009 ble Helseøkonomiforvaltningen (HELFO), som blant annet dekker legemiddelrefusjoner, refusjoner til primærhelsetjenesten og private avtalespesialister, flyttet fra NAV til Helsedirektoratet. HELFO forvalter ca.25 milliarder kroner årlig gjennom direkte oppgjør til behandlere, leverandører og tjenesteytere, samt individuell refusjon av utgifter til blant annet legemidler, tannhelse og helsetjenester i utlandet. I tillegg har HELFO ansvar for ordningen med fastlegebytter og europeisk helsetrygdkort.
Fra 1. januar 2016 ble Statens strålevern en egen etat i Helsedirektoratet. Fra samme dato ble Statens autorisasjonskontor for helsepersonell (SAK) innlemmet i direktoratet, sammen med Seksjon for meldeordninger og Sekretariatet for nasjonalt råd for kvalitet og prioritering fra Kunnskapssenteret.
Bjørn-Inge Larsen var helsedirektør i perioden 2002-2012.
Fra 1945 til 2001 var Helsedirektoratet også navnet på helseforvaltningens sentrale organ som omfattet både forvaltning og tilsyn, inntil tilsyn ble skilt ut i et eget direktorat, Statens helsetilsyn.
Organisasjonsstruktur
Direktoratet ledes av helsedirektør Bjørn Guldvog, assisterende helsedirektør er Olav Slåttebrekk. Direktoratet er delt opp i seks divisjoner:
- Folkehelse
- Helseøkonomi og finansiering
- Kompetanse og personell
- Primærhelsetjenesten
- Spesialisthelsetjenesten
- Utvikling og digitalisering
Eksterne lenker
- Helsedirektoratet
- Helfo
- Pasient- og brukerombudet
- Samler oppgaver i ett direktorat. Pressemelding 31. januar 2008 fraArbeids- og inkluderingsdepartementet
- Sosial- og helsedirektoratet overtar nye oppgaver. Nyhet, Sosial- og helsedirektoratets hjemmeside, 7. februar 2008
|
"Meldesystemene fungerer ikke, validering mangler: Sist vinter fikk det politiske systemet en påminning om en virkelighet som berører mange av dere; pasienter skades som følge av at utstyr og/eller metoder ikke holder mål. Jeg tenker her på den såkalte Dent-O-Sept-saken. De innspillene og tilbakemeldingene vi fikk fra sykehusene var her til stor nytte. Hovedansvaret i denne saken ligger helt klart hos en produsent som ikke oppfylte de forutsetningene som var stilt."
"Disse penslene ble benyttet uten noen forutgående validering eller noen kritisk gjennomgang i forhold til funksjon. Er dette allment? Blir utstyr og metoder virkelig tatt i bruk, uten noen kritisk gjennomgang i forkant?" (Focus tenkte også på 4U-kompositt :-)
Dette er et utdrag som angår Dent-O-Septsaken og kvalitetskontroll fra en tale holdt av daværende Helseminister Dagfinn Høybråten
"Innledning til debatt under Legeforeningens landsstyremøte i Tromsø", onsdag 5. juni 2002 kl 1645
Hele talen finner du her: Publisert under: Regjeringen Bondevik II, Utgiver: Helsedepartementet
Meldesystemene fungerer ikke, validering mangler
Sist vinter fikk det politiske systemet en påminning om en virkelighet som berører mange av dere; pasienter skades som følge av at utstyr og/eller metoder ikke holder mål. Jeg tenker her på den såkalte Dent-O-Sept-saken. Den ble som dere vet også gjenstand for redegjørelse og debatt i Stortinget. De innspillene og tilbakemeldingene vi fikk fra sykehusene var her til stor nytte. Hovedansvaret i denne saken ligger helt klart hos en produsent som ikke oppfylte de forutsetningene som var stilt. Men denne saken har i tillegg ført til at vi stiller noen nye spørsmål. I forhold til sykehusene er kanskje disse de viktigste to;
- Disse munnpenslene ble sendt tilbake til produsenten på grunn av misfarging, trolig uten at noen fant det for godt å sikre at melding også ble gitt til sykehusets eget kvalitetsutvalg slik at det kunne vært fanget opp der. Hvorfor?
- Disse penslene ble benyttet uten noen forutgående validering eller noen kritisk gjennomgang i forhold til funksjon. Er dette allment? Blir utstyr og metoder virkelig tatt i bruk, uten noen kritisk gjennomgang i forkant?
Fokus på alt arbeid vi gjør innen helsetjenestene bør være i møtepunktet med den enkelte pasienten. For å få dette til, er en systematisk brukermedvirkning påkrevd.
Lov om erstatning ved pasientskader mv. (pasientskadeloven) |
Her finner du årspremie (eller "Tilskuddssatser"):Forskrift om pasientskadelovens virkeområde og om tilskuddsplikt for den som yter helsehjelp utenfor den offentlige helse- og omsorgstjenesten. |
Tidligere artikkel i Focus Våren 2016 finner du her |
Les også:Rekordhøye tannlegeerstatninger fra NPE |
Legg merke til at innbetalingssatsene ligger i en forskrift, og ikke i loven.
og
15.5.2009 ble Kongens myndighet etter § 16 i pasientskadeloven, jf. § 10 og § 11 i forskrift 20. desember 2002 nr. 1625 om Norsk pasientskadeserstatning og Pasientskadenemnda delegert til Helse- og omsorgsdepartementet.
Her er utdrag fra NPE's Årsrapport, i pdf-formater:
NPE finansierer sin drift og utbetalinger ved at autorisert helsepersonell betaler en årlig premie. NPE omtaler premiebeløpet som "tilskudd"
I 20016 meldte NPE: "Nivået på tilskuddet vil øke for alle helsepersonellgrupper, men for noen grupper vil økningen bli ekstra stor som følge av en samtidig økning av risikofaktoren. For allmennpraktiserende tannleger vil den foreslåtte endringen utgjøre en økning med 115%, mens den for tannlegespesialist innen oral kirurgi/medisin og protetikk, samt tannleger som driver med implantat, vil utgjøre en økning på 85%."
Her er jeg! (Hint #2: Tidligere Focus-utgivelser)
Vi ser på hva som har skjedd, og hvilke premier vi snakker om. Vi finner gruppene som skal betale, i Helsepersonelloven, og der står også "tilskuddene" som er vedtatt fra år til år. For oss er det relevant å plukke ut "Tannhelsegruppene", som er:
Helsepersonellgrupper | Risiko-gruppe | Tilskudd/ Premie 2016 | Tilskudd/ Premie 2017 |
Tannhelsesekretær | 1 | 633 | 712 |
Tannlegespesialist innen oral kirurgi/medisin og protetikk samt tannleger som driver med implantat | 6a | 19 731 | 22 205 |
Øvrige tannleger | 5 | 11 169 | 12 569 |
Tannpleier | 1 | 633 | 712 |
Tanntekniker | 1 | 633 | 712 |
Hver eneste av de gruppene som er forpliktet til å vurdere å betale premie/innskudd til NPE er autorisert helsepersonell: Ingen annen tannhelsegruppe kan betale premie/tilskudd for å yte behandling eller ta del i behandling til tannhelsepasienter .
Hvor mye har hver gruppe betalt inn tidligere år?
Avrundet til millioner norske kroner
Helsepersonellgruppe | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 |
Tannhelsesekretær | 1,2 | 1,0 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,6 |
Tannlegespesialist innen oral kirurgi | 16,9 | 13,9 | 8,6 | 8,2 | 7,6 | 3,8 |
Tannpleier | 0,3 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,1 |
Tanntekniker | 0,2 | 0,2 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
øvrige tannleger | 27,7 | 24,5 | 13,9 | 13,7 | 13,1 | 8,4 |
Alle tannhelsepersonellgrupper | 46,2 | 39,9 | 23,7 | 23,1 | 21,8 | 13,2 |
Alle helsepersonellgrupper | 93,2 | 81,4 | 46,1 | 45,2 | 42,6 | 26,3 |
Synes du forholdet mellom legetjenestens innsats og tannhelsetjenestens innsats står i stil med skadeomfanget?
Og her følger utbetaling av erstatningskrav:
Erstatningsutbet i mill.kroner | 2016 | 2015 |
Erstatningsutbetalinger OFF | 948,4 | 882,4 |
Erstatningsutbetalinger PRIVAT | 35,3 | 42,4 |
Erstatningsutbetalinger TOTALT | 987,1 | 932,6 |
Henger dette på greip?
I tillegg kommer avsetning til FOND som brukerne nå betaler. Lovligheten av dette bør undersøkes.
Se venstre marg
Nedenfor et par tabeller / detaljer til bakgrunnsinformasjon
Tabell for innkomne erstatningskrav og medholdsprosent; sier noe om arbeidsbelastning?
Antall erstatningskrav mottatt | 2016 | 2015 | ||
Mottatte erstatningskrav Privat | 609 | 43% | 569 | 37% |
Mottatte erstatningskrav OFF | 4 902 | 31% | 5 066 | 32% |
Mottatte erstatningskrav totalt | 5 629 | 5 742 | ||
Erstatningsutbetalinger (utbetaling fra legemiddelforsikringen) | 3,3 mill (2016) | 7,7 mill (2015) |
Hvor mye har hver gruppe betalt inn tidligere år - detaljer i norske kroner
Helsepersonellgruppe | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 |
Tannhelsesekretær | 1,193,981 | 1,026,922 | 840,391 | 809,467 | 799,343 | 627,364 |
Tannlegespesialist innen oral kirurgi | 16,857,814 | 13,923,969 | 8,640,443 | 8,183,735 | 7,605,451 | 3,837,860 |
Tannpleier | 289,606 | 244,161 | 193,353 | 181,253 | 168,220 | 129,288 |
Tanntekniker | 174,913 | 173,663 | 143,271 | 143,710 | 145,214 | 111,476 |
øvrige tannleger | 27,656,702 | 24,548,010 | 13,852,591 | 13,731,720 | 13,091,921 | 8,447,283 |
Alle tannhelsepersonellgrupper | 46,175,033 | 39,918,741 | 23,672,064 | 23,051,899 | 21,812,162 | 13,155,283 |
Alle helsepersonellgrupper | 93,206,091 | 81,405,576 | 46,110,836 | 45,212,499 | 42,645,526 | 26,297,724 |
Hvordan synes du forholdet mellom legetjenestens innsats og tannhelsetjenestens innsats står i stil med skadeomfanget?
Fylkestannlegen i Hordaland og Høyesterettsadvokat Svein Aage Valen har et knusende tilsvar i det påfølgende Tidende #3: 17.mars 2016: "Innlegget er så tendensiøst og subjektivt at det krever et motsvar." De 2 forfatterne plukker artikkelen fra advokatene i NTF i fillebiter. Den bør nesten leses samtidig...:-)
Denne artikkelen ble publisert i NTFs Tidende #2, 18.februar 2016, og artikkelen er underskrevet "NTFs sekretariat", hvilket i prinsippet må tolkes om "engasjerte jurister i NTF's sekretariat".
Artikkelen er i sin form så spesiell at undertegnede redaktør av Focus vil knytte noen kommentarer til den: På NTFs Representantskap i 28.november 2015 leste daværende visepresident Arnt Einar Andersen opp en redegjørelse fra Hovedstyret om NTFs syn på rettstvisten med Hordaland Fylkeskommune om oppsigelse av en Lisenstannlege, en rettstvist der NTF tapte enstemmig i alle rettsinstanser, inkludert Høyesteretts ankeutvalg. Flere representanter reagerte på redegjørelsen, og reaksjonen kom også til meg. Jeg varslet Hordaland Fylkeskommune om dette tidlig i januar 2016, og basert på de føringer som ligger i NTFs vedtekter og konsultasjon med 2 tidligere ordførere i Representantskapet, ba jeg om utskrift og/eller opptak av innlegget. Jeg mente Hovedstyret ikke hadde grunn til å skjule noe, men fikk avslag på innsyn gjennom et aggressivt brev undertegnet Camilla fra Hovedstyret 2016. <br>Så skjedde det utrolige: Denne artikkelen; "NTF er bekymret for nyutdannede tannlegers rettssikkerhet", er nærmest ordrett det som ble lagt fram for NTFs Representantskap i Nov.2015 - og nå er det undertegnet "NTFs sekretariat". Artikkelen ble ikke forevist motparten, Fylkestannlegen i Hordaland, slik at vedkommende kunne replisere i samme nummer av Tidende. Istedet skriver NTFs sekretariat at de helst ser at alle glemmer denne saken. Dere finner det meste om saken på tannhjulets Bibliotek, søk "Lisenstannlegesaken" Mvh Redaktør Focus, |
Gulating lagmannsrett har nylig avsagt dom vedrørende gyldigheten av en oppsigelse i prøvetid av en offentlig ansatt tannlege med lisens etter helsepersonelloven § 49. Høyesterett avviste anken, og dommen er dermed rettskraftig. Under følger en redegjørelse for det prinsipielle grunnlaget for NTFs engasjement i saken. Dommen gir etter NTFs oppfatning grunn til bekymring for nyutdannede tannlegers rettssikkerhet.
Medlemskontingenten i NTF dekker kostnadene ved juridisk bistand til medlemmer i om lag 2 000 juridiske enkeltsaker per år. Arbeidsrett har alltid vært et av kjerneområdene for juridisk bistand i både offentlig og privat sektor. Tilbudet om juridisk rådgivning og bistand til NTFs medlemmer er beskrevet på www.tannlegeforeningen.no under «jus og arbeidsliv». NTFs advokater bistår hvert år medlemmer i både privat og offentlig sektor i et betydelig antall arbeidskonflikter, herunder oppsigelsessaker. Det vil i slike saker alltid bli forsøkt å finne minnelige løsninger. Medlemmer kan etter en konkret vurdering også få advokatbistand eller økonomisk stønad fra NTFs rettshjelpsordning i forbindelse med rettssaker, der det anses nødvendig etter en arbeidsrettslig vurdering. NTF er en arbeidstakerforening i offentlig sektor, og bistår alltid arbeidstaker i en arbeidskonflikt med arbeidsgiver, uavhengig av om arbeidstaker i den konkrete saken er tannlege, klinikksjef, overtannlege eller fylkestannlege. Dette er en sentral oppgave for enhver arbeidstakerforening. Dette betyr selvsagt ikke at NTF som organisasjon er part i slike saker. I den offentlige tannhelsetjenesten er fylkeskommunen part på arbeidsgiversiden. De har personalavdelinger og juridisk støtteapparat som forventes å bistå alle tannleger i lederstillinger når de representerer arbeidsgiver i en arbeidskonflikt med en arbeidstaker. Den store forskjellen i styrkeforholdet mellom arbeidsgiversiden og arbeidstakeren er årsaken til at NTF i offentlig sektor er en arbeidstakerforening. Advokater har taushetsplikt. NTFs advokater kan derfor ikke kommentere innholdet i konkrete enkeltsaker. I likhet med andre advokater har NTFs advokater også krav på ikke å bli identifisert med de standpunkter de forfekter for sine klienter og de interesser klientene har. På prinsipielt grunnlag vil NTF derfor aldri kommentere eller begrunne bistand overfor enkeltmedlemmer offentlig. NTF kan imidlertid kommentere en rettskraftig dom, og de mulige konsekvensene av denne.
NTF var prosessfullmektig for arbeidstaker i tingretten. Arbeidstaker var representert av ekstern advokat i ankesaken. Høyesterett la til grunn at saken ikke hadde betydning utenfor den foreliggende sak, og at heller ikke andre forhold tilsa at saken ble fremmet for Høyesterett. Dommen innebærer at oppsigelsen var saklig og gyldig i denne konkrete saken. Retten legger til grunn at lisenstannlegen, i februar 2014, hadde et lavere faglig nivå enn arbeidsgiver hadde grunn til å forvente på det tidspunktet. Dommen gir ikke grunnlag for å hevde at tannlegen er en «fare for pasientsikkerheten», slik enkelte kolleger tilsynelatende hevder. Det er Helsetilsynet som tar stilling til denne typen svært alvorlige påstander. Tannlegen har nå autorisasjon. Dommen gir heller ikke grunnlag for å hevde at fylkeskommunen som arbeidsgiver har «gjort alt riktig» under ansettelsesforholdet eller i oppsigelses-prosessen, se om dette under pkt. 3 nedenfor.
3.Hva er bakgrunnen for NTFs engasjement i den konkrete saken?
Dommen ser bort fra at arbeidsgiver feilaktig forventet at en tannlege med lisens har omtrent samme faglige kvalifikasjoner som en tannlege med autorisasjon. Dette til tross for at tannlegen var ansatt i en midlertidig opplæringsstilling, nettopp på grunn av mindre erfaring og følgelig et lavere faglig nivå enn en tannlege med autorisasjon. Dommen ser også bort fra at noen EU-land stiller krav til et praksisår – «turnustjeneste» – før nyutdannede tannleger kan få innvilget autorisasjon. Tannleger utdannet i disse landene, og som mangler slik praksis fra utdanningslandet, får derfor midlertidig lisens som tannlege i Norge. Først etter ett år med veiledet klinisk praksis kan disse forventes å være på samme faglige nivå som en nyutdannet tannlege med utdanning fra Norge.
Arbeidsgiver har bevisbyrden og må dokumentere et saklig oppsigelses-grunnlag etter arbeidsmiljøloven. |
Dommen legger til grunn at det faktiske grunnlaget for oppsigelsen er bevist og relevant, til tross for fullstendig mangel på skriftlig dokumentasjon under hele ansettelsesforholdet, også i oppsigelsesprosessen. Det er ingen dokumentasjon for opplæring og veiledning, og ingen skriftlige advarsler eller tilbakemeldinger om hva arbeidstaker skulle ha gjort annerledes. Etter NTFs vurdering var arbeidsmiljølovens formkrav og lovbestemte krav til skriftlig dokumentasjon og forsvarlig saksbehandling derfor ikke oppfylt. Kravene til forsvarlig saksbehandling gir nettopp en sikkerhet for at arbeidstaker og domstolen skal kunne etterprøve det faktiske grunnlaget for arbeidsgivers vurderinger.
NTF mener det må stilles høyere krav til forsvarlig veiledning og opplæring fra arbeidsgiver overfor en tannlege med lisens, ikke minst når arbeidsgiver er en av de største fylkeskommunene i landet. Systemsvikt fra fylkeskommunen, høye omsetningskrav og høyt arbeidspress for alle på klinikken, fremstår som en sterkt medvirkende årsak til utfallet i saken. Fylkeskommunen, som arbeidsgiver, kunne enkelt ha tilrettelagt for veiledning ved å redusere kravet til behandling av betalende pasienter. Det er ikke bestridt at klinikksjefen isolert sett veiledet etter beste evne, disse forholdene tatt i betraktning.
Arbeidsgivers svært alvorlige påstander om uforsvarlig pasientbehandling er ikke dokumentert ved fullstendige journaler og lesbare røntgenbilder. Det foreligger ingen klager eller bekymringsmeldinger hverken fra kolleger eller pasienter til tilsynsmyndig-hetene eller Norsk pasientskadeerstatning. Det understrekes i den forbindelse at alle tannleger har varslingsplikt til Helsetilsynet dersom de blir kjent med forhold som kan medføre fare for pasienters sikkerhet, f. eks. alvorlig feilbehandling eller kompetansesvikt, jf. helsepersonelloven § 17. Arbeidsgiver mener faglig svikt ikke trenger å dokumenteres skriftlig og at det heller ikke er mulig å dokumentere faglig svikt skriftlig. Dette til tross for at helsetilsynet har mulighet til å frata tannleger autorisasjonen kun basert på skriftlig saksbehandling. NTF reagerer også sterkt på at det i dommen legges til grunn at en tannpleier og en tannhelsesekretær er kompetente til å vurdere en tannleges faglige nivå, i strid med helsepersonelloven § 4 tredje ledd hvor det heter: «Ved samarbeid med annet helsepersonell, skal legen og tannlegen ta beslutninger i henholdsvis medisinske og odontologiske spørsmål som gjelder undersøkelse og behandling av den enkelte pasient.» Det er videre sett bort fra vitneforklaringer fra andre tannleger, bl.a. fra en kollega som var veileder i klinikksjefens fravær, om at feilene ikke var av en slik karakter at det var fare for pasientsikkerheten eller tannhelsen.
Etter NTFs vurdering gir dommen grunn til bekymring for våre medlemmers rettssikkerhet, spesielt for nyutdannede tannleger. NTFs prinsipielle og arbeidsrettslige vurderinger av lagmannsrettens dom er uendret. Høyesterett deler dessverre ikke NTFs oppfatning av at saken er prinsipiell. På den annen side innebærer det at de rettslige prinsippene Høyesterett tidligere har slått fast, fortsatt gjelder. En lagmannsrettsdom har begrenset rettskildeverdi. Det er imidlertid bekymringsfullt dersom dommen bidrar til en lavere terskel for oppsigelse i prøvetid. NTF vil i sin rådgivning til medlemmene gjøre sitt ytterste for å forebygge at dommen blir brukt som argument for at arbeidsgiver kan si opp en arbeidstaker uten krav til skriftlig dokumentasjon og forsvarlig saksbehandling ved å fremheve de krav som følger av arbeidsmiljøloven om forsvarlig saks-behandling, og de prinsipper som er slått fast av Høyesterett i tidligere saker. Uavhengig av utfallet i denne saken er det grunn til å understreke at det er enhver arbeidsgivers ansvar å sette seg inn i elementær arbeidsrett og grunnleggende regler for god personalpolitikk. Alle nyutdannede tannleger, uavhengig av om de er utdannet i Norge eller EU-området, fortjener å bli møtt av et arbeidsliv preget av respekt og forståelse, både for det de kan, og for det som må læres. Å bli en kompetent og dyktig tannlege tar tid. Dette forutsetter erfaringsbasert læring i trygge rammer, hvor hovedvekten er på pasientsikkerhet og faglig utvikling. Ingen er tjent med en brutalisering av tannlegebransjen, hvor nyutdannede tannleger møtes med et urealistisk tidspress og krav om høy omsetning. Tannlegeyrket er i kontinuerlig utvikling, og forutsetter livslang læring. Ingen tannleger vil noensinne være ferdig utlært. Dette er også grunnen til at NTFs representantskap har vedtatt et krav om at en etterlever bestemmelsene om obligatorisk etterutdanning for å være medlem av foreningen |
- Avsluttende kommentarer
En oppsigelsessak er en av de mest traumatiske livshendelsene et menneske kan utsettes for. Dette er viktig å ta i betraktning for alle NTFs medlemmer som mener de er i en posisjon til å spre rykter om en kollega. NTFs etiske regler har oppmerksomhet rettet mot dette når det innledningsvis i kapittelet om tannlegens forhold til kolleger og medarbeidere står at: «En tannlege bør støtte og hjelpe sine kolleger og medarbeidere». Følgende er også tatt inn i regelverkets §§ 10 og 11:
«Utover kommunikasjonen med pasienten, må en tannlege bare uttale seg om en kollegas arbeid eller vurderinger på oppfordring fra NTFs organer eller offentlige tilsynsmyndigheter. Tilgang til kollegas journal bør foreligge. Tannlegen bør forsikre seg om at kollegaen først har hatt mulighet til å uttale seg i sakens anledning».
«Faglig uenighet mellom tannleger bør holdes på et saklig plan og så langt som mulig behandles kolleger i mellom. Faglig uenighet må ikke bringes frem for offentligheten på en måte som kan være egnet til å skade kolleger og/eller standens anseelse.»
NTF minner også om arbeidsgivers taushetsplikt i personalsaker. I offentlig sektor er dette en generell plikt både for forvaltningsorganet og den enkelte tjenestemann, som plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om noens personlige forhold.
Arbeidsgiver har videre en generell plikt til å behandle ømtålige personopplysninger på en forsvarlig måte, slik at den enkelte ikke lider unødig skade. Selv om det i en konkret situasjon eventuelt ikke foreligger taushetsplikt, har arbeidsgiver en aktsomhetsplikt og et særlig ansvar for at opplysninger som gis muntlig, ikke presenteres på en skjev eller ufullstendig måte.
NTFs bistand og ressursbruk i den konkrete saken er vurdert og behandlet i henhold til gjeldende retningslinjer for juridisk bistand, og er forankret i NTFs hovedstyre.
På NTFs representantskap 2015 ble det på oppfordring fra én representant redegjort for det prinsipielle grunnlaget for NTFs engasjement i denne saken. Det var ingen merknader til redegjørelsen fra de tilstedeværende representantene fra NTFs lokalforeninger eller andre medlemmer som var til stede på representantskapet.
NTF har ikke tidligere omtalt bakgrunnen for foreningens engasjement i saken, dels av hensyn til taushetsplikt, men også av respekt for at dette primært er en personalsak med berørte medlemmer på begge sider av saken.
NTF vil av samme grunn ikke kommentere saken ytterligere. Spørsmål om aktuelle rettslige problemstillinger vil imidlertid bli besvart, og kan rettes til jus@tannlegeforeningen.no.
Samtlige medlemmer av foreningen oppfordres til å avstå fra å diskutere denne og andre personalsaker i offentligheten.
NTFs sekretariat
Saken gjelder gyldighet av oppsigelse gitt i prøvetid og krav om oppreisningserstatning.
Tirsdag 24.november 2015 avgjorde Norges Høyesterett at anken fra tannlege Zaidi (Les Den norske tannlegeforening) ikke tillates fremmet for Høyesterett: Hordaland Fylkeskommunes oppsigelse av en «Lisenstannlege» med manglende faglig kompetanse er gyldig. Domsslutningen finner du her: Lisenstannlege hoyesterett avvist 2015-2004
Sitat:
«Høyesteretts ankeutvalg finner enstemmig at verken avgjørelsens betydning utenfor den foreliggende sak eller andre forhold tilsier at saken blir fremmet for Høyesterett, jf. tvisteloven § 30-4. Anken tillates derfor ikke fremmet.»
Dette betyr at Høyesterett sier at dommen og avgjørelsen ikke er en prinsippsak, og at dommen kun har betydning i denne saken.
Høyesterett slutter seg til Lagmannsrettens dom i så sterk grad at Høyesteretts ankeutvalg (3 høyesterettsdommere) ikke finner noen rimelig grunn til å behandle den i Høyesterett.
NRK hadde dette oppslaget 22.11.2016
Katarina Ruud Pettersen (45) skulle bare operere inn silikon i puppene. Men under inngrepet oppdaget legene på den private helseklinikken at hun hadde en kul. Da begynte det å gå galt.
Selv om legen ikke burde ha tatt bort kulen, gjorde legen det. Og en vevsprøve ble sendt inn. Silikoninnleggene ble også lagt inn som planlagt. Etter hvert kom resultatet fra vevsprøven og den konkluderte med kreft. Legen hadde ikke bare tatt bort kulen, men også gjort det på feil måte.
Og siden kulen var fjernet kunne kreftlegene ikke vite nøyaktig hvor kulen hadde sittet og heller ikke hvor langt ut fra kulen det kunne finnes kreftvev. For å være sikre på at alle kreftcellene var borte, måtte kreftlegene fjerne hele brystet hennes.
Åtte operasjoner senere er hun foreløpig ferdig med det medisinske.
– Det har vært en lang, tung, og kjedelig prosess. Men jeg har ikke tenkt å gi meg. Rett skal være rett, sier hun til NRK.
Medisinsk direktør i Teres medical group, som eier Colosseumklinikken, har tidligere sagt til NRK at de gjorde alt riktig da de opererte Pettersen.
Les mer i denne saken: Silikondrøm ble et langt mareritt
I gang med ny klage
Pettersen vant til slutt frem i Pasientskadenemnda som konkluderte med at klinikken hadde gjort feil.
Men i etterkant av dette har hun også krevd erstatning.
Hun fikk erstatning hos Norsk pasientskadeerstatning (NPE). Men det var to millioner kroner mindre enn hun krevde, og har derfor klaget til Helseklage (tidligere Pasientskadenemnda.)
Pettersen er nå kreftfri, men sier at de siste fire årene har tatt på, både psykisk og fysisk. Hun frykter også at et grep Helse- og omsorgsdepartementet har gjort for å få ned saksbehandlingstiden, kan påvirke saken hennes.
Inhabile saksbehandlere?
Norsk pasientskadeerstatning (NPE) behandler erstatningskrav fra pasienter som mener de har fått en skade etter feilbehandling av helsevesenet.
Saksbehandlingen er gratis, og dersom du ikke er fornøyd med vedtaket der kan du klage til Helseklage.
Men seks saksbehandlere har nå fått permisjon fra NPE, for å jobbe for Helseklage. De jobber altså midlertidig for klageorganet for å være med på å vurdere saker som deres egentlige arbeidsgivere er en part av.
Sendte bekymringsmelding
Frank Andersen og organisasjonen "Sammen for et bedre NPE" sendte tidligere i november en bekymringsmelding til helseminister Bent Høie (H) og justisminister Anders Anundsen (Frp).
«Vi oppfatter det som svært uheldig at det et samarbeide mellom disse to forvaltningsorgan.», står det i brevet. De mener også at umiddelbart må ordningen med utlån av saksbehandlere fra NPE opphøre.
Til NRK sier Andersen at han er redd for at det kan gå ut over rettssikkerheten til klagerne.
– Vi er redde for at de har en habilitetsproblematikk, og at det er koblinger mellom de forskjellige saksbehandlere som har behandlet en sak i NPE. Og at når de kommer til Helseklage, har de usunne koblinger som gjør at vi ikke får en reell ny vurdering, sier Andersen.
Også brystopererte Katarina Ruud Pettersen er skeptisk til den midlertidige ordningen. Hun stoler ikke helt på at det er tatt en grundig nok habilitetsvurdering.
– Ikke så lenge de leier inn noen fra NPE til Helseklage.
- Pasientskadenemnda i 2014: Klinikk slurvet: Katarina mistet brystet
Kraftig økning i behandlingstid
Fra 2009 til utgangen av 2015 økte behandlingstiden fra 9 måneder 14,5 måneder. Og det siste året har ventetiden blitt kraftig forlenget. Kommunikasjonsrådgiver Ådne Sinnes i Helseklage forteller NRK at den forventede saksbehandlingstiden for saker som kommer inn i dag er på 20 til 22 måneder.
Målet er at i løpet av 2017 skal ventetiden ned i ett år.
Dette svarer departementet
Statssekretær Fredrik Wang Gierløff svarer på vegne av Helse- og omsorgsdepartementet og statsråd Bent Høie.
– Det viktigste for oss er å få ned saksbehandlingstiden og køen av ubehandlede saker. Dette er en midlertidig løsning mens vi øker bemanningen i Helseklage, sier statssekretæren.
Ifølge Gierløff er det de mest erfarne saksbehandlerne som skal lånes ut.
Han påpeker at de utlånte saksbehandlerne ikke skal være med å vedta saker, og de skal ikke behandle saker som de selv eller deres seksjon i NPE har vært med på å behandle.
– Pasienter frykter at det kan bli vanskelig for disse saksbehandlerne å kritisere kolleger for det arbeidet som er gjort med saken tidligere. Hva mener du om det?
– Skrankene er satt for å forhindre dette, sånn de får en god og rettferdig saksbehandling.
– Er det ikke mulig å hyre inn noen fra andre steder?
– Alternativet er korttidsengasjement. Det vil ta tid, og det vil være vanskelig å få tak i rett kompetanse.
Uavhengig ekspert mener det er greit
Professor Jan Fridthjof Bernt ved Universitetet i Bergen er blant annet ekspert på forvaltningsrett. Han vil ikke kritisere hva myndighetene gjør for å få ned saksbehandlingstiden.
– Det skal veldig mye til for at noe slikt skal skape inhabilitet. Da må det være voldsom kamp eller strid om noe. Det ser også ut som departementet har lagt inn alle sikringsmekanismer som de kan. Det virker som de har taklet det på en god måte i en krisesituasjon, sier Bernt, og påpeker at det helt klart virker som det ikke har skjedd noe ulovlig.
Les andre saker om pasientskader:
“Lisenstannlegesaken” var noe lojale medlemmer reagerte så voldsomt på at de meldte seg ut av foreningen, og skrev om saken i Tidende. Ved hjelp av Namsmannen får jeg tak i 2 avgjorte dommer, og det viser seg at NTF allerede har pådratt seg i nærheten av kr. 600.000 i saksomkostninger. Så anker NTF til Høyesterett, og vi kan passere 1 millionsgrensen. Samtidig ønsker man å ansette flere jurister og å øke medlemskontingenten med hele 1200 kroner innen neste år. DA tenker jeg at foreningen trenger veiledning, og jeg ønsker å varsle de kollegene som skulle på Representantskapet. For at alle skulle ha mulighet til å sette seg inn i saken, Publiserte jeg de to dommene i november 2015: Det er viktig for medlemmene i NTF at vi har vår virkelighet på stell. Så er det slik at jo mer du graver, jo mer finner man: Og det jeg fant var verken behagelig eller sympatisk, faktisk virket saken uhyre betent. Da vil jeg både vite mer og fortelle dette videre. |
“Stockholmsyndromet”?
Rettsak i Bergen tingrett 20 og 21 oktober 2014: INGEN ansatte fra sekretariatet i NTF eller tillitsvalgte i Hovedstyret 2015 var tilhørere under hovedforhandlingene Rettsak i Gulating lagmannsrett i Bergen 19.-21. august 2015: INGEN ansatte fra sekretariatet i NTF eller tillitsvalgte i Hovedstyret 2015 var tilhørere under hovedforhandlingene Høyesteretts ankeutvalg med 3 høyesterettsdommer avviste enstemmig anken fra NTF Jeg har personlig intervjuet samtlige som var tilhørere i Tingretten og Lagmannsretten, og er vel derfor et hestehode foran når det gjelder kunnskap om hva som egentlig foregikk? |
Februar 2016 fikk jeg brev fra Presidenten, på vegne NTFs Hovedstyre 2016, i forbindelse med «Lisenstannlegesaken». Hovedstyret 2016 reagerer sterkt på det de hevder er alvorlige påstander, insinuasjoner og beskyldninger fra meg, og kaller dem for grove og useriøse.
Brevet ligger nå på tannhjulet.no/bibliotek. Det som plager meg mest er hvilke informasjoner Presidenten og Hovedstyret 2014- 2015 har fått fra sekretariatet om hva som skjedde under rettsforhandlingene. Med det som bakteppe skal jeg ta opp et par ting: Jeg holder på ordet “Trakassering” av lojale kolleger. Og jeg holder fremdeles på at vi må tvinge fram en åpen unnskyldning fra Hovedstyret 2015 v/ Presidenten, til de angjeldende tannleger, tannpleier og tannhelseskretær. |
Kjære President
Brevet du skrev i februar i år var vondt å motta. Du skriver mye stygt direkte til meg, som om
det er min skyld i at samtlige 11 (elleve!) dommere ikke har trodd på det som NTFs advokater
fremdeles forteller deg, og som Høyesterettsadvokat Valen og Fylkestannlegen har avvist grundig
og veldokumentert. Når du nå i ettertid ser kvaliteten på informasjonen du har motatt internt,
så undrer det meg at du drar med deg de styremedlemmer i 2016 som ikke hadde noe med
Lisenstannlegesaken å gjøre.
“Sannhet kan smerte” som bestemor sa. Men at det skulle bli så ubehagelig for meg, sa hun
ingenting om. Men jeg har vært ute en vinterdag før.
Oslo 19.2.2016
Hilsen Kaare
Jeg har ikke noe å skjule; dere finner alt på tannhjulet/bibliotek. Eller søk Lisenstannlegesaken.
“Lisenstannlegesaken” var noe lojale medlemmer reagerte så voldsomt på at de meldte seg ut av foreningen, og skrev om saken i Tidende. Ved hjelp av Namsmannen får jeg tak i 2 avgjorte dommer, og det viser seg at NTF allerede har pådratt seg i nærheten av kr. 600.000 i saksomkostninger.
Vi ønsker også at Regjeringen skal vurdere en utvidelse av den midlertidige pasientskadeerstatningsordningen, slik at det kan gis erstatning for tort og svie også for dem som er påført skader ved bruk av Dent-O-Sept.
Statsråd Dagfinn Høybråten: Jeg er, som forslagsstillerne, opptatt av at vi i Norge skal ha en ordning med erstatning ved pasientskader som gir erstatning der det er grunnlag for det, og som virker rettferdig. Likeledes er jeg opptatt av at det etter Dent-O-Sept-saken må sikres at lignende ikke skjer igjen, og at de som har rett til erstatning, får det. Jeg har tatt ansvaret for oppfølgingen av denne saken, i tråd med den redegjørelsen jeg gav Stortinget, og jeg har senest i budsjettdokumentene rapportert til Stortinget om hvordan jeg har fulgt opp dette.
Artikkelen/referatet ligger på Stortingets hjemmesider
Det endelige forslaget oversendt Stortinget ligger her i pdf-format
For oversikts skyld er det her fjernet administrativ tekst
Dato: 08.04.2003 President: Jørgen Kosmo , Sak nr. 2
Innstilling fra sosialkomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene John I. Alvheim og Harald T. Nesvik om å be Regjeringen legge frem forslag til lov om endringer i lov 15. juni 2001 nr. 53 om erstatning ved pasientskade mv., slik at det kan gis erstatning for "tort og svie"
Talarar
- Gunn Olsen(A) Hovedinnlegg
- Bent Høie(H) Hovedinnlegg
- John I. Alvheim(FrP) Hovedinnlegg
- Olav Gunnar Ballo(SV) Hovedinnlegg
- Åse Gunhild Woie Duesund(KrF) Hovedinnlegg
- Ola D. Gløtvold(Sp) Hovedinnlegg
- Statsråd Dagfinn Høybråten Hovedinnlegg
Gunn Olsen (A) (ordfører for saken): Dent-O-Sept-skandalen ble en ubehagelig og alvorlig sak for norsk helsevesen. Som følge av Dent-O-Sept-saken fikk Norsk Pasientskadeerstatning i løpet av våren 2002 mange henvendelser fra pårørende og pasienter om erstatning etter bruk av munnpenselen Dent-O-Sept. Disse hendelsene førte til uklarheter og ble oppfattet som urettferdig. Dette er bl.a. grunnlaget for forslagsstillernes forslag i Dokument nr. 8:1 om å be Regjeringen legge fram et forslag om endringer i lov 15. juni 200l nr. 53 om erstatning ved pasientskader mv., slik at det kan gis erstatning for det vi kaller tort og svie.
Hele komiteen viser til den redegjørelsen som helseminister Dagfinn Høybråten gav til Stortinget 25. april 2002. Helseministeren la der stor vekt på at tilsynet med produsenter av medisinsk utstyr måtte styrkes. Komiteen er selvsagt fortsatt enig i dette, og forutsetter at dette arbeidet blir fulgt opp.
Forslagsstillerne har lagt vekt på at helseinstitusjonene må ha et selvstendig ansvar for at de hjelpemidler som brukes i behandling og pleie av pasienter, ikke gir muligheter for overføring av smitte til pasientene.
I redegjørelsen til Stortinget 25. april 2002 gav helseministeren uttrykk for at han ville inkludere Næringsmiddeltilsynet i meldeplikten knyttet til feil ved medisinsk utstyr. Dette er hele komiteen enig i, og vi forutsetter at dette arbeidet blir fulgt opp, slik vi oppfatter at intensjonene er hos forslagsstillerne i Dokument nr. 8:1.
Komiteens flertall, Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet, som dessverre i denne saken ikke utgjør stortingsflertallet, er opptatt av begrepet «tort og svie». Vi tror at alle som blir utsatt for en behandling som føles belastende og urettferdig, som f.eks. ofrene i Dent-O-Sept-saken føler, har krav på en slags form for erstatning – rett og slett for det vi kaller tort og svie. Følelsen av at det er urettferdig, og at man ikke blir tatt på alvor når man påføres så store belastninger, ønsker komiteens flertall å ta hensyn til.
Flertallet i komiteen, som jeg har vist til, mener at dette er en sak som har avdekket behov for å yte en erstatning i særskilte tilfeller. Vi mener, som det framgår av saken, at det er grunn til å vurdere om pasientskadeloven bør hjemle en mulighet for å inngå avtale om erstatning for tort og svie ut fra lignende kriterier som for Stortingets billighetserstatningsordning. Vi mener at 5 000 kr er et lite beløp, og vi ønsker at denne beløpsgrensen skal vurderes – og fastsettes høyere.
På denne bakgrunn har vi fremmet våre forslag. Vi ønsker også at Regjeringen skal vurdere en utvidelse av den midlertidige pasientskadeerstatningsordningen, slik at det kan gis erstatning for tort og svie også for dem som er påført skader ved bruk av Dent-O-Sept.
Resten av komiteen, som da er Stortingets flertall, mener at erstatning for tort og svie eller oppreisingskrav ikke synes å passe inn i pasientskadeloven. Jeg regner med at de selv redegjør for sine standpunkter.
Jeg vil anbefale komiteens innstilling.
Bent Høie (H): Det er et omfattende og vanskelig spørsmål som reises i dette Dokument nr. 8-forslaget, med basis i den såkalte Dent-O-Sept-saken. Når det gjelder oppfølgingen av denne saken, vil jeg, som saksordføreren også gjorde, vise til redegjørelsen som helseministeren tidligere har holdt i Stortinget om denne saken.
Flertallet i komiteen ønsker at Regjeringen skal vurdere å utvide pasientskadeloven til å gi erstatning for tort og svie ut fra lignende kriterier som for Stortingets billighetserstatningsordning. Stortingets billighetserstatning har gjennom praksis utkrystallisert to hovedvilkår: at søker har kommet særskilt uheldig ut i forhold til andre i samme situasjon, eller at det offentlige er å bebreide.
I hovedsak vil ordningen med pasientskadeerstatning dekke de forhold som kunne gi erstatning etter Stortingets egen ordning. Dagens pasientskadeerstatningsordning omfatter i tillegg til det som følger av alminnelig erstatningsansvar, et skjerpet uaktsomhetsansvar for svikt f.eks. ved ytelsen, et rent objektivt ansvar på visse områder og en generell rimelighetsregel. Dermed gir ordningen erstatning utover alminnelig erstatningsordning. Dette innebærer at den som blir skadet som pasient, er bedre sikret enn de som blir skadet i samfunnet ellers. Ordningen er likevel begrenset, som annen erstatningsrett, til å gi erstatning for økonomisk tap og til å erstatte for varige men. Ordningen inneholder også allerede rimelighet. Selv om vilkårene etter hovedregelen ikke er oppfylt, kan det gis erstatning etter en rimelighetsvurdering dersom skaden er særlig stor eller uventet og ikke er utslag av risiko pasienten må akseptere.
Skjønnstemaet etter billighetserstatningsordningen er et helt annet en pasientskadelovens erstatningsrettslige system. Vilkårene etter denne ordningen er såpass åpne at dersom helsehjelp ikke får den ønskede virkning, kan det i seg selv gi håp om medhold i et krav om erstatning etter billighet.
Forslag II i Dokument nr. 8:1 innebærer at man vurderer en særskilt erstatningsordning for ofrene i Dent-O-Sept-saken. De berørte i saken vurderes i dag etter den midlertidige ordningen for pasientskader. Det innebærer at pasienten får erstatning om
-
1. det er en årsakssammenheng mellom bruken av Dent-O-Sept og skaden, og
-
2. de har lidd et økonomisk tap eller fått varige men.
Dersom en skulle fravike disse kravene, ville det innebære at Dent-O-Sept-berørte vil komme bedre ut enn pasienter i tilsvarende situasjon. Det vil igjen bety at pasienter som rammes av en feil som berører mange, kommer bedre ut, mens enkeltpasienter som opplever å være i nøyaktig samme situasjon, og som føler seg rammet på nøyaktig samme måte, vil få en annen behandling. Dette vil etter vår oppfatning være i strid med den vanlige rettsoppfatning.
Noe av hensikten med Stortingets billighetserstatningsordning må være at det er en konstruksjon som skal ivareta enkeltmennesker eller grupper som har lidd overlast som følge av forhold i samfunnet, men der det alminnelige rettssystemet ikke fanger opp forholdet. Det vil derfor være noe spesielt å forankre tilsvarende ordninger i det ordinære lovverket. Jeg er redd for at forslaget fra mindretallet her i salen i realiteten vil føre til det som på folkemunne kalles for «amerikanske tilstander» i erstatningsretten, der forhold ved siden av økonomiske tap og varige men i sterkere grad blir vektlagt. I et slikt system blir grensene mellom konsekvensene av en skade under behandling og f.eks. manglende forventet resultater av behandlingen flytende. Det er en utvikling og en prioritering av offentlige helsemidler som jeg ikke ønsker. Det er grunn til å foreta en kritisk gjennomgang av Norsk Pasientskadeerstatning, men den må basere seg på et bredere grunnlag enn det Dokument nr. 8-forslaget gjør.
Jeg vil med dette ta opp forslaget fra komiteens mindretall, som er flertallet i Stortinget.
Presidenten: Representanten Bent Høie har tatt opp det forslaget han refererte til.
John I. Alvheim (FrP) (komiteens leder): Jeg er lei for at det ikke har lyktes sosialkomiteen å få et flertall for å imøtekomme erstatning for tort og svie for en rekke pasienter som ble smittet og påført alvorlig sepsis av Dent-O-Sept-penselen. Det er imidlertid positivt at komiteen maktet å samle seg om et enstemmig forslag om å be Regjeringen i løpet av høsten 2003 legge frem en samlet gjennomgang av Norsk Pasientskadeerstatning, og av hvordan erstatningsordningen har virket ved fødselsskader og ved skader ved Dent-O-Sept-saken og lignende saker.
Bruk av den usterile munnpenselen Dent-O-Sept har påført kanskje flere hundre pasienter i norske sykehus alvorlig sepsis, og det må antas som meget sannsynlig at dårlige pasienter under intensiv behandling i offentlige sykehus også har dødd av den sepsis de ble påført, uten at dette så langt er dokumentert.
Den omfattende Dent-O-Sept-smitten er kanskje en av de største skandalene i norsk helsevesen i nyere tid som verken staten eller sykehusene vil ta ansvaret for. Jeg er glad for at en samlet komite i sine merknader påpeker at helseinstitusjonene må ha et selvstendig ansvar for at de hjelpemidler som brukes i behandling og pleie av pasienter, ikke gir muligheter for overføring av smitte til pasientene. Tragisk er det imidlertid at flertallet i komiteen til tross for denne uttalelsen ikke tar ansvar og sørger for at de Dent-O-Sept-smittede pasientene får en rimelig erstatning for tort og svie fra det offentlige. Bare Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet fremmer forslag som åpner for en erstatning for tort og svie for de pasientene som har vært i en livstruende situasjon med gjennomgått alvorlig sepsis. Å tilby en pasient som to ganger i et offentlig sykehus fikk påført sepsis ved bruk av Dent-O-Sept-penselen 5 000 kr i erstatning, er ikke bare latterlig, men direkte hån mot vanlige folks rettsoppfatning. At pasientskadeloven og norsk erstatningsrett ikke åpner for denne type erstatning for tort og svie, burde ikke være til noe hinder for at flertallet i komiteen kunne gå inn for en ekstraordinær ordning eksempelvis ved å anbefale billighetserstatning. Dette har vært gjort før. Jeg minner i den forbindelse om den erstatningen som ble tildelt individuelt i forhold til de lobotomerte noen år tilbake i tid. Fremskrittspartiet vil komme tilbake til saken når Regjeringen legger frem en oversikt over den totale situasjonen og omfanget av Dent-O-Sept-skandalen.
Olav Gunnar Ballo (SV): SV er opptatt av at det bør gjennomføres en full gjennomgang av Norsk Pasientskadeerstatning og ses på hvordan erstatningsordningen i dag fungerer. Vi fremmet forslag om det i forbindelse med statsbudsjettet for 2003, og et flertall sluttet seg til det og står fast på at en slik gjennomgang bør gjennomføres.
Nå er det også en enstemmig komite som ber Regjeringen om å komme tilbake med en gjennomgang senest høsten 2003, og det er vi glad for.
Når det gjelder det konkrete forslaget derimot, er ikke det i tråd med hva vi mener. Det finnes etter vårt syn flere eksempler på at Norsk Pasientskadeerstatning ikke fungerer etter intensjonen, og de eksemplene mener vi nødvendiggjør en gjennomgang. Det finnes flere eksempler også når det gjelder bruken av munnpenselen Dent-O-Sept som kan synliggjøre at Norsk Pasientskadeerstatning i hvert fall kanskje ikke fungerer som den burde gjøre. Men det å gå til det skritt å si at en spesiell gruppe skal behandles på en særskilt måte og ut fra unntaksbestemmelser, er vi grunnleggende uenig i.
Jeg har vært borti flere eksempler når det gjelder fødselsskader hvor man ser at det kan ha tatt veldig lang tid før saken har blitt behandlet. I et tilfelle som jeg kjenner til, fikk man ikke medhold hos Norsk Pasientskadeerstatning, hvorpå saken ble vunnet i en sivil rett, og så ble den anket av Norsk Pasientskadeerstatning til en høyere domstol. Slike eksempler gir etter mitt og SVs syn grunn til ettertanke. For hvis Norsk Pasientskadeerstatning blir en motpart som man må kjempe mot, i stedet for en medspiller som man kan få hjelp fra hvis man føler at en selv eller ens nærmeste har lidd overlast gjennom medisinsk behandling, så er det betenkelig. Tilsvarende kan man si om Dent-O-Sept-saken. Det kan imidlertid ikke være slik at fordi man får en spesiell sak med mange som da er blitt ofre for smitte, så skal man, i motsetning til i andre liknende saker, behandle den på en helt spesiell måte. Det kan ikke være rettsstaten Norge verdig. Etter SVs syn må det være slik at like saker behandles likt. Måten det ivaretas best på, er nettopp ved å få sett på hele Norsk Pasientskadeerstatning under ett, få Regjeringens vurdering av det og så invitere Stortinget til, ut fra den vurderingen, å ta stilling til om det er deler av ordningen som bør endres. Da bør den selvfølgelig endres på en slik måte at dersom andre tilfeller skulle dukke opp, om det så bare skulle være enkelttilfeller, så må man naturligvis ha akkurat den samme retten til å få sin sak vurdert på like vilkår som eksempelvis ofrene for Dent-O-Sept-saken. Slik jeg oppfatter forslagsstillerne, legger de her ikke opp til at like tilfeller skal behandles likt, noe som jo bryter med vanlig norsk rettspraksis.
Ellers vil jeg si at det er Stortinget selv som har fastsatt en nedre grense på 5 000 kr ved erstatning fra Norsk Pasientskadeerstatning, mens Regjeringen i sin tid foreslo at den grensen skulle være høyere. En konsekvens av det kan jo nettopp være at en del av ofrene for Dent-O-Sept-saken får det nedre erstatningsbeløpet, mens de ellers ikke ville ha nådd opp til et tak som hadde ligget høyere, og da alternativt ikke ville fått erstatning i det hele tatt. Når en del kritiserer beløpet på 5 000 kr, skal de derfor ha in mente at det faktisk var Stortinget som fastsatte det beløpet ved den foregående gjennomgangen av Norsk Pasientskadeerstatning.
SV ønsker å komme tilbake med en vurdering av hvilke konsekvenser man skal trekke av de sakene som har vært fremme med hensyn til eventuelle endringer av lovgivningen når det gjelder Norsk Pasientskadeerstatning, når det foreligger en vurdering fra Regjeringen høsten 2003.
Åse Gunhild Woie Duesund (KrF): Det er snart gått ett år siden Dent-O-Sept-skandalen rystet Helse-Norge. De fleste av oss trodde ikke at en situasjon av den typen og av et så stort omfang kunne oppstå uten at det ble oppdaget på et tidligere tidspunkt.
Helseministeren varslet en gjennomgang av flere rutiner, internkontroller, meldingsrutiner og bedre tilsyn for å hindre at noe liknende skal skje igjen.
Kristelig Folkeparti er tilfreds med den oppfølgingen som helseministeren har utført i denne spesielle saken. Vi regner med at sykehusene nå har bedre opplegg for registrering, melding, analysering og rapportering av sykehusinfeksjoner. Dette gjelder særlig for intensivavdelingene der sjansene for smitteoverføring er størst.
Kristelig Folkeparti var enige om at Norsk Pasientskadeerstatning var en god ordning for å ivareta pasientenes behov i Dent-O-Sept-saken. Denne erstatningsordningen gjør det lettere for pasienten å få tilkjent erstatning fra helsetjenesten enn det er i den vanlige erstatningsretten.
I den alminnelige erstatningsretten er hovedregelen at det må foreligge skyldansvar. Pasientskadeloven bygger på et objektivisert erstatningsansvar. Kristelig Folkeparti synes, i likhet med flertallet, at erstatning for tort og svie eller oppreisningskrav ikke passer inn i pasientskadeloven. Vi viser til brev av 1. oktober 2002 fra departementet, der det heter:
«Når det gjelder oppreisningskrav mener departementet at blant annet disse kravenes preg av sanksjon gjør at de ikke skal kunne fremmes etter pasientskadeordningen …»
Vi støtter at Regjeringen i løpet av høsten legger fram resultatet av en samlet gjennomgang av Norsk Pasientskadeerstatning, slik det ble bedt om i forbindelse med årets budsjett. Det legges en føring om at gjennomgangen skal inneholde en vurdering av hvordan erstatningsordningen har virket ved fødselsskader, i Dent-O-Sept-saken og i lignende saker. På den bakgrunn foreslår vi at Dokument nr. 8-forslaget vedlegges protokollen.
Jeg har forståelse for at det kan virke urimelig at en i dag ikke får mer enn 5 000 kr etter en slik påført lidelse. Men jeg vil påpeke at det var den summen Stortinget var enig om for kort tid siden. Skal en fravike kravet bare for Dent-O-Sept-berørte, vil disse komme bedre ut enn andre pasienter i en tilsvarende situasjon. Det kan ikke være riktig at fordi flere blir rammet, må det vurderes annerledes enn om bare enkeltindivider blir rammet. Dette strider mot den alminnelige rettferdighetsoppfatning og rettsoppfatning.
Det finnes i dag en billighetserstatningsordning som Stortinget har opprettet. Her kan alle søke som mener at de har kommet særskilt uheldig ut i forhold til andre i samme situasjon. Denne ordningen er basert mer på skjønn enn de andre erstatningsordningene er.
Kristelig Folkeparti mener denne ordningen kan dekke mye av den problematikken som Dokument nr. 8-forslaget etterspør. På denne bakgrunn støtter vi komiteens innstilling til vedtak I, men stemmer imot innstilling til vedtak II og III.
Ola D. Gløtvold (Sp): For om lag ett år siden gjaldt veldig mange henvendelser til Norsk Pasientskadeerstatning Dent-O-Sept-saken. Men også i andre sammenhenger har det kommet mange henvendelser som gjelder pasientskadeerstatningsordningen.
Vi mener – som vi mente ved høstens budsjettbehandling – at hele ordningen bør gjennomgås og legges fram for Stortinget, slik at en kan ha mulighet til å komme tilbake og vurdere Norsk Pasientskadeerstatning. Det ber en samlet komite om, og jeg regner med at det i løpet av høsten vil bli anledning til det.
For øvrig skal jeg prøve – siden vi har mange saker i dag – å gå kort igjennom hvilke forslag Senterpartiet er med på i denne saken. Representanten Alvheim sa at Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet fremmer forslag om å se på muligheten for å gi erstatning for tort og svie ut fra lignende kriterier som for Stortingets billighetserstatningsordning når det gjelder pasientskader. Det forslaget er også Senterpartiet med på. Vi mener at Dent-O-Sept-saken bl.a. har vist at man får en del problemer og plager som gjør at man bør få erstatning – kanskje utover det som pasientskadeerstatningsordningen gir pr. i dag. Derfor ønsker vi at man skal gå igjennom pasientskadeloven og se på muligheten for en utvidelse av den i tilfeller der plager, ulemper og belastninger er ekstra store. Representanten for Sosialistisk Venstreparti sier her i dag at dette kan gi ofrene for Dent-O-Sept-skandalen en særbehandling. Jeg er ikke enig i det. Dent-O-Sept-saken viste at store grupper kan bli påført store skader og lidelser. Derfor bør en ha en slik gjennomgang som en generelt ber om her. Det som hjemles under forslag til vedtak III som gjelder Dent-O-Sept-ofrene, er etter min mening først og fremst at en åpner for at en erstatningsordning mer basert på tort og svie skal gis en form for tilbakevirkende kraft for denne store gruppen.
Jeg er ellers enig i at saker av lik karakter må behandles likt, så det er ikke spørsmål om å plukke ut én særskilt gruppe her. Men dette viser at man har behov for en bredere vurdering enn det som er gjort, og som det kanskje er mulighet for å gjøre innenfor pasientskadeerstatningsordningen, slik vi har den i dag.
Jeg viser til de forslagene som Senterpartiet er med på, og vil stemme for innstillingens forslag til vedtak I, II og III.
Statsråd Dagfinn Høybråten: Jeg er, som forslagsstillerne, opptatt av at vi i Norge skal ha en ordning med erstatning ved pasientskader som gir erstatning der det er grunnlag for det, og som virker rettferdig. Likeledes er jeg opptatt av at det etter Dent-O-Sept-saken må sikres at lignende ikke skjer igjen, og at de som har rett til erstatning, får det. Jeg har tatt ansvaret for oppfølgingen av denne saken, i tråd med den redegjørelsen jeg gav Stortinget, og jeg har senest i budsjettdokumentene rapportert til Stortinget om hvordan jeg har fulgt opp dette.
Vi har fra nyttår fått en ny lov om pasientskader til erstatning for den midlertidige ordningen. Pasientskadeloven bygger på den midlertidige erstatningsordningen som har virket fra 1. januar 1988.
Ordningen er basert på et såkalt objektivisert erstatningsansvar. I dette ligger et utvidet ansvar i forhold til hva som ellers følger av norsk erstatningsrett, og dermed en styrking av pasientenes erstatningsrettslige vern. Etter alminnelig erstatningsrett kreves det at det kan påvises uaktsomhet, eller skyld, fra skadevolder for at det skal være grunnlag for erstatning. Etter pasientskadeloven er det ikke påkrevd å bevise at noen i helsetjenesten kan bebreides for at skaden har inntrådt, for å få erstatning.
I tillegg kan det etter en rimelighetsregel unntaksvis ytes erstatning når det har skjedd en pasientskade som er særlig stor eller uventet, og som ikke kan anses som et utslag av en risiko pasienten må akseptere. Informasjon gitt på forhånd skal vektlegges.
Det er videre et rent objektivt ansvar som kommer til uttrykk for uoppklarte ansvarsforhold. Dersom årsaken til en skade ikke lar seg bringe på det rene, og skaden sannsynligvis skyldes ytre påvirkning på en pasient under behandling, skal det normalt antas at skaden skyldes feil eller svikt ved ytelse av helsehjelpen.
Ved at ansvarsgrunnlaget gir erstatning for flere skadegrunnlag enn det alminnelig erstatningsrett gjør, medfører ordningen at det er lettere å få erstatning enn alminnelig erstatningsrett ville ført til. Det er presisert i forarbeidene til pasientskadeloven at terskelen for å konstatere ansvar heller må settes for lavt enn for høyt.
Pasientskadeloven følger hovedprinsippet i norsk erstatningsrett om at erstatning skal kompensere for økonomisk tap. Skadelidte skal stilles som om skaden ikke hadde inntruffet. Det kan også kreves erstatning for ikke-økonomisk tap, menerstatning. Menerstatning kan kreves dersom skadelidte er blitt påført varig medisinsk invaliditet. Den skal kompensere den tapte livsutfoldelsen som invaliditeten medfører. Skadelidte kan bruke pengene til å kjøpe opplevelser som til en viss grad kan kompensere for fysisk livsutfoldelse som ikke lenger er mulig.
I forslaget som foreligger, har representantene Alvheim og Nesvik fremmet forslag om endringer i loven slik at NPE skal kunne gi erstatning for tort og svie. Det er uklart hvilke vilkår for slik erstatning forslagsstillerne tenker seg, men jeg forutsetter at representantene med «erstatning for tort og svie» eller «oppreisning» mener erstatning for ikke-økonomisk tap utover menerstatning.
Som jeg har meddelt Stortinget i brev av 1. oktober i fjor, vil jeg ikke anbefale at det innføres erstatning for tort og svie i pasientskadeloven.
Begrunnelsen for oppreisningskrav for tort og svie etter norsk rett er at oppreisningen skal virke som en sanksjon i forhold til en forsettlig/grovt uaktsom handling. Det skal gi skadevolderen som har opptrådt forsettlig eller grovt uaktsomt, en økonomisk smekk. Dette er ikke egnet innenfor det særlige erstatningssystemet som pasientskadeordningen legger opp til.
Blant annet for å sikre at sakene skal bli så godt opplyst som mulig, og dermed at pasientene får den erstatningen de har krav på, er det ikke et absolutt krav om å påvise skyld i helsetjenesten for å få erstatning. Dersom en skulle innføre en ordning der det er behov for å påvise skyld, ville dette undergrave et slikt hensyn. Dersom en dessuten innførte en ordning som fokuserte på grov skyld hos helsepersonell, ville det vanskeliggjøre og forsinke erstatningssakene. Ved at skyld ikke er tema, økes muligheten til å få raskere og bedre informasjon i sakene.
I tillegg er det slik at pasientskadeloven ikke er til hinder for at skadelidte kan reise krav om oppreisning etter alminnelige erstatningsregler, men da utenfor pasientskadeordningens system.
Jeg har merket meg at flertallet i sosialkomiteen slutter seg til denne vurderingen og derfor avviser forslaget om å ta tort og svie inn i pasientskadeloven.
Stortinget har bedt om at det gjøres en evaluering av Norsk Pasientskadeerstatning. Helsedepartementet har bedt Statskonsult om å gjennomføre denne evalueringen. I tillegg til at det i mandatet for evalueringen inngår at det skal fokuseres på den service pasientene får hos NPE, skal det ses nærmere på den forståelsen av regelverket som NPE legger til grunn under sin saksbehandling. Her vil det kunne være naturlig å fokusere på noen av de sakstypene som har vært drøftet i den offentlige debatt.
Vi bør nå bruke ressursene til å sette pasientskadeloven i kraft, slik Stortinget nylig har vedtatt den. Når resultatene av evalueringen foreligger, vil jeg komme tilbake til Stortinget med en gjennomgang av ordningen. Jeg vil gi en tilbakemelding til Stortinget i høst, slik en enstemmig komite ber om.
Presidenten: Flere har ikke bedt om ordet til sak nr. 2.
Votering i sak nr. 2
Presidenten: Under debatten har Bent Høie satt fram et forslag på vegne av Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti.
Komiteen hadde innstillet:
I
Stortinget ber Regjeringen senest i løpet av høsten 2003 legge frem resultatet av samlet gjennomgang av Norsk Pasientskadeerstatning. Gjennomgangen skal inneholde en vurdering av hvordan erstatningsordningen har virket ved fødselsskade og ved skader ved Dent-O-Sept-saken og lignende saker.
Votering:Komiteens innstilling bifaltes enstemmig.Videre var innstillet:
II
Stortinget ber Regjeringen vurdere om pasientskadeloven bør hjemle en mulighet for å gi erstatning for tort og svie ut fra lignende kriterier som for Stortingets billighetserstatningsordning.
III
Stortinget ber Regjeringen vurdere en utvidelse av den midlertidige pasientskadeerstatningsordningen til å gi erstatning for tort og svie til ofrene for skader påført av Dent-O-Sept.
Presidenten: Her foreligger et alternativt forslag fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti. Forslaget lyder:
«Dokument nr. 8:1 (2002-2003) – forslag fra stortingsrepresentantene John I. Alvheim og Harald T. Nesvik om å be Regjeringen legge frem forslag til lov om endringer i lov 15. juni 2001 nr. 53 om erstatning ved pasientskader mv., slik at det kan gis erstatning for «tort og svie» – vedlegges protokollen.»
Votering:Ved alternativ votering mellom komiteens innstilling til II og III og forslaget fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti bifaltes forslaget med 54 mot 48 stemmer.(Voteringsutskrift kl. 12.28.36)