20190101 GC LightPro -topp

ARKIV Tannbloggen fra september 2019 til desember 2019

Start på høstens aktiviteter!

————————-13.september 2019————————-

I løpet av sommeren har det kommet inn kommentarer om “Tannhelseforsikringer”, og det er tydelig at temaet opptar mange.

 

Tannhelseforsikring er i utgangspunktet noe pasientene tegner for å få rimeligere finansiering av sine tannlegeutgifter, og skal i utgangspunktet ikke engasjere oss tannleger. Men slik blir det selvfølgelig ikke; forsikringsselskapene vil stresse tannlegene til å utlevere journalopplysninger og pasientene vil stresse oss for at mest mulig tannbehandling skal betales av forsikringen de har tegnet.
Allerede nå ser vi at noen forsikringsselskap er ganske kritisk restriktive til hva de aksepterer som  nyoppstått behandlingsbehov. Da ser vi at pasientene i stor grad bebreider tannlegen: Derfor må tannlegen være på vakt, være godt orientert og kunne videreformidle positivt hvilke(t) forsikringsalternativ pasienten bør velge. Jeg har en klar formening om hvilke forsikringsselskap som fremstår som rause eller knotete…

Krav om god dokumentasjon av behandling og utlevering av journalopplysninger er noe som vil angå samtlige praktiserende tannleger. Pasientene skaffer seg informasjon om hvilke rettigheter de har: Tannhjulet holder deg oppdatert.

 

Det er overraskende at kolleger, særlig de som jobber der, ikke har fått med seg at tannklinikk-kjeden Oris er lagt ut for salgInternasjonalt. Og at det kommer flere nyetableringer/salg.
Det samme gjelder salg av leverandører som Dental Sør. Eller salg av dentallaboratorier.

 

Felles for det jeg nevner over, er at hele tannhelsetjenesten blir enda mer påvirket av økonomer og finansakrobater. Årsaken er at det tilsynelatende er god butikk i tannhelsetjeneste. Det igjen betyr at “dette går ikke over“; vi må være orientert, forberedt og istand til å gjøre det beste ut av situasjonen. Det dreier seg om integritet og at vi må stå sammen. Vårt neste “Focus” vil sette søkelys på dette; følg med!

 

Det er håp i hengende tanntråd: Jeg ønsker dere alle en god start på høsten, enten dere jakter på dyr eller en god hverdag.

Sommeren er her

————————-27.juni 2019————————-

De fleste tar vel en velfortjent sommerferie nå?  “Tannedammen” tar likevel ikke helt ferie; det er ganske mye som skjer, så jeg skal ta det punktvis:

Vannkvalitet på Askøy har fått mye oppmerksomhet, uten å vektlegge at vannproblemene i Bergen 2004 og Oslo 2007 var vel så dramatiske. Men da var ikke media så aktive. Men fordi jeg engasjerte meg i å foreslå en godt og rimelig løsning, har jeg pløyd metervis av artikler og referanser. Og i dag fant jeg en lang artikkel på Mattilsynet, og det var en gjennomgang av vannbehandling beregnet for husholdninger (og derfor også tannklinikker – min kommentar). Ikke helt uventet for meg ble det satt store spørsmålstegn ved reklamerte referanser, og på en pen måte ble det sagt at de fleste leverandører hadde upålitelig dokumentasjon og produkter som ikke holdt mål, parret med konsulenter som ikke hadde kompetanse.  
Og i går dumpet det ned i epostkassen min et “sikkerhetsvarsel” som advarte alle med en unit fra før 2017. Ikke bare var det en god timing, men å lage en skremsels-epost som munner ut i mersalg – høyst sannsynlig uten grunn – er vel kanskje litt drøyt. Og når man deretter presenterer en mastodontisk praktløsning til over 200.000 kroner – uten UV – uten dokumentert virkning eller rot i virkeligheten, da kjenner jeg at bunnen er nådd.

Amalgamutskillere er også en stor belastning for mange, og igjen finner jeg klinikker som har gitt carte blance til leverandøren: Stor klinikk, 4 små sedimenteringskar type SRAB til kr. 5.500 pr stk pr. år, og noen elefantastiske separasjonstanker som ingen på klinikken kan håndtere når de slutter å fungere: Kan det bli bedre?

ORIS pyntet brud_106x150

Klinikk-kjedene går ikke så altfor godt, skrev vi i siste Focus: Nå vil investor og tannlegene i Oris selge seg ut, og i en “konfidensiell” invitasjon ser vi hvordan ORIS-kjeden markedsfører seg overfor investorer her og i den store verden. Og at “tannlegedrevet” ikke lenger er så viktig. Det bør kunne starte en diskusjon om hvordan “den frie og selvstendige tannlege” skal kunne klare seg i tiden fremover.

Det er planen at jeg gjennom sommermånedene skal legge ut artikler om de nevnte temaene – og litt annet. Du finner konkret og praktisk veiledning; så les av og til det som skrives på Tannhjulet. Eller send meg en epost.

–  Focus er å holde deg oppdatert
Bruk sommeren til å tenke på om du kan gi meg noen tips!


 

«Focus Vår 2019» er utsendt, avfallshåndtering er sentralt

————————-4.juni 2019————————

«Focus Vår 2019» er utsendt, og skal ligge i postkassen din senest i morgen, betinget av at vi har riktig postadresse til deg.

«Focus Vår 2019» ligger elektronisk på tannhjulet i flere versjoner; utgave med sideoppslag (bla-utgave), vanlig pdf med nedlastingsmuligheter, samt hver enkelt artikkel i egen pdf-format. Du finner alt når du lukker denne siden.

utsnitt forside amalgam 200x115Utskiftingstakt og utgiftsnivå for å levere amalgamavfall er hovedtema, basert på at mange privatpraktiserende tannleger og fylkestannlegen i Hordaland reagerte på de årvisse store regninger for denne tjenesten.

Den viktigste kunnskapen jeg får ut av dette, er at vi er omgitt av påstander om fakta, det henvises til lover og regler som av og til ikke finnes, og det konstrueres miljø-ord som skal påvirke vår adferd og handlinger.

Jeg oppdager at mange “kildehenvisninger” er en stafettpinne, hvilket vil si at leddene bringer informasjonen ukritisk videre, basert på tillit.
Det samme gjelder de leverandører som av ulike årsaker har ønsket å sette bort håndtering av amalgamfiltre til en underleverandør, basert på tillit.

Denne gangen tror jeg Focus på vegne av tannlegene har gjort en grundig gjennomgang av lovverket, og har gitt en klar konklusjon.

Vi står oftest alene i praksisen med ansvar for avfallshåndtering: Send inn dine synspunkter i en epost.
“Hvis man står med dritt opp til halsen, gjelder det å ikke henge med hodet”

–  nei, se FREMOVER
Det kan vi f.eks. gjøre sammen?

Passord er feil

Mistet ditt passord?

Passord er feil

Mistet passordet ditt?

Skriv inn e-postadressen din.
Du vil motta en link for å generere et nytt passord.

E-post er feil

Tilbake til Logg inn